Hej, lad mig først introducere mig selv, jeg er it-ansvarlig i et større bil firma og har været det i snart 10 år. Jeg har i lang tid haft en "drøm" om at skifte til linux og især ubuntu pga dens brugervenlighed. Derfor har jeg mange gange installeret ubuntu i forskellige versioner på små test maskiner for at smage på varen og for hver gang er drømmen vokset for at bruge den i arbejdsmiljøet.
Nu har jeg taget skridtet ud i at implementere en ubuntu server til at køre virtualisering af 2 små servere jeg havde stående. Dette er bla. for at minimere strømforbrug, flytte de to servere over på nyt hardware samt at lave en opsætning (virtualisering) som er let at få op og køre ved nedbrud af forskellige arter.
Problem
Jeg har fået serveren op og køre samt virtualbox med to gæst systemer, som kører Host networking, (trak tænder ud pga virtualbox's nye version 1.6 hvor HIF ikke virker).
Jeg kunne godt tænke mig at lave et script som ved opstart af ubuntu, starter virtualbox samt dertilhørende gæst systemer. Og modsat lukker gæst systemerne når ubuntu lukkes. Men jeg ved ikke hvordan man laver scritps samt hvor de skal ligge og hvordan man kører dem.
kommandoerne for at få virtualbox til at åbne/lukke en gæst er følgende:
Kode: Vælg alt
vboxmanage startvm vm1
vboxmanage control vm vm1 savestate
men hvordan dette sættes ind i script så det kan køres ved jeg ikke.
en anden ting som jeg kunne bruge i et start script er mine netværks indstillinger da jeg hver gang skal køre følgende kommandoer for at få mit netværk op:
Det kan sikkert skrives ind i /etc/network/interfaces men hvordan det skal stå ved jeg ikke.
Kode: Vælg alt
sudo tunctl -t tap1 -u thomas
sudo tunctl -t tap2 -u thomas
sudo brctl addbr br0
sudo ifconfig eth0 0.0.0.0 promisc
sudo brctl addif br0 eth0
sudo ifconfig br0 10.192.67.47 netmask 255.255.255.0
sudo route add default gw 10.192.67.1 br0
sudo brctl addif br0 tap1
sudo brctl addif br0 tap2
sudo ifconfig tap1 up
sudo ifconfig tap2 up
på forhånd tak.
Så der var en hel sektion af howto's og tips, og der er en masse spændende ting der jeg skal ind og læse om. glæder mig.....
Med venlig hilsen
Thomas Johansen