Min 8.04 Wubi installation fungerer meget fint. Vil gerne have ubuntu fast installeret på min bærbare med Vista.
Kan forstå at ubuntu bliver endnu bedre med dual boot.
Hvordan skal det gribes an?
Råd om dual boot
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Råd om dual boot
jeg ville sætte livecd´en i drevet , boote op fra den og lade den lave en guidet installation .
du kan ( hvis du fortryder , slette ubuntu og kører vista igen ) , der kommer en mulighed for at vælge
partitions størrelser , der er jo op til dig , men jeg brugte 50% til hver ( xp-ubuntu) .
hvis du kender til partitioner , har jeg også en anden mulighed , men den er lidt mere besværlig , så
den venter jeg med at forklare ( prøv som beskrevet først )
hvordan er dine partitioner delt op ?
jeg ved faktisk ikke om ubuntu kører hurtige på den måde ( i wubi eller seperat indstalleret )
du kan ( hvis du fortryder , slette ubuntu og kører vista igen ) , der kommer en mulighed for at vælge
partitions størrelser , der er jo op til dig , men jeg brugte 50% til hver ( xp-ubuntu) .
hvis du kender til partitioner , har jeg også en anden mulighed , men den er lidt mere besværlig , så
den venter jeg med at forklare ( prøv som beskrevet først )
hvordan er dine partitioner delt op ?
jeg ved faktisk ikke om ubuntu kører hurtige på den måde ( i wubi eller seperat indstalleret )
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Roskilde
Hej christian.arvai
"hvis du kender til partitioner , har jeg også en anden mulighed , men den er lidt mere besværlig , så
den venter jeg med at forklare ( prøv som beskrevet først )"
...Det gør jeg ikke ...
"hvordan er dine partitioner delt op ?"
... Jeg har ét C drev 103 GB (som ikke er delt op) - Anvendt 42,5 GB - Ledig 61,26 GB
"jeg ved faktisk ikke om ubuntu kører hurtige på den måde ( i wubi eller seperat indstalleret )"
... Det var fordi sådanUBUNTO anbefalede det:
viewtopic.php?t=2860
Jeg gav wubi installationen stor plads: Den fylder 28,6 GB
(Fordi jeg tænkte det blev bedre/mere stabilt?)
Hvis der ingen forskel er på wubi eller seperat (?!), så er det måske dumt at gøre ændre det (lige her og nu)
- For det fungerer jo fint.
MvH
Bjørn
"hvis du kender til partitioner , har jeg også en anden mulighed , men den er lidt mere besværlig , så
den venter jeg med at forklare ( prøv som beskrevet først )"
...Det gør jeg ikke ...
"hvordan er dine partitioner delt op ?"
... Jeg har ét C drev 103 GB (som ikke er delt op) - Anvendt 42,5 GB - Ledig 61,26 GB
"jeg ved faktisk ikke om ubuntu kører hurtige på den måde ( i wubi eller seperat indstalleret )"
... Det var fordi sådanUBUNTO anbefalede det:
viewtopic.php?t=2860
Jeg gav wubi installationen stor plads: Den fylder 28,6 GB
(Fordi jeg tænkte det blev bedre/mere stabilt?)
Hvis der ingen forskel er på wubi eller seperat (?!), så er det måske dumt at gøre ændre det (lige her og nu)
- For det fungerer jo fint.
MvH
Bjørn
-
- Geografisk sted: Valby
Ja, den konkrete fordel er mest, at der er en anelse bedre diskydelse ved alm. installation/dualboot kontra Wubi, men tror det er så lidt, så man ikke mærker det i praksis.
Endvidere kan man tilgå filer fra sin Windowspartition fra Ubuntu med dualboot, hvilket heller ikke er muligt med wubi.
Hvis du kan leve med disse downsides (især den sidste), ville jeg ikke pille ved det. Men når det hele virker, er det selvfølgelig fristende at finde nye ting at lege med
Endvidere kan man tilgå filer fra sin Windowspartition fra Ubuntu med dualboot, hvilket heller ikke er muligt med wubi.
Hvis du kan leve med disse downsides (især den sidste), ville jeg ikke pille ved det. Men når det hele virker, er det selvfølgelig fristende at finde nye ting at lege med
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Hej sådanUBUNTU
"Ja, den konkrete fordel er mest, at der er en anelse bedre diskydelse ved alm. installation/dualboot kontra Wubi, men tror det er så lidt, så man ikke mærker det i praksis"
... Så kan det være ligemeget ! ....
"Endvidere kan man tilgå filer fra sin Windowspartition fra Ubuntu med dualboot, hvilket heller ikke er muligt med wubi"
... Sikkert også underordnet ...
"Hvis du kan leve med disse downsides (især den sidste), ville jeg ikke pille ved det. Men når det hele virker, er det selvfølgelig fristende at finde nye ting at lege med "
... Jeg lader være ! (Det er også det letteste)
Tak for det gode råd.
"Ja, den konkrete fordel er mest, at der er en anelse bedre diskydelse ved alm. installation/dualboot kontra Wubi, men tror det er så lidt, så man ikke mærker det i praksis"
"Endvidere kan man tilgå filer fra sin Windowspartition fra Ubuntu med dualboot, hvilket heller ikke er muligt med wubi"
"Hvis du kan leve med disse downsides (især den sidste), ville jeg ikke pille ved det. Men når det hele virker, er det selvfølgelig fristende at finde nye ting at lege med "
Tak for det gode råd.
-
Hej sådanUBUNTU
Tak for det gode råd.
Tak for det gode råd.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
jeg vil også råde dig til at fortsætte med wubi , når eller hvis du på et tidspunkt vælge helt
at skifte til ubuntu , kan du bruge din livecd til at lave en ren installation .
ting der virker , skal man ikke rode med !
at skifte til ubuntu , kan du bruge din livecd til at lave en ren installation .
ting der virker , skal man ikke rode med !
Med venlig hilsen Christian