Jeg har nu rodet temmeligt længe med et problem med beskæring af skærmen i Ubuntu 8.04 Se http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=2662
Jeg har prøvet at lave en ny installation, det virkede ikke. Jeg har prøvet at skifte grafikkortet Nvidia 6600GT ud med et ATI X800XL.... det virkede heller ikke.
Derfor var jeg efterhånden af den overbevisning at Hardy ikke kunne kende skærmen. Så fornyet fejlsøgning.
Derfor flyttede jeg min maskine til min fladskærm en Samsumg 931c. Slettede alle partitioner og geninstallerede Ubuntu. Hele installationen forløb perfekt. No problemo. Alle installationer foretaget og opløsningen opsat til 1280x1024 (standard for min fladskærm). En grafisk nydelse over hele linien..... smukt.
Efter hele installationen var færdig flyttede jeg maskinen til min IBM P200 skærm og vupti... så kan Ubuntu max. køre i 640x480. Det er totalt til grin. Den skærm kan køre vilde opløsninger uden problemer, men jeg kan INTET som helst ændre inde i Ubuntu. Jeg kan vælge System/indstillinger/skærmopløsning og kan vælge mellem 640x480 eller lavere. (og nej jeg har ikke lyst til at vælge lavere )
Når man trykker på detect display finder Ubuntu nada. Kan man tvinge Ubuntu til at køre i 1280x1024, for det er lidt noller at køre i 640x480. Under opstart kører det fint, men så snart jeg når loginskærmen så styrtdykker opløsningen.
Det virker som om Ubuntu ikke kan finde skærmen og få vælger at køre med en opløsning fra det forrige årtusinde. ;-(
Det er lidt for noller at man skal ud og købe en flad for at køre Ubuntu. I Gutsy var der et program hvor man kunne vælge skærm, men det kan jeg ikke finde efter 8.04 er kommet på banen.
Hvordan tvinger man Ubuntu til skærmvalg IBM P200
-
- Geografisk sted: Århus
Hvordan tvinger man Ubuntu til skærmvalg IBM P200
Hvorfor fryser min computer når den bliver varm ?
-
- Geografisk sted: Århus
Re: Hvordan tvinger man Ubuntu til skærmvalg IBM P200
Problemet løst på mystisk vis.
Via Terminal kørte jeg displayconfig-gtk som root og valgte IBMP200 og max. opløsning 1920x et eller andet.
Genstartede maskinen og så var loginbilledet iorden. Mærkeligt nok kørte Ubuntu så i 1280x1024, men det var jo også det jeg ville så nu virker det.....
En glad mand.... selvom måden at få det til at virke på er totalt mystisk....
Via Terminal kørte jeg displayconfig-gtk som root og valgte IBMP200 og max. opløsning 1920x et eller andet.
Genstartede maskinen og så var loginbilledet iorden. Mærkeligt nok kørte Ubuntu så i 1280x1024, men det var jo også det jeg ville så nu virker det.....
En glad mand.... selvom måden at få det til at virke på er totalt mystisk....
Hvorfor fryser min computer når den bliver varm ?