Da jeg skulle opgradere min pc fra Edubuntu 7,10 til 8,04, så opstod der to problemer.
1: Da jeg fik upgraderet og ville genstarte computeren, så gik den i sort skærm lige inden login-menuen. Det var lidt underligt, så derfor formaterede jeg helt og installerede alm Ubuntu 8,04, da Edubuntu er blevet lavet om til en add-on, som kræver Ubuntu 8,04 installeret. Installationen af Ubuntu gik fint, indtil jeg skulle installere driverne via restricted driver (mit grafikkort er et ATI X1950pro), så da jeg skulle genstarte og logge ind, så blev der hvid skræm, lige da jeg havde logget ind. Hvad kan det skyldes? Jeg har aldrig oplevet dette problem i 7,10-versionen
2: Det andet problem jeg har, er vedr min Compaq 7550 skærm, som jeg har tilsluttet den samme computer. Da jeg loggede ind i Ubuntu 8,04 for første gang, efter jeg havde upgraderet, så begyndte skærmen at pive en meget irriterende tone. Så fandt jeg ud af, at det var pga. at Hz´ene stod for højt i forhold til den opløsning jeg kørte. Jeg kan bare ikke ændre på hvor mange Hz, skærmen skal køre på i fx opløsningen 1280 x 1024. Jeg har også prøvet at ændre opløsning, men Ubuntu gider ikke at ændre opløsningen. Ubuntu 8,04 tror, at min skærm er et 18tommer, selvom det kun er 17tommer. Hvad kan det skyldes?