Hej. Jeg har 2 bærbare computere jeg skal formatere inden for den nærmeste fremtid, og jeg vil gerne lave separate /home partitioner. (begge skal køre ubuntu 8.04)
Jeg har kigget lidt rundt men forstår ikke det jeg finder.
Er der nogen der kan forklare på pædagogisk vis hvordan jeg skal bruge Gparted (skal jeg bruge det under en live session?) og hvilke partitioner jeg skal lave (/root /home /swap så vidt jeg har forstået??) og hvor store de skal være. + evt. hvorfor (hvad er swap?)
Samt hvordan jeg så gør under installationen for at få det til at du?!
Håber nogen har et godt link eller kan forklare det!
-Eskil
Partitioner
-
- Geografisk sted: Århus N
Re: Partitioner
Jeg var for et stykke tid siden i samme båd, fordi der ikke fandtes/findes nogle gode guides omkring dette emne.
En kort guide, som sagtens kan uddybes af andre:
Du skal boote en live cd op og gå ind i GNOME Partition Manager (Gparted). Her skal du oprette tre partioner ved at vælge "New" og så angive størrelsen. Jeg har selv givet 15 GB til /root (bruger kun omkring 4, så du kan sagtens gøre denne mindre) og /swap skal være det dobbelte af dine RAM, siger man (jeg har valgt 2GB). Resten, /home, er til dine private filer. Filsystemet skal i øvrigt sættes til ext3, da det kører bedst med Ubuntu.
Når du har oprettet disse tre partitioner, vælger du "Installer" på skrivebordet. Du trykker dig igennem guiden, indtil du kommer til det punkt, hvor du skal vælge, hvor systemet skal installeres. Her skal du sætte dine partitioner til "/root", "/home" og "/swap" og så trykke videre. Vupti, nu installeres systemet på de angivede partitioner.
Rækkefølgen med de tre er ligegyldig; du skal blot være klar over, hvad der er hvad. Derfor anbefaler jeg rækkefølgen "/root, /home og /swap". Når/hvis du vil opgradere til fx Ubuntu 8.10, skal du bare installere systemet som ny, udover du skal angive ikke at formatere din /home-partition, så du beholder dine private filer.
Hvad swap'en helt præcist bruges til, kan jeg ikke rigtig forklare.
Mine partitioner ser sådan ud:
En kort guide, som sagtens kan uddybes af andre:
Du skal boote en live cd op og gå ind i GNOME Partition Manager (Gparted). Her skal du oprette tre partioner ved at vælge "New" og så angive størrelsen. Jeg har selv givet 15 GB til /root (bruger kun omkring 4, så du kan sagtens gøre denne mindre) og /swap skal være det dobbelte af dine RAM, siger man (jeg har valgt 2GB). Resten, /home, er til dine private filer. Filsystemet skal i øvrigt sættes til ext3, da det kører bedst med Ubuntu.
Når du har oprettet disse tre partitioner, vælger du "Installer" på skrivebordet. Du trykker dig igennem guiden, indtil du kommer til det punkt, hvor du skal vælge, hvor systemet skal installeres. Her skal du sætte dine partitioner til "/root", "/home" og "/swap" og så trykke videre. Vupti, nu installeres systemet på de angivede partitioner.
Rækkefølgen med de tre er ligegyldig; du skal blot være klar over, hvad der er hvad. Derfor anbefaler jeg rækkefølgen "/root, /home og /swap". Når/hvis du vil opgradere til fx Ubuntu 8.10, skal du bare installere systemet som ny, udover du skal angive ikke at formatere din /home-partition, så du beholder dine private filer.
Hvad swap'en helt præcist bruges til, kan jeg ikke rigtig forklare.
Mine partitioner ser sådan ud:
-
- Geografisk sted: Valby
Swappen svarer til sidefilen i windows. Den bliver almindeligvis brugt til at tage et "billede" af systemet, før det går i dvale, eller bliver benyttet som ekstra hukommelse, hvis systemet løber tør for almindelig RAM. Det sker dog sjældent, hvis man f.eks. har 1 GB RAM.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Geografisk sted: Odense
Jeg kan godt se at det er smart med ovenstående partitioner og jeg har gjort som i guiden.
I /home ligger der mange skjulte mapper/filer/indstillinger som er fra programmer man har installeret,
vil disse indstillinger virke efte en instalation af Hardy og vil programmerne overtage disse indstillinger når man reinstallere programmerne i Hardy ?
I /home ligger der mange skjulte mapper/filer/indstillinger som er fra programmer man har installeret,
vil disse indstillinger virke efte en instalation af Hardy og vil programmerne overtage disse indstillinger når man reinstallere programmerne i Hardy ?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
-
- Geografisk sted: Århus N
Så vidt jeg ved, vil 8.04 forsøge at opdatere så mange af dine programmer som muligt. Resten vil forblive som i 7.10, mener jeg.