Jeg sidder og leger med tanken om at købe mig ovenstående Zepto laptop, for derefter at lægge 8.04 ind når den kommer i stable version. Der har så rejst sig et par spørgsmål, som gør at jeg stadig tøver en hel del. Det skal lige siges, at jeg er fuldstændig nybegynder, så simple svar vil være at foretrække.
1. Hvis jeg køber laptoppen uden styresystem, skal jeg så bare boote fra live-cd'en? (Er det virkelig så simpelt?)
2. Partitioner. Har læst et par posts om dette emne og fattede absolut intet. Hjælper live-cd'en med opsætningen af disse eller kan man springe det over?
3. Blondinespørgsmålet til 1 mio kr: Er iso-filen man downloader på ubuntu.com bare et image af live-cd'en?
8.04 på Znote 3215
-
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
8.04 på Znote 3215
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: 8.04 på Znote 3215
ad 1 ja (98% sikker på) Kan dog være du skal bruge alternative CD (det næsten lige så let). Men prøv live-cden først
ad 2 ja
ad 3 ja
og god fornøjelse, det er et godt valg.
mvh
Stra
ad 2 ja
ad 3 ja
og god fornøjelse, det er et godt valg.
mvh
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Århus N
Re: 8.04 på Znote 3215
Jeg har en Znote 3215W med Ubuntu på. Det kører helt perfekt, udover at jeg skulle lave lidt småting for at få lyd og Compiz Fusion (grafikeffekter) til at virke. Klarede det dog med to nemme guides, som jeg sagtens kan linke dig til.
Jeg vil nok foreslå at hente den nuværende version, 7.10, når du er ny i Linux-verdenen.
Du downloader en .iso fil fra Ubuntu.com og brænder den på en cd. Så booter du den op på din bærbare og inden længe vil du se Ubuntu Desktop'en. Hér vælger du "Install" på skrivebordet, og ved nogle simple trin opretter systemet automatisk to eller tre (afhænger af om du vil have dine private filer på egen partition, men det er sandsynligvis ikke så vigtigt for dig): Root (/) med Linux-kernen, Home (med dine egne filer) og Swap, som hjælper med at aflaste RAM'ene.
Det er forholdsvis simpelt og kan eventuelt klares med et par forskellige netguides. Som sagt kører 3215W rigtig fint fra starten af, pånær lyd og grafik ... og lige én ting mere: Hvis du vil på trådløst net, skal du købe et Intel-kort i stedet for Zeptos eget. Det virker efter sigende meget bedre!
Ubuntu 7.10:
Lyd
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... amily.html
Compiz Fusion
http://ubuntu3215w.blogspot.com/2007/11 ... usion.html
Jeg vil nok foreslå at hente den nuværende version, 7.10, når du er ny i Linux-verdenen.
Du downloader en .iso fil fra Ubuntu.com og brænder den på en cd. Så booter du den op på din bærbare og inden længe vil du se Ubuntu Desktop'en. Hér vælger du "Install" på skrivebordet, og ved nogle simple trin opretter systemet automatisk to eller tre (afhænger af om du vil have dine private filer på egen partition, men det er sandsynligvis ikke så vigtigt for dig): Root (/) med Linux-kernen, Home (med dine egne filer) og Swap, som hjælper med at aflaste RAM'ene.
Det er forholdsvis simpelt og kan eventuelt klares med et par forskellige netguides. Som sagt kører 3215W rigtig fint fra starten af, pånær lyd og grafik ... og lige én ting mere: Hvis du vil på trådløst net, skal du købe et Intel-kort i stedet for Zeptos eget. Det virker efter sigende meget bedre!
Ubuntu 7.10:
Lyd
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... amily.html
Compiz Fusion
http://ubuntu3215w.blogspot.com/2007/11 ... usion.html