Hejsa
I forbindelse med at jeg skulle gemme en icon fil i gimp, havde jeg temmelige store problemmer med få lov (rettigheder) til at skrive til den pågældende mappe den skulle ligge i, måtte ty til en terminal løsning med chown til sidst, men kan det virkelig passe at et så brugervenlig system som ubuntu ellers lader til at være, at der ikke er en gui løsning til lige at få skrive rettigheder til en mappe, jeg syntes det var lidt omstændigt at skulle i teminalen for at skifte rettighed. Skal lige siges at jeg er temmelig noop mht ubuntu.
mvh.
Taz
mappe rettigheder ?
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
Re: mappe rettigheder ?
højreklik på en mappe og så ned i properties og ind i permissions.
og så ska du så være ejer af mappen for at ku ændre det...
og så ska du så være ejer af mappen for at ku ændre det...
-
Ja, hvis bare det havde været så nemt, det hele var gråt og ikke til at ændre i, problemet var at ejeren af mappen var root, og det var jeg ikke, men jeg blev så ejer af mappen med terminal løsningen.
Det jeg efterlyser er en gui måde at skrive sudo på............
Det jeg efterlyser er en gui måde at skrive sudo på............
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
gksudo for en gui til sudo. Men for at ændre rettigheder via mapperne så, så skal du så trykke alt+f2 og så skrive gksudo nautilus og så navigere frem til mappen, højreklike, ændre permissions osv. Personligt vil jeg mene det er meget nemmere at ordne via terminal - men det er jo en smagssag...