Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 25. mar 2008, 16:55

Opdateres snarest!

*******************************************

Jeg lovede for et stykke tid siden at skrive en uddybende guide angående Compiz (Fusion), idet softwaren er noget jeg bruger en ustyrlig masse tid på at lege med. Der er megen funktionalitet og brugbarhed som godt kan gemme sig under alt det der skinner - imodsætning til eksempelvis Aero, som mange har fundet fascinerende i det sidste store udspil fra firmaet jeg ikke nævner her.

Guiden tager udgangspunkt 0.6.1, og compizconfig-settings-manager (ccsm) og de plugins der medfølger som standard. For udredning i hvordan Compiz sættes op, skal man derfor ikke læse her. Det er der andre og bedre steder at finde information om. CCSM kan installeres ved at klikke på dette link: compizconfig-settings-manager, eller ved at indtaste sudo apt-get install compizconfig-settings-manager i en terminal - og naturligvis via Synaptic. Husk at tilføje de nødvendige online-arkiver. Jeg benytter mig principelt ikke af at overbebyrde mine artikler med skærmbilleder, da jeg mener at hvis det ikke er formuleret godt nok tekstmæssigt, er det ikke formuleret godt nok. Hæng mig op på dette hvis det viser sig ikke at være tilfældet her.

Jeg vil tage udgangspunkt i de features jeg selv har fundet glæde i, som forhåbentligt også kan inspirere andre til at lege lidt ekstra med konfigurationerne - det er klart ens tid værd.

1: Hvordan Compiz ikke er Beryl, og hvordan det er alligevel.

2: General Options
2.1: Opacity Settings
2.2: Desktop Size
2.3: Focus & Raise Behaviour

3: Accessibility
3.1: Enhanced Zoom Desktop
3.2: ADD Helper
3.3: Opacity

4: Desktop
4.1: Desktop Wall
4.2: Expo
4.3: Rotér Kubus
4.4: Skrivebordskubus

5: Effects
5.1: "Slingende" Vinduer
5.2: Animations
5.3: Blur Windows
5.4: Cube Reflection
5.5: Minimér Effekt
5.6: Motion Blur
5.7: Vinduesdekoration
5.8: Fading af Vinduer

6: Extras
6.1: Window Previews

7: Utility
7.1: Cube Cabs
7.2: Scale Addons

8: Window Management
8.1: Flyt Vindue
8.2: Group and Tab Windows
8.3: Programskifter
8.4: Ring Switcher
8.5: Shift Switcher
8.6: Skalér
8.7: Snapping Windows

9: Uncategorized
9.1: Tilpas Vinduets Størrelse

10: Afslutning


1: Hvordan Compiz ikke er Beryl, og hvordan det er alligevel.

Compiz startede ud som bare Compiz. Nogle var dog ikke glade for hvordan Compiz blev udviklet, og besluttede sig for at lave deres egen forgrening af softwaren. Dette blev kaldt Beryl, og med Beryl blev der forvirring. Hvad der så skete mellem de to grupper af udviklere ved jeg ikke præcist, men de endte i hvert fald på et senere tidspunkt at slå pjalterne sammen igen, for fælles udvikling. Dette fik navnet Compiz Fusion, og er hvad der som standard er installeret i Ubuntu 7.10 og opefter.

2: General Options

General Options er som navnet antyder, nogle generelle og overordnede indstillinger for hvordan Compiz opfører sig. Dette omhandler blandt andet fokus og gennemsigtighed.

2.1: Opacity Settings

Og apropos gennemsigtighed. Her er det muligt at indstille hvilke vinduer og menuer som skal være omfattet af gennemsigtighed, og hvor meget. Udover statisk at sætte disse værdier, er det også muligt at styre det vha. <alt><musehjul> - hvor mange trin det tager fra total til fuld gennemsigtighed, kan styres vha. Uigennemsigtighedstrin. Hvis man eks. ønsker at anvende 10 rul, bruger man det som standard - men hvis man vil have mere kontrol over det, kan dette tal øges.

Ved pilen Window Opacities kan hvert enkelt vindue statisk defineres en værdi. Selv bruger jeg mellem 0 og 100, da det er nemmest at styre - men eftersom der kan indtastes værdier fra -32767 til 32767, er det muligt at indtaste meget præcise værdier - hvis man skulle have lyst til dét. Nogle af vinduernes navne som kan indtastes er: dropdownmenu, dialog, popupmenu, menu, dnd, notification, og utility. De kan enten indtastes seperat, eller i én samlet klasse, med hvert vindue adskilt af |. Hvis man ønsker at bruge gennemsigtighed på alle vinduer, kan værdien 'any' bruges - og hvis der er enkelte vinduer man ikke ønsker med i dette, kan man bruge et ! foran et vinduenavn - !dialog, eksempelvis.

2.2: Desktop Size

Alle har efterhånden set kuben, og det er en dominant blær-fakta hvad angår Compiz, det er sikkert - men hvad med en skrivebordshexagon istedet? I Vandret Virtuel Størrelse kan man skrive 6, istedet for 4 - eller hvis man vil have en trekant, 3. 32 vandrette virtuelle skriveborde er muligt - samme lodret, samt 36 fysiske skriveborde, med hver 32 vandrette og lodrette skriveborde. Det er mange.

Selv kan jeg fra tid til anden godt finde på at bruge 2 lodrette og vandrette skriveborde, og så slå Desktop Wall til - for så at have et kvadret med 2x2 skriveborde at arbejde med, istedet for fire på række.

2.3: Focus & Raise Behaviour

Her kan man for alvor se hvordan Linux skinner igennem i forhold til nogle andre styresystemer. Hvor mange gange har man stået i den situation at skulle kopiere et stykke tekst fra et dokument, en webside eller andet, til en anden af samme? Markér tekst, højreklik på tekst, Kopiér - Vælg et andet dokument, højreklik, Sæt Ind. Det er da meget enkelt - eller er det? I Linux kan tingene gøres langt mere enkelt. Markér et stykke tekst, vælg det nye vindue, og klik med midterste museknap. Vupti. På den sparer man sig for gigt i mange år - og det kan gøres endnu nemmere ved at ændre den måde vinduerne opfører sig på. I denne dialog, kan man afmarkere Klik for at Fokusere, Automatisk Hævning og Hæv ved Klik. Nu begynder vinduerne at opføre sig skægt, hvis man ikke er vant til det. Nu bliver vinduer nemlig aktive ved bare at bevæge musen over dem - så istedet for at skulle klikke på det dokument man vil kopiere tekst over i, man man nu istedet bare bevæge musen over det, og klikke med midterste musetast. Endnu mindre gigt, og endnu mere anvendelighed. Et godt eksempel man kan bruge det til, er når man læser guides, og skal kopiere kommandoer over i en terminal - det bliver ikke nemmere, medmindre man har telepatiske evner. Dette kan også bruges i visse teksteditorer som understøtter dette - Emacs, f.eks.


3: Accessibility

Eller på dansk som regel oversat til "Universal adgang" - Handicaphjælp. Selv er jeg kraftigt svagtseende, så jeg har især haft gjort god brug af Enhanced Zoom - men der er lidt for enhver smag her, også selvom man ikke er handicappet - mange af funktionerne kan være med til at gøre brugen af din maskine mere inituitiv.

3.1: Enhanced Zoom Desktop

Jeg elsker denne funktion. Specielt når jeg arbejder på min lille EEE, er den ofte med til at give en mere behagelig brugeroplevelse. Jeg bruger det som regel med standardindstillinger, men der er utroligt mange knapper at trykke på, alt efter hvilken effekt og funktionalitet man ønsker. Nogle af de vigtige standard-bindinger er <super>+1, <super>+2, <super>+3, og <super>+R - de første tre giver tre forud-indstillede zoom-niveauer, mens <super>+R tilpasser zoomniveauet til det aktive vindue i fokus. Møgsmart.

3.2: ADD Helper

Denne funktion har i bund og grund den effekt at den øger fokus på det aktive vindue i fokus - kraftigt. Skrivebord, værktøjsbjælker og vinduer vil kraftigt blive reduceret visuelt, mens det aktive vindue i fokus forbliver som det er. Kort sagt, det er nemmere at holde koncentrationen omkring det vindue man arbejder med. Dette må kunne bruges af enhver - til at reducere træthed i hovedet, kan jeg forestille mig. Eller bare som i mit tilfælde, konstant distrahering af Rhythmbox, fordi jeg liige skal skifte nummer.. Æv. Må se at få skrevet færdigt. Vigtige bindinger her er <super>+P, og egenskaber for farvemætning, lysmængde, gennemsigtighed og vinduestyper kan kallibreres.

3.3: Opacity

Endnu en af de initiutive funktioner, som ikke skinner, roterer og gør andet smart. Ved at bruge denne funktion - eks. sammen med metoden i Focus & Raise Behaviour, kan man gøre livet pokkers meget nemmere for sig selv. Når man alligevel skifter fokus med musen, hvorfor skal det så ikke være muligt også at se det vindue som man skifter fokus til? Normalt vil dele være gemt af vinduet ovenover - men med Opacity slået til, bliver vinduet over gennemsigtigt, så man kan se vinduet nedenunder. Indstillingerne skulle sige sig selv - den vigtigste må være Passive Opacity, som bestemmer hvor gennemsigtigt vinduet man skifter fra skal blive, når man skifter fokus til et nyt vindue. Jeg synes selv 10 virker meget fint - men nogle kunne ønske mere, andre mindre.

4: Desktop

Denne sektion omhandler som logisk antaget om skrivebordet i sig selv, og hvordan det opfører sig. Der er rig mulighed for at personliggøre brugen af sin maskine her, så den bliver endnu mere funktionel. Hvis man ikke kan lide det ene, kan man altid bruge det andet - eller det tredje, eller til hvor langt man nu kan tælle.

4.1: Desktop Wall

På denne måde er Ubuntu 7.10 sat op som standard, med to vandrette skriveborde. Hvis man ønsker sig kuben til at starte med, er det ikke helt så gøglet som man kunne ønske sig det - men når man ikke står og har brug for kuben, kan det nu alligevel være ganske funktionelt. Jeg finder det tit mere overskueligt - specielt hvis man laver to vandrette og to lodrette skriveborde som nævnt før - så kan man med lidt øvelse med musehjulet nemt eks. springe et skrivebord over, så man hopper fra 1 til 3, eller fra 2 til 4 - det er ikke helt så nemt med en skrivebordskubus.

Ydermere, hvis man alligevel skal finde noget grafisk gøgl med desktop wall, så er der Window Preview og Live Window Preview - som gør at man kan se vinduer i et lille vindue mens man skifter - med Live Preview, kan man se hvordan man eks. flytter et vindue fra et skrivebord til et andet. Ved at øge Visibility Time's værdi, bliver det faktisk meget flot - og så føles det pokkers dynamisk.

4.2: Expo

For at fortsætte lidt i Live Preview's spor, så er Expo godt og vel det samme - bare i meget større skala. Ved at bruge bindingen <super>+E, får man et overblik over sine skriveborde og hvilke vinduer som befinder sig på dem. Dem kan man så trække mellem de forskellige skriveborde. Ved at lave 2x2 skriveborde som nævnt nogle gange før, får man et kvadrat, som jeg synes virker utrolig godt - men der er mange muligheder, så det er bare at lege med indstillingerne. En vigtig synes jeg er Hide Panels/Docks - hvis man slår den fra, kan man også se paneler og dock-programmer - som kiba-dock eller avant-window-navigator mens man bruger Expo.

4.3: Rotér Kubus

Essentielt hvis man vil have sin kube. Den skal være slået til, for ellers vil der ingen være at rotere med. Der er pokkers mange indstillinger, men alt man i bund og grund behøver at vide er, at <ctrl>+<alt>+<button 1> (museknap 1) vil initiere rotation. Det kan også gøres med midterste museknap, hvis man har sådan en. Ved at øge værdien for Zoom, vil man komme længere væk fra kuben, og dermed få mere overblik. Meget lækkert hvis man også bruge Cube Reflection, synes jeg.

4.4: Skrivebordskubus

Sikkert hvad mange vil rulle til først - den er da også dejlig, må man konstatere. Ved at slå denne til, sammen med Rotér Kubus, vil man få den famøse kube - og det er sådan set så enkelt. Der er dog meget mere man kan gøre for at få det hele til at skinne yderligere. I Appearance-fanebladet kan man vælge grundfarve på sin kube, som hovedsageligt vil vise sig i top og bund, hvis man ikke bruger Cube Caps. For mig at se er det rart at have en farve som nogenlunde matcher sit skrivebordstapet og andre grafiske elementer. Ved at bruge den lille pippette ved siden af grundfarven, kan man vælge en hvilkensomhelst farve på sin skærm - hvilket for det meste er hurtigere end at indstille i timevis, for at nå til det resultat.

Hvis man dog ikke ønsker blot en simpel farve, kan man bruge Cube Caps til at vise et billede i top og bund - mange forskellige kan hentes via internettet. Nogle af de vigtige søgeord vil være 'compiz' og 'cube caps' - så skal man nok finde nogle. Man kan alternativt vælge noget man selv har liggende - et skrivebordstapet eller lignende. Smag og behag.

Skydome - eller "Himmelkuppel" kan også være med til at øge den visuelle skønhed, hvis man er til den slags. På samme måde som før kan man finde billeder som passer til formålet - men istedet for at søge på "cube caps", søger man på "skydome". Alternativt, kan man vælge en farveovergang - som faktisk kan se ganske hæderligt ud alene, specielt med Cube Reflection, som vi kommer til senere.

Transparent Cube, må også siges at være vigtig. Opacity During Rotation vil afgøre hvor gennemsigtig kuben vil være, når den roteres, mens Opacity When Not Rotating bestemmer hvor gennemsigtig kuben skal være når skrivebordet er i ro - det kan bruges til at lave nogle interessante effekter hvis man leger lidt med det.

5: Effects

Denne sektion omhandler mere overordnede effekter, som ikke kan sættes i andre kategorier. Forskellige former for animation og andet godt - der er nok at gå igang med.

5.1: "Slingende" Vinduer

Jeg elsker denne funktion. Hvorfor nogen ikke har fundet på den før er mig et under - den gør hele brugen af sin maskine mere virkelig - selvom det er et skidt ord. Det er med til at gøre ens oplevelse mere dynamisk og interessant - også når man har vænnet sig til det, og har brugt to-tre eftermiddage på intet andet end at trække rundt med sine vinduer.

Det første jeg gør, nærmest efter hver eneste installation, er at afmarkere "Omvendt Fastgøring" - når man gør det, vil vinduer ikke længere klistre til hinanden, og til skærmens kanter. Jeg synes det er møgirriterende, kort og godt. De fleste funktioner her, bestemmer hvordan vinduerne opfører sig fysisk. Hvis man ikke synes ens vinduer er 'tunge nok', kan dette ændres - og omvendt. Det er bare om at lege med det, til man finder noget man synes er behageligt at arbejde med.

5.2: Animations

Animationer. Kort og godt. De er med til at gøre brugeroplevelsen mere levende, dynamisk og spændende. De forskellige faneblade har indstillinger for hvordan forskellige handlinger skal animeres. Hvis man eks. ønsker at ens vinduer, når de lukkes, skal bruger Airplane-animationen, finder man Close Animation-fanebladetm, og dobbeltklikker på navnene i Close Effect, hvorefter der kommer en lang liste over animationer - hvor man så vælger Airplane. Hvis man synes animationen er for hurtig, kan dette ændres ved at øge værdien af Duration. På denne måde behandles alle vinduer og handlinger - så det er bare et lege løs.

På mit system har visse animationer dog vist sig at gøre min grafiske server (X.org) ustabil - så istedet for Animations, har jeg som regel Minimér Effekt slået til.

5.3: Blur Windows

Blur - eller på dansk, udblødning, kan virke på en samme facon som ADD Helper - ved at udbløde vinduer som ikke er i fokus, så det er nemmere at holde koncentrationen på det vindue man arbejder med. Udover det, er det dog også muligt at udbløde baggrunde for gennemsigtige vinduer, da en for stor kontrast nogle gange kan gøre at gennemsigtige elementer kan være svære at læse. Dette gøres vha. Alpha Blur.

5.4: Cube Reflection

Denne funktion er med til at fremkalde en fysisk flade for ens skrivebordskube, som reflekterer indholdet - som gør at kuben ikke bare flyder rundt i ingenting. Jeg kan godt lide at øge intensity kraftigt, for at øge effekten - og så vælge Above fra listen Reflection Mode, som har den effekt at placere kuben fladt på denne fysiske grund, så længe man ser den oppefra.

5.5: Minimér Effekt

Et glimrende alternativ til Animations, som har virket mere stabilt på min egen maskine. Der er ikke så mange klokker og fløjter, men det fungerer ganske solidt. Hvis man oplever ustabilitet med Animations og ikke gider rode alle indstillinger igennem for samme, for at finde ud af hvad der skaber denne ustabilitet, kan jeg kun anbefale at man vælger Minimér Effekt.

5.6: Motion Blur

På dansk, 'bevægelses-blødgøring' - dette kræver store systemresourcer og et nogenlunde 3d-kort, så det er ikke sikkert det virker hos alle - men når det gør, kan det give en utrolig flot effekt, hvis man dæmper standard-indstillingerne en smule. Prøv eks. at åbne en webside i Firefox - istedet for bare at dumpe ind, er der en overgang - og endnu overgange, når man surfer videre. Jeg synes det kan virke utrolig behageligt for øjnene, hvis man alligevel ikke laver noget som kræver voldsomt meget af ens person. Jeg faldt over dette ved et tilfælde - men jeg er blevet ganske glad for det fra tid til anden, må jeg tilstå - og så kan det give de vildeste effekter hvis man virkelig går amok med indstillingerne - skæg skal være skæg.

5.7: Vinduesdekoration

Hvis man ikke bruger Emerald, er det her skyggeindstillinger for vinduer angives. Ikke så meget at sige til det - men jeg kan forestille sig at mange overser det. Det gjorde jeg i hvert fald.

5.8: Fading af Vinduer

Endnu en relativ enkel funktion - med denne, vil vinduer åbne i gennemsigtighedsovergange - ligesom menuer, og alverdens andet godt. Det er naturligvis også her det slåes fra - da jeg kan forestille mig at nogle kan blive træt af det.

6: Extras

Mere eller mindre vilkårlige funktioner. Jeg bruger som regel kun Window Previews herfra, fra tid til anden.

6.1: Window Previews

Denne funktion vil vise en forehåndsvisning af et vindue fra Gnome-panelet, når markøren bevæges over den. Grunden til at jeg kun bruger den sjældent, er at jeg synes den mangler funktionalitet - den viser ikke minimerede vinduer, hvilket gør den næsten ubrugelig for mit vedkommende - i hvert fald indtil den funktion kommer med.

7: Utility

En pokkers masse tekniske funktioner som jeg ikke kan hitte ud af - dog er der imellem nogle ganske nyttige, som man ikke bør overse.

7.1: Cube Caps

Cube Caps - som jeg nævnte før ved Skrivebordskubus, vil denne funktion placere billeder i toppen og bunden af kube eller anden lignende indstilling. Med de rette billeder, kan det faktisk set ganske heftigt ud - så det er bare om at finde nogle passende. Forskellen fra disse indstillinger, og dem fundet i Skrivebordskubus, er at der er bredere mulighed for at fintune ens indstillinger her.

7.2: Scale Addons

Denne funktion giver ekstra funktionalitet til Skalér, som jeg kommer til senere. Der er mulighed for at tilføje highlights og lignende her, for at øge funktionaliteten.

8: Window Management

En meget vigtig, men ofte overset kategori, hvis man ønsker mere kontrol over hvordan ens vinduer opfører sig. Det er tit muligt at tilpasse systemet bedre til ens behov her, også selvom man ikke umiddelbart skulle tro det.

8.1: Flyt Vindue

Titlen siger sig selv. Her finder man ekstra indstillinger for hvordan flyttede vinduer opfører sig, mens man flytter dem. På min EEE har jeg fjernet Begræns Y (akse), så jeg kan flytte vinduer som ellers er for store til skærmen under det øverste panel, for bedre at kunne se dem. Ellers er her mulighed for at give flyttede vinduer gennemsigtighed, så man kan se vinduer og andet ting under, mens man flytter dem.

8.2: Group and Tab Windows

Jeg ville ønske at jeg kunne få denne funktion til at være mere stabil, fordi den er utrolig god. Den gør at man med nogle bindinger kan 'proppe mange vinduer sammen' til ét vindue, og så skifte mellem dem. Vigtige bindinger her er <Super>+S, som vælger et vindue som man ønsker skal grupperes - dette kan gøres med mange vinduer, og <Super>+G grupperer et vindue - <Super>+U afgrupperer vinduer. Flere bindinger kan ses under Actions-fanebladet.

8.3: Programskifter

Den klassiske <Alt>+<Tab> har fået nyt ansigt. Med denne binding kan man skifte mellem vinduer, som man altid har gjort det - her kan man yderligere kallibrere de visuelle indstillinger for det.

8.4: Ring Switcher

Og her kan man for alvor begynde at lege. Istedet for den 'flade' Programskifter, kan man her skifte vinduer som bliver placeret i en ring, så man kan se dem alle, mens man skifter - der er naturligvis en masse animation og andet godt for at gøre det pænt at se på, som man også kan indstille her. Standardbindingen her er <Super>+<Tab>.

8.5: Shift Switcher

Endnu en udgave af den klassiske programskifter - denne kan emulere hvordan Windows Vista skifter programmer, og MacOS 10's Cover-stil. Disse to kan vælges imellem i Switcher Mode. Standard-bindingen her er <Skift>+<Super>+S.

8.6: Skalér

Endnu en MacOS 10-funktion, implementeret i Compiz. Med denne kan man få et overblik over alle vinduer på ens skrivebord, som bliver opstillet side om side så man kan vælge imellem dem, og se hvilke man har. En meget nyttig funktion, synes jeg. Standard-bindingen her er <Alt>+<Skift>+Op. Jeg foretrækker dog at at bevæge min markør til en skærmkant, og så bruge en af knapperne på musen for at starte det. Dette kan indstilles ved at dobbeltklikke på Start Vinduesvælger under Actions-fanebladet, og indstilles ved Screen Edges og Edge Button.

8.7: Snapping Windows

"Klistrende vinduer", som tilføjer den funktion at vinduer klistrer til hinanden, og til skærmens kanter. Selv bryder jeg mig ikke voldsomt meget om det - men heldigvis er vi alle jo forskellige.

9: Uncategorized

Funktioner udenfor kategori - selv synes jeg nu nok at Tilpas Vinduets Størrelse kunne være smidt under Window Management, men nu er det ikke mig som designer Compiz, såeh.

9.1: Tilpas Vinduets Størrelse

Endnu en utrolig anvendelig funktion, som dog ikke skinner og gør ved. Ved at bruge standard-bindingen <Alt><Button 2> (museknap 2) kan man ændre et vindues størrelse, uden at være nødt til at finde den kant man ønsker at ændre fra med musen.

Og så er vi vist ved at være ved vejs ende med det jeg ønskede at bidrage med. Hvis der er spørgsmål til denne guide, vil jeg først bede om at man selv prøver lidt først - fordi nogle gange er det bare et spørgsmål om at prøve sig frem - men jeg svarer gerne på spørgsmål vedrørende disse emner jeg har nævnt her, såfremt man har gjort en i hvert fald lille indsats. Guiden må gerne kopieres, såfremt mit navn (Christoffer Kiilerich Nielsen / Eitreach) og e-mail (eitreach@gmail.com) bliver tilføjet.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf Pihl » 25. mar 2008, 19:46

Wow, imponerende gennemgang af Compiz settings, du har fået lavet der Eitreach. Godt klaret ;)

Det er fedt med den overskuelige gennemgang af de forskellige indstillinger for især sådan nogen som mig, som godt kan lide Compiz, men som måske mangler lidt af lysten og tiden til at lege med de enkelte indstillinger, og undersøge dem for hvad de kan. Men den her guide kan man hurtigt læse ned over siden, og opdage: 'Hov, der var da lige noget, jeg synes kunne være fedt at have'.

Så kæmpe kudos for arbejdet :)

Til sidst vil jeg komme med en lille anbefaling: Lav et versionsnummer på den PDF du linker til samt i posten her i forummet, i tilfælde af at du beslutter dig for at lave tilføjelser/ændringer.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 25. mar 2008, 20:02

Det vil jeg tage til mig. :) Og tak for rosen.

Siden der nok kommer nogle flere forslag, kan vi jo starte med 0.8..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf Wikzo » 25. mar 2008, 20:36

Har kigget den igennem. Rigtig godt arbejde! Dog vil jeg mene, at et par screenshots/screencast var på plads, når vi nu taler effekter :)
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 25. mar 2008, 20:51

Hvis der er stemning for det, kan jeg godt fikse et appendix med skærmbilleder, skulle det være. Jeg synes dog stadig det er for meget at putte ind i selve guiden - jeg har en lille fetish for ustyrlige mængder ubrudt tekst.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf Wikzo » 25. mar 2008, 21:00

Måske ikke et billede per funktion, men bare et par billeder af, hvordan et rigtig fedt desktop kan komme til at se ud med Compiz-Fusion.
Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf thj01 » 26. mar 2008, 09:23

hvis du laver det som et odf / pdf dokument med screenshots vil jeg gerne lægge det op på sammen hjemmeside som mit eget dokument.

eller evt lave en hjemmeside der hedder UbuntuDK.googlepages.com

Ups det har jeg lige gjort gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 27. mar 2008, 22:24

:P

Jeg vil se om jeg kan få kigget på det i weekenden - jeg har haft pis'travlt med skriveri og computer-fifleri, synes jeg... Nu vil jeg lige have et par dages rekreation. 8)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Suns
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14. apr 2008, 16:01
IRC nickname: Suns
Geografisk sted: Fredericia, DK

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf Suns » 18. apr 2008, 17:05

Heys!

Virker Compiz i Kubuntu? Jeg har nemlig hentet og installeret det, men skal jeg slå en eller anden ting til før det virker?
Har læst guiden. ;) Thumbs up til den!

//Suns

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 18. apr 2008, 17:42

Jeg har kun kort brugt Compiz i Kubuntu, men det er skam muligt. Du åbner ganske enkelt en kør-dialog (Alt+F2) og skriver 'compiz' - så skal der i hvert fald nok ske et eller andet.

- En god idé er også at hente compizconfig-settings-manager, så man får større kontrol over effekterne.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf fas » 4. jul 2008, 23:48

Super guide - compiz er trods alt noget avanceret, selv for den rutinerede bruger :-)

Et væsentlig ting for mig har også været at finde ud af hvad compiz du'r til og hvad det ikke du'r til. F.eks. virker min MythtTv frontend ikke hvis compiz er aktiveret.
Det er der heldigvis råd for. Med Compiz Switch kan man, med et dobbelt-klik på menu-linien, aktivere eller deaktivere compiz.

Compiz switch kan findes her: http://forlong.blogage.de/article/pages/Compiz-Switch

Mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf Christian.Arvai » 5. jul 2008, 00:15

@fas

:D virker også på mit problem med google earth og nogle spil , jeg havde indtil nu løst det ved at køre med "ingen" visuelle effekter ,når jeg skulle bruge disse programmer , men dit råd virker også på mit gamle problem og det er meget hurtigere at bruge ,så jeg retter tråden om lag i spil.
viewtopic.php?f=3&t=2569&hilit=lag+i+spil
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 2. sep 2008, 20:08

Lige for at vise livstegn, så vil denne guide blive opdateret umiddelbart efter udgivelsen af Intrepid Ibex, da der vil følge en stor Compiz-opdatering med - fra 0.7.4, til 0.7.7 - masser af nye lækre plugins, som jeg allerede har leget med, og kan love for folk vil blive opstemt over. 8)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf laoshi » 2. sep 2008, 22:16

Tak for udredningen om compiz - og tak til fas for henvisningen til compiz-switch. Det er jo en nyttig tingest. I forbindelse med at jeg har leget med effekterne viser det sig at noget undertiden får alt til at fryse. Der fik jeg så lejlighed til at afprøve en mulighed for at lukke ned og genstarte med ynde, når ikke engang ctr+alt+backspace virker. Jeg husker ikke hvor jeg fandt den, men noterede den ned på en lap papir for påkommende tilfælde. Det virker!
Brug flg. tastekombination (kræver lidt fingergymnastik), vent et par sekunder mellem hver kombination, gentag evt. hvis det er nødvendigt:
alt+sys rq+r
alt+sys rq+s
alt+sys rq+e
alt+sys rq+i
alt+sys rq+u
alt+sys rq+b
Så følger en velordnet nedlukning og genstart
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Compiz: En allerhelvedes lang udredning

Indlægaf eitreach » 3. sep 2008, 00:19

Det fortjener sin egen tråd, tror jeg - det er i hvert fald ikke noget jeg vidste. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster