Vedligeholde printer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
uniqorn
Geografisk sted: Sverige

Vedligeholde printer

Indlæg af uniqorn »

Et spørgsmål fuldstændig urelateret til Linux.

Jeg har to ink-tank printere som efter cirka 1000 kopier er begyndt at udskrive rigtig dårligt, print som både mangler farver samt har striber. Der er tale om Epson L805 og L810. Jeg har kontaktet nogle virksomheder som enten servicerer eller reparerer printere, men de er kun interesserede i at bytte dele, hvilket vil koste cirka halvdelen af anskaffelsesprisen. Øv bøv.

På Youtube har jeg fundet nogle instruktionsvideoer i hvordan man renser blæksystemet uden at bytte dele, disse videoer ser ud til at være filmet enten i Indien eller Pakistan, hvis jeg skal bedømme efter plakaterne i baggrunden.

Da jeg selv har ti pølsefingre og ikke er særlig skarp til denne slags opgaver, vil jeg spørge om de ærede læsere af dette forum kender til et sted, hvor man tilbyder denne slags fingersnilde uden brug af reservedele? Gerne indenfor en rimelig afstand (Jylland og Tyskland afskrækker ikke).
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Vedligeholde printer

Indlæg af Klaus Rasmussen »

1. Tjek at maskinen er slukket og ingen lys er tændt

2. Vær sikker på der er papir i bakken

3. Hold stopknappen nede i flere sekunder for at starte renseprocessen. Lad processen køre færdig

4. Tjek dysen for at se om den er ren. Hvis nej gå til 3
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
uniqorn
Geografisk sted: Sverige

Re: Vedligeholde printer

Indlæg af uniqorn »

Klaus Rasmussen skrev: 21. okt 2024, 05:31 1. Tjek at maskinen er slukket og ingen lys er tændt

2. Vær sikker på der er papir i bakken

3. Hold stopknappen nede i flere sekunder for at starte renseprocessen. Lad processen køre færdig

4. Tjek dysen for at se om den er ren. Hvis nej gå til 3
Når jeg skriver at printet er rigtig dårligt, som både mangler farve samt har striber, så er jeg i det mindste uden tvivl nået til nummer 3 på listen.

På den anden side, okay, jeg glemte at skrive at jeg har været igennem standard renseproceduren op til flere gange, og jeg glemte også at skrive at et værksted jeg opsøgte kom til samme konklusion efter de havde skrevet nogle sider ud med samme resultat, men at jeg sagde tak for hjælpen inden det begyndte at koste penge fordi de foreslog at bytte dele.

Det eneste jeg i realiteten mangler er en fingersnild person, som kan pille lidt med blæk, vædske og slanger i nogle minutter, og som kan skrive en regning på arbejdet. Der sidder højst sandsynligt noget støv/skidt et eller andet sted i printeren som ikke kan fjernes med standard renseproceduren.