Er Ubuntu spyware?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Gluten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jul 2021, 11:09

Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Gluten » 19. jul 2021, 11:40

Hej

Jeg tænkte at jeg ville have installeret Ubuntu ( eller Linux mint ) på en bærbar computer
men efter at have læst lidt rundt omkring på nettet, har jeg fundet at nogle
skriver at Ubuntu er spyware ( måske også mint ) og det vil jeg jo ikke have.
Hvad er jeres holdning til det?

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre og jeg gider ikke Windows 10 eller Apple ( jeg har
både pc og ipad og det er også fint nok ). Jeg ville bare have en ekstra computer som
jeg, som en ekstra sikkerhed, kun skal bruge til netbank og tænkte at bruge enten Ubuntu
eller mint.

Mvh.
Gluten

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2021, 14:28

nej ubuntu er ikke spyware, det ville vaere godt hvis du henviste til det du har laest saa vi bedre kan besvare det

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Christian.Arvai » 19. jul 2021, 16:58

Hej og velkommen til forum :)


Jeg har en formodning om hvor den debat stammer fra. Det drejer sig sandsynligvis om "Amazon search integration", som bl.a. Richard Stallman har kaldt spyware.

https://thehackernews.com/2012/12/ubunt ... yware.html

https://www.reddit.com/r/Ubuntu/comment ... u_spyware/

Jeg ved ikke om "Amazon search integration" er med i den nyeste udgave af Ubuntu (jeg er stadigt på 18.04.05 LTS), men problemet er ikke større end at, man selv kan ændre indstillingerne til ikke at sende til "Amazon search integration", eller helt afinstallere software til Amazon.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2021, 17:17

Amazon søge integrationen blev fjernet i 20.04 (April 2020)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Christian.Arvai » 19. jul 2021, 17:20

AJenbo skrev:Amazon søge integrationen blev fjernet i 20.04 (April 2020)

Positivt! Jeg er enig med Richard Stallman, og kan huske at jeg selv slettede Amazon.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Gluten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jul 2021, 11:09

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Gluten » 3. aug 2021, 18:55

Hej

Tak for velkomst. :)

Ja det var noget med det der Amazon, jeg har set det nogle steder rundt omkring.
Der er også ham her https://www.naughtycomputer.uk/how_bad_is_ubuntu.html,
jeg ved ikke om han troller eller hvad. :?

Mvh.
Gluten

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2021, 19:35

Det er ikke særlig gode argumenter, mest af alt er det bare at han bedre kan lide Debian og mest pga. den er mere teknisk og er støttet af en org frem for corp.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Claus M » 5. aug 2021, 16:47

Jo, der bliver skrevet meget om Ubuntu (og mange andre styresystemer) - og ikke alt er lige brugbar oplysning.

Microsoft CEO, Steve Ballmer kaldte Linux en "cancer i softwareverdenen som skulle fjernes". Så harske ord er vist ikke set siden (og nu omfavner Microsoft Linux)

Jeg tror vi alle sammen løber ind i et eller andet bøvl en gang imellem - uanset hvilket OS vi bruger (kan ikke printe, kan ikke noget andet osv).

Og her i Forum, findes ikke de eneste som synes Ubuntu fungerer godt. En del større organisationer rundt omkring er skiftet til Ubuntu - fx fransk politi https://ubuntu.com/blog/ubuntu-fr. Der kunne nok blive travlt i supporten hvis bare nogen af de 70.000 pc'er gav bøvl.

Ikke fordi jeg føler mig kaldet til at "forsvare" det OS jeg tilfældigvis bruger (sådan har vi det nok de fleste - den slags gavner ikke), men der skrives nogle gange noget sludder og nogle gange noget rigtigt rundt omkring.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Gluten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jul 2021, 11:09

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Gluten » 26. aug 2021, 01:27

Hej

Ja det er svært at vide hvad man skal tro på og det gælder jo mange ting. :(

Det er også svært med et helt nyt styresystem når man er vant til Windows og nu også Apple. Det er rart når man ikke er så teknisk at det virker ( det kan jo ske at der er noget ) når man tænder og ikke skal rode for meget med det, det er også svært for mig at undvære, bl.a med mine Worddokumenter til f.eks jobsøgning og med spil. Det samme med spil på iPaden, ligesom det er nemt at bruge og den starter hurtigere op.
Jeg lyder snart som en reklame for Win og Apple. :D

Er der noget med at der nogle gange er Ubuntu-folk der mødes og hvor man kan få hjælp til installation?
Jeg har ikke mulighed for at gøre det selv ( downloade og brænde ) og det ville også være rart at få lidt starthjælp.

Mvh.
Gluten

Gluten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jul 2021, 11:09

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Gluten » 26. okt 2021, 03:24

Hej

Jeg prøver lige igen med det her:
Er der noget med at der nogle gange er Ubuntu-folk der mødes og hvor man kan få hjælp til installation?
Jeg har ikke mulighed for at gøre det selv ( downloade og brænde ) og det ville også være rart at få lidt starthjælp.

Det har jeg læst andetsteds her på siden at det forekommer og jeg ville så “tilhøre” Københavnsafdelingen.
Jeg kan se at der ikke er noget fast mødetidspunkt for Kbh. som for de andre afdelinger.
:)

Mvh.
Gluten

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Er Ubuntu spyware?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. okt 2021, 04:05

Gluten skrev:Det har jeg læst andetsteds her på siden at det forekommer og jeg ville så “tilhøre” Københavnsafdelingen.
Jeg kan se at der ikke er noget fast mødetidspunkt for Kbh. som for de andre afdelinger.

Ved ikke lige hvor meget gang der er i Kbh

Hvis du sender mig en PM, med dit navn og adresse, kan jeg sende dig en skive med Ubuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 0 gæster