Hey
Jeg modtager en Zepto Znote 3215W om ganske kort tid (uden OS) og skal have installeret Ubuntu 7.10 på den. Jeg har læst, at det er en god idé at lave en separat partition for /home til eventuel reinstallering, men er lidt usikker på, hvordan det fungerer. Derfor vil jeg gerne have hjælp (evt. link til en guide), til hvordan jeg gør dette på den nemmeste måde.
Jeg har læst, at det er smartest at give Ubuntu omkring 5-10 GB, at lave en swap-partition der er dobbelt så stor som ens RAM (der er 2 GB i min maskine; skal jeg så lave en swap på 4 GB?) og så resten til home-partitionen.
Jeg ved nogenlunde, hvordan jeg laver dem i Gparted, men er usikker på, hvordan systemet finder ud af, at mine personlige filer eksempelvis skal ligge på home. Derfor - hjælp søges!
Ps. vil helst gerne gøre det i live mode, altså ikke den tekstbaserede alternative cd. Har fundet nogle guides omkring emnet, men de er alle ret kryptiske og svære at forstå.
Hjælp til nye partitioner
-
- Geografisk sted: Århus N
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Hjælp til nye partitioner
Jeg har læst, at det er smartest at give Ubuntu omkring 5-10 GB, at lave en swap-partition der er dobbelt så stor som ens RAM (der er 2 GB i min maskine; skal jeg så lave en swap på 4 GB?) og så resten til home-partitionen.
Er ikke rigtig.
Jo mere RAM desto mindre SWAP. Untagelsen er hvis du skal redigere tunge film/animationer etc.
Jeg har 4 GB og 512MB SWAP i min og har endnu ikke oplevet SWAP i brug selvom jeg laver en del film og gimp på min computer.
Sådan ser min 500GB HDD ud med Ubuntu.
/boot - 200 MB
/(root) - 30 GB
/swap - 512 MB
/home - resterende
-
- Geografisk sted: Århus N
Hvad vil du anbefale på en bærbar med 80 GB HDD? Hvad med følgende?
root = 10 GB
Swap = 1 GB
Home = resten, 70~ GB
Men kan du forklare mig, hvordan jeg opretter en separat home-partition med GUI'en fra Gparted?
root = 10 GB
Swap = 1 GB
Home = resten, 70~ GB
Men kan du forklare mig, hvordan jeg opretter en separat home-partition med GUI'en fra Gparted?
-
- Geografisk sted: Valby
Grunden til at man skal overveje at have en swappartition, der er 2xram, er suspendfunktionen.
Dette problem oplevede jeg, da jeg lavede en for lille swap. Maskinen kunne ikke gå i dvale, fordi swap var for lille.
Jeg har dog også læst, at swap højst bør være 2 gb, uanset om du har mere end 1 gb ram.
Dette problem oplevede jeg, da jeg lavede en for lille swap. Maskinen kunne ikke gå i dvale, fordi swap var for lille.
Jeg har dog også læst, at swap højst bør være 2 gb, uanset om du har mere end 1 gb ram.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50