Dockingstation - driver?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Dockingstation - driver?

Indlæg af xpas2r »

Hi, jeg har her ved årsskiftet 20/21 fået problemer med min seneste dockingstation (Lenovo Pro til Thinkpad T490 2020); ubuntu (20.04) 'ser' / 'finder' ikke længere min externe skærm. Når jeg fra min dockingstation booter win10, har jeg ingen problemer mht extern skærm; jeg får også dual-boot-option vist, men når jeg vælger Ubuntu, kommer jeg ikke frem til log-on-skærm-billedet.
Der er en ny opdateret lenovo-windows-driver til docking-stationen fra nov. 2020. Kan den bruges / gøres brugbar for ubuntu??? - Hvor finder jeg en opdateret ubuntu-driver til min dockingstation?
pax & bonum,
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5543
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Dockingstation - driver?

Indlæg af Klaus Rasmussen »

xpas2r skrev:Hi, jeg har her ved årsskiftet 20/21 fået problemer med min seneste dockingstation (Lenovo Pro til Thinkpad T490 2020); ubuntu (20.04) 'ser' / 'finder' ikke længere min externe skærm. Når jeg fra min dockingstation booter win10, har jeg ingen problemer mht extern skærm; jeg får også dual-boot-option vist, men når jeg vælger Ubuntu, kommer jeg ikke frem til log-on-skærm-billedet.
Der er en ny opdateret lenovo-windows-driver til docking-stationen fra nov. 2020. Kan den bruges / gøres brugbar for ubuntu??? - Hvor finder jeg en opdateret ubuntu-driver til min dockingstation?

Hmm..., prøv via Win10 at opdatere firmware i dock.

Displaydriver her:

https://www.displaylink.com/downloads/ubuntu

Udpak driver og kør:

Kode: Vælg alt

sudo sh ./displaylink-driver-5.3.1.34.run
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Dockingstation - driver?

Indlæg af xpas2r »

Efter i dag at have opdateret displaydriver og ditto firmware i Windows, var jeg i stand til at boote ubuntu, men efter en tur i dvale kom den ikke op igen.
Når jeg tog thinkpad ud af dockingstation, åbnede fra dvaletilstand og igen isatte padden i dockingstation, så fandt ubuntu den externe skærm.
En idé til at undslippe denne onde cirkel???
pax & bonum,
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dockingstation - driver?

Indlæg af AJenbo »

Deaktiver dvale tilstand i Windows
xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Dockingstation - driver?

Indlæg af xpas2r »

@AJenbo
Det hjælper ikke.
Og nu kan jeg ikke engang boote ubuntu mere, kun uden for dockingstationen. :-(
Og: ...jeg tror ikke, at det er pga dit råd om at stoppe dvale-mode i Windows. :-)
pax & bonum
xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Dockingstation - driver?

Indlæg af xpas2r »

Spørgsmålet har løst sig i løbet af september 2021. Nu kan ubuntu bootes i dockingstation og tilgåes efter dvale.
Der er ingen anden forklaring, end at stadige opdateringer af både hardware og Ubuntu har gjort tricket!