terminal???

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
prolle

terminal???

Indlæg af prolle »

så er jeg her igen. håber i har lidt tålmodighed med mig.. :D

nu har jeg siddet og surfet lidt rundt ang. terminalen, og er desværre ikke rigtig blevet klogere.

hvad kan man bruge den til?

martin
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: terminal???

Indlæg af Wrapper »

Hmmm tror det er nemmere at sige hva man ikke kan med en terminal.
Her er en kommandoguide jeg lavede for noget tid siden: viewtopic.php?f=11&t=900
Med den kan du få et lille overblik over hvad terminalen kan...
Billede

Billede
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Kort sagt: Det er den nemmeste måde at manurere rundt på computeren og gøre forskellige ting. Glem alt om at klikke "Start -> Undermenu -> Begynd" osv. I terminalen skriver du blot en (eller flere) kommandoer, og systemet udfører dine beskeder. Kræver dog en smule forståelse, men du kan prøve at lege lidt rundt med nogle af kommandoerne i ovenstående guide.

Du kan også bruge den til at starte et program meget hurtigt og simpelt. Skriv eksempelvis "firefox", og denne browser starter op. Smart!
Billede
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Terminalen/CLI = Et af de mest powerfull applikationer der er derude i computer verdenen.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Artificial Intelligence skrev:Terminalen/CLI = Et af de mest powerfull applikationer der er derude i computer verdenen.

Derfor føler jeg også som om jeg mangler en arm eller et ben, når jeg fra tid til anden bruger Windows af den ene eller anden grund. Jeg savner at bare kunne hoppe i en terminal og så gøre hvad jeg vil.

Men ikke bare dét. Når jeg skal yde support, kan man heller ikke forklare at "de bare skal åbne programmet i en terminal og kigge efter fejlmeddelelser" - det er frygteligt bøvlet.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393