Jeg har lige installeret Ubuntu og det virker faktisk godt. Jeg har hentet opdateringer ned men er stødt ind i et problem ved installering af disse.
Fejlmeldingen beder mig køre 'dpkg --configure -a' manuelt. Jeg har været inde i terminalen og prøve at køre programmet, men der kræves superbrugerrettigheder. Jeg søgte og fandt at man skal skrive su i prompten. Men når jeg så taster mit password (jo jeg kan huske det ) får jeg følgende besked: Authentication failure. Hvad gør jeg forkert
superbrugerrettigheder i terminal
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Re: superbrugerrettigheder i terminal
Grundet den meddelelse kommer, er fordi der er opstået en fejl i installationen - det sker som regel når man manuelt afbryder, eller lignede. Det har jeg i hvert fald også været udsat for nogle gange.
Når du skal anvende superbrugerrettigheder, skal du bruge kommandoen sudo i terminaler, således at kommandoen kommer til at se sådan ud:
Når du skal starte grafiske programmer med superbrugerrettigheder, skal du bruge kommandoen gksudo - så hvis du eks. skulle starte Nautilus, Gnome's stifinder med superbrugerrettigheder, ville du skrive følgende i Kør-dialogen (Alt+F2):
Håber det giver mening.
Når du skal anvende superbrugerrettigheder, skal du bruge kommandoen sudo i terminaler, således at kommandoen kommer til at se sådan ud:
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a
Når du skal starte grafiske programmer med superbrugerrettigheder, skal du bruge kommandoen gksudo - så hvis du eks. skulle starte Nautilus, Gnome's stifinder med superbrugerrettigheder, ville du skrive følgende i Kør-dialogen (Alt+F2):
Kode: Vælg alt
gksudo nautilus
Håber det giver mening.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
Det giver perfekt mening! Nu kører det. 1000 tak for hjælpen. Man føler sig sat tilbage til barndommen når man kaster sig ud i nyt OS.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Der er en vis læringsprocess, ja.. Men det ser nu ud til at gå glimrende indtil videre.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- IRC nickname: Don_S
- Geografisk sted: Melby, Nordsjælland
Hvis du skriver su i terminalen, logger du ind som root, og derfor beder den om root's password. Dette kan ændres enten gennem terminalen, eller System -> Administration -> Users and Groups.
Så slipper du for at skrive sudo før alle kommandoer. Men der er nogen der fraråder at bruge su - hvorfor kan jeg ikke huske. Personligt kan jeg bedre lide det.
Så slipper du for at skrive sudo før alle kommandoer. Men der er nogen der fraråder at bruge su - hvorfor kan jeg ikke huske. Personligt kan jeg bedre lide det.