Ikke adgang til partition

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
clauswilson1
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. nov 2017, 14:52

Ikke adgang til partition

Indlægaf clauswilson1 » 3. nov 2017, 14:58

Hej!
Efter en windows-opdatering har jeg ikke adgang til min partition. Jeg har prøvet - efter at have søgt på internettet - at finde backup for "super-nodes" - tror jeg det var. Og jeg har prøvet fsck /dev/sda4 (forinden checkede jeg, at partitionen stadig findes med fdisk -l). fsck siger, at partitionen måske er 0 bytes lang, hvilket ikke er rigtigt, den er 97 GB. Det ser ud til, at windows har overskrevet et eller andet, som nu har label "dos" i stedet for gpt.
Er der nogen, der har et godt råd?
Er der nogen i Danmark, der kan finde data på en harddisk, som vi ikke kan komme til?
Vores backup er fra maj 2017. Nu har vi lært lektien og købt et backup-medie.
Claus Wilson

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ikke adgang til partition

Indlægaf AJenbo » 3. nov 2017, 15:20

Hej Claus og velkommen til forummet

Jeg har oplevet det samme med Windows 10 opgradering.

Prøv programmet testdisk, jeg hade held med at genskabe mine partitioner, lykkeds det ikke medfølger der et andet program kaldet photorec som kan bruges til at gendanne filer fra disken.

Start computeren fra en Ubuntu live-disk, åben terminalen og kør:

Kode: Vælg alt

sudo testdisk

Selv om dele af programmet godt kan virke meget tekniske er det sat op så man bare skal trykke enter hvis ikke man er sikker på svaret.

clauswilson
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. dec 2012, 09:50

Re: Ikke adgang til partition

Indlægaf clauswilson » 4. nov 2017, 11:52

Jeg er kommet videre med testdisk, som nu står og kopierer filer. Indtil videre har den en fejlrate på 3 filer ud af 300000. Det tager sin tid, og jeg ved endnu ikke, om det er filer med indhold i, eller tomme filer, men jeg håber. Jeg melder tilbage. Måske skulle man skrive et sted, at Windows 10 kan ødelægge en harddisk - i hvert fald når det ikke er med uefi. Jeg blev ellers så glad og upåpasselig, da jeg pludselig oplevede, at Windows 10, og måske også 7, ikke ødelagde grub - for nogle år siden.
testdisk kan ikke genskabe harddisken, som ser for lille ud, men hvis den kan hente mine filer, er det også stadig en stor hjælp.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ikke adgang til partition

Indlægaf AJenbo » 4. nov 2017, 13:33

Jeg tror vist også jeg måtte ud i noget avanceret for at genskabe min partition. Photorec scanner efter data der ligner kendte fil formater. Det betyder desvære at du nogle gange til opleve at det kun er den lille indlejrede forhåndsvisning og ikke selve billedet der bliver gendannet, filer der har været fragmenteret på disken vil ikke kunne gendannes, og nogle filer vil blive gendannet med en forkert fil type (office dokumenter er faktisk zip filer, så for at åbne korrekt skal du efter gendannelsen rette fil navnet). Som du nok har bemærket er det heller ikke muligt at gendanne fil navne på denne måde. Det gode ved metoden er at det virker uanset hvilken partition det måtte have været eller hvor beskadiget disken er.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster