Levetid på harddisk,,,,,forvirret

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
nygaard-larsen
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af nygaard-larsen »

Jeg sidder med en ældre ibm thinkpad og har smidt ubuntu ind på den.
Den kører bare der ud af, men jeg faldt over en artikel som beskriver hvordan ubuntu nedsætter levetiden på harddisken. Efter at have søgt her i forumet er jeg bare blevet mere forvirret. Nå men artiklen gav følgende løsning på problemet. Men hvordan gør jeg det.
ps. kører Ubuntu 7.10

The solution is simply to increase the sync time by adding a "commit=xxx" line into the fstab where xxx is the number of seconds (I use 300 = 5 minutes) - do this for any ext3 drive that is mounted. I have done this on my laptop and using "smartctl" I can see that the load cycle is now only going up around once every 5 minutes.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Levetid på harddisk,,,,,forvirret

Indlæg af Jimmyfj »

At Ubuntu skulle reducere levetiden på min harddisk er den største gang bortfløjet juleand der nogen sinde har været i luften. EXT3 er et af de absolut bedste fil-systemer på markedet, så jeg ved ikke lige hvor forfatteren til den artikel du nævner har sine oplysninger fra.

Jeg kan oplyse, at siden jeg skiftede Windows ud med Ubuntu GNU/Linux har min harddisk aldrig været mere rolig. Ingen uforklarlig disk-aktivitet af nogen art, som jeg oplevede under Windows' NTFS-filsystem.

Under NTFS skete det flere gange om dagen, mens computeren stod idle, at disken hamrede der ud af på fuldstændig uforklarlig vis. Og den gjorde det altid i perioder, hvor der absolut ingen aktivitet var på systemet, ud over diskens hamren. Et fænomen jeg ALDRIG har oplevet under Ubuntu. Så enten må nævnte artikel være en meget tidlig aprils-nar, eller også forveksler forfatteren EXT3 med NTFS.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
nygaard-larsen

Hvis der ikke er noget om snakken, hvorfor så alle de tråde, også i dette forum
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Det drejer sig om at harddisken engang imellem parkerer hovedet. Man siger at en HD kan klare ca 300.000 parkeringer.

Men det er ikke styresystemet der afgør det - det er computerens bios. Der er mange der har opdaget problemet og beskrevet det, men jeg har endnu ikke hørt om en det faktisk er sket for. Sagt på en anden måde - hvis BIOS vil kan det være ligegyldigt om det er er windows/solaris eller linux der styrer!

Andre brugere har grint lidt og fortalt at deres HD er over de 600.000 parkeringer og drøner videre ufortrødent.

MEN

du kan hjælpe på problemet selv ved at indstille computeren til at køre i laptopmode.

Du kan læse om det i følgende tråd

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1931

eller i understående overlevelses guide.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
nygaard-larsen

Re: Levetid på harddisk,,,,,forvirret

Tak for hjælpen og de hurtige svar.