hjælp med nyinstallering og partitionering
-
- Geografisk sted: Sverige
Hejsa
Jeg sidder med en nyinstallation af Ubuntu 7.10 og er kommet til partitionering af harddiskene. Jeg behøver en step-by-step hjælp til at gøre dette rigtigt.
Har forstået jeg skal lægge en /home for sig selv, betyder det at jeg skal lægge den på min anden harddisk (altså helt for sig selv)
Jeg skal ha windows helt væk og kun ha ubuntu,,,,, hvordan??
håber på hurtigt svar
Mvh
Berit
Jeg sidder med en nyinstallation af Ubuntu 7.10 og er kommet til partitionering af harddiskene. Jeg behøver en step-by-step hjælp til at gøre dette rigtigt.
Har forstået jeg skal lægge en /home for sig selv, betyder det at jeg skal lægge den på min anden harddisk (altså helt for sig selv)
Jeg skal ha windows helt væk og kun ha ubuntu,,,,, hvordan??
håber på hurtigt svar
Mvh
Berit
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.
Lydkort: Creative SB Audigy LS.
-
- Geografisk sted: Valby
Ok.
Jeg vil anbefale følgende:
/ (rod-partition): ca. 7-12 gb Filsystem: ext3 (opdateret: ext4)
swap (virtuel hukommelse). Størrelse:Ca. 2 X ram. Dog maks. 2 gb.
/home: resten af harddisken.
Så skulle du være flyvende.
Min egen rodpartition er 7 gb. Med masser af programmer installeret bruger jeg kun 4,1 gb. Men masser af plads er rart.
Hvis du senere vil eksperimentere med andre distributioner, kan det være en ide, at lave en partition på ca. 6 gb til formålet.
EDIT: Du behøver ikke lægge /home på en separat harddisk - kun på en separat partition.
Jeg vil anbefale følgende:
/ (rod-partition): ca. 7-12 gb Filsystem: ext3 (opdateret: ext4)
swap (virtuel hukommelse). Størrelse:Ca. 2 X ram. Dog maks. 2 gb.
/home: resten af harddisken.
Så skulle du være flyvende.
Min egen rodpartition er 7 gb. Med masser af programmer installeret bruger jeg kun 4,1 gb. Men masser af plads er rart.
Hvis du senere vil eksperimentere med andre distributioner, kan det være en ide, at lave en partition på ca. 6 gb til formålet.
EDIT: Du behøver ikke lægge /home på en separat harddisk - kun på en separat partition.
Senest rettet af sådanUBUNTU 10. aug 2009, 21:08, rettet i alt 2 gange.
-
1) ok det vil sige at jeg ihvertfald skal vælge manuel partitionering. længere er jeg ikke nået
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.
-
Ja, det er bedst at vælge den manuelle partitionering. Du starter med at slette eksisterende partitioner.
Dernæst laver du de nye partitioner, vælger filsystem. Henholdsvis / og /home tilføjes som partitionernes "monteringspunkt".
PS. Jeg glemte at skrive at /home også skal have filsystemet ext3. (opdateret: ext4)
Ændringerne gennemføres først som det allersidste trin.
Det er egentlig ikke særligt svært. Og heller ikke så farligt, når du laver en "ren" installation.
Dernæst laver du de nye partitioner, vælger filsystem. Henholdsvis / og /home tilføjes som partitionernes "monteringspunkt".
PS. Jeg glemte at skrive at /home også skal have filsystemet ext3. (opdateret: ext4)
Ændringerne gennemføres først som det allersidste trin.
Det er egentlig ikke særligt svært. Og heller ikke så farligt, når du laver en "ren" installation.
Senest rettet af sådanUBUNTU 10. aug 2009, 21:06, rettet i alt 1 gang.
-
tusind tak det her er noget jeg kan bruge..
Når jeg sletter eksisterende partitioner så er det windows o.s.v jeg fjerner right??
Når jeg sletter eksisterende partitioner så er det windows o.s.v jeg fjerner right??
-
Det er nemlig det du gør.
Bemærk, at når du sletter partitionerne, kan data, på harddisken IKKE gendannes. Der er altså ingen fortrydelsesret, når du har gennemført ændringerne. Backup er en mulighed.
Men ok...det lyder ikke som om, du har noget på harddisken, du vil beholde.
Bemærk, at når du sletter partitionerne, kan data, på harddisken IKKE gendannes. Der er altså ingen fortrydelsesret, når du har gennemført ændringerne. Backup er en mulighed.
Men ok...det lyder ikke som om, du har noget på harddisken, du vil beholde.
-
Præcis, jeg har lavet back-up af alt...
hvad mener du iøvrigt med
"swap (virtuel hukommelse). Størrelse:Ca. 2 X ram. Dog maks. 2 gb."
Det jeg ikke forstår her er "størrelse ca 2 X ram".
Skal jeg bare lægge 512 mb til swap eller?
hvad mener du iøvrigt med
"swap (virtuel hukommelse). Størrelse:Ca. 2 X ram. Dog maks. 2 gb."
Det jeg ikke forstår her er "størrelse ca 2 X ram".
Skal jeg bare lægge 512 mb til swap eller?
-
Hvis du f.eks. har 512 MB RAM i maskinen, skal du lave en swap-partition på ca. 1 GB.
Hvis du har 1 GB RAM, skal swap være 2 GB osv.
Swap er det, der svarer til sidefilen i windows - ekstra hukommelse, når RAM'en slipper op. I linux laver man en selvstændig partition kaldet swap. Fordi der kun er en swap-fil, er det ikke nødvendigt med et filsystem til swap-partitionen.
Ps. hvis swap-partitionen er for lille, er det ikke muligt at lade maskinen gå i dvale.
Håber det giver mening...
Hvis du har 1 GB RAM, skal swap være 2 GB osv.
Swap er det, der svarer til sidefilen i windows - ekstra hukommelse, når RAM'en slipper op. I linux laver man en selvstændig partition kaldet swap. Fordi der kun er en swap-fil, er det ikke nødvendigt med et filsystem til swap-partitionen.
Ps. hvis swap-partitionen er for lille, er det ikke muligt at lade maskinen gå i dvale.
Håber det giver mening...
-
Åh mener du 2 X ram. altså når jeg har 1024 mb ram så skal jeg gi den det dobbelte.. Altså 2 gb,
-
-
Tusind Tusind tak
Du har været en stjerne,
Nu vil jeg gå ind og prøve og gå over i de evige ubuntu-marker.
Sikke en dejlig dag det er idag..
Mange hilsner
Berit
Du har været en stjerne,
Nu vil jeg gå ind og prøve og gå over i de evige ubuntu-marker.
Sikke en dejlig dag det er idag..
Mange hilsner
Berit
-
Held og lykke med det. Håber at du får en positiv oplevelse
-
hjælp, jeg er en klovn
Hej linux ubuntu mennesker, jeg forsøgte mig for første gang med linux igår nat, og installerede det. Jeg forstod mig ikke på hvad partitioner er, og da jeg prøvede at gå 'fremad' i installationen med default instillinger, som måtte være det mest fornuftige, brokkede den sig over at 'ingen rodpartition var defineret' eller noget i den stil. Men jeg regnede det ikke for noget slemt og valgte vidst manual konfigurering eller noget i den stil og rodede ved de der partitioner.. nu har jeg læst lidt hist og hér, og forstår partitioner som ' maks plads udvalgt til et givent OS', er det rigtigt? Tror jeg kom til at slette en partition, hvilket nok var der min xp installation var grounded.. :'( underligt at installationen ikke gav nogle advarelser omkring det med partitioner, for mange linux eller 'jeg installerer et alternativt OS' folk ved nok ikke rigtigt hvad en partition er. Er ret overbevist om at xp er slettet fordi jeg ikke kan vælge det i GRUB menuen, men kun tre linux ting, heriblandt ubuntu. Men hvorfor skal man give maks plads til et OS, hvorfor kan tingene ikke bare installere og bruge den nødvendige plads..? Og kan man udvide pladsen, når man HAR installeret og valgt partitions størrelse? Svar hurtigst muligt, savner ærlig talt mit xp: /
-
Hej kan godt forstå din frustration, men ved desværre ikke hvordan du kan få genskab din Xp partition.
Kan komme med lidt oplysninger, ved ikke om du kan bruge dem.
En partition er en måde at dele din disk op på så du kan have flere drev på harddisken. Det betyder at man skal lave to partition, hvis man i Windows vil have både et C-drev og et D-drev.
Valget den "størst sammenhængende plads" i Ubuntu's installation, skal ses som en måde de prøver at hjælpe brugere der ikke ved hvad en partition er. Sådan at installation vælger at lave partition, der hvor der er plads, så man som bruger er fri for det.
Kan godt se at i dit tilfælde har det fejlet totalt, og vil gerne give dig ret i, at der måske burde være en advarelse, hvis installation kunne detektere om det var en Windows partition man slettede. Men generelt er "manuelt" aldrig noget man skal kaste sig ud anden man ved hvad man gør. Selvfølgelig ikke noget du kan bruge til noget nu
En anden god regel er altid at tage backup, det er ligegyldig hvor god man er, da der altid kan gå noget galt når man installere et styrestystem.
Du kan læse mere om dualboot i tråden her, hvor der er nogle links. http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1991
Der er også en god ubuntu guide her, eneste problem er at forklaringen af installation er forklaret hvis man kun vil have ubuntu på sin computer
http://ubuntu.linuxin.dk/
Kan komme med lidt oplysninger, ved ikke om du kan bruge dem.
En partition er en måde at dele din disk op på så du kan have flere drev på harddisken. Det betyder at man skal lave to partition, hvis man i Windows vil have både et C-drev og et D-drev.
Valget den "størst sammenhængende plads" i Ubuntu's installation, skal ses som en måde de prøver at hjælpe brugere der ikke ved hvad en partition er. Sådan at installation vælger at lave partition, der hvor der er plads, så man som bruger er fri for det.
Kan godt se at i dit tilfælde har det fejlet totalt, og vil gerne give dig ret i, at der måske burde være en advarelse, hvis installation kunne detektere om det var en Windows partition man slettede. Men generelt er "manuelt" aldrig noget man skal kaste sig ud anden man ved hvad man gør. Selvfølgelig ikke noget du kan bruge til noget nu
En anden god regel er altid at tage backup, det er ligegyldig hvor god man er, da der altid kan gå noget galt når man installere et styrestystem.
Du kan læse mere om dualboot i tråden her, hvor der er nogle links. http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1991
Der er også en god ubuntu guide her, eneste problem er at forklaringen af installation er forklaret hvis man kun vil have ubuntu på sin computer
http://ubuntu.linuxin.dk/
Oversigt over guider/How to's http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1774
Guide til Ubuntu
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Guide til Ubuntu
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
-
..
Tak for svaret.. det med at xp røg væk er egentlig okay, installerer det bare igen, så starter det også på en frisk, hvilket jo kan være godt nogle gange. Men det jeg ville var egentlig bare at give ubuntu den nødvendige plads som jeg ikke ved hvad er, kunne det være 5 gb til ubuntu, er det ikke nok? ville bare gerne have linux for sjov, men tror jeg lavede en partition til linux på 70 gb, kan man se partitionens størrelse nogen steder? Vil gerne formatere min harddisk fuldstændigt og så installere xp, og bagefter ubuntu med den nødvendige plads. please hjælp