Åben PDF i Okular

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Åben PDF i Okular

Indlæg af Jacob Bahn »

Jeg har tidligere haft problemer med at få Okular til at virke, men det har jeg tidligere løst med følgende kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install kdelibs-bin && kbuildsycoca4


(se https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=19732&hilit=okular)

Nu har jeg lavet et setup, hvor mine OS deler filer på /home/fileshare. Om det er derfor ved jeg ikke, men med ovenstående kommando får jeg nu:

Kode: Vælg alt

jb@jb-x240 ~ $ sudo apt-get install kdelibs-bin && kbuildsycoca4
[sudo] password for jb:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
kdelibs-bin er i forvejen den nyeste version.
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
kbuildsycoca4 running...
kbuildsycoca4(6806): "applications.menu"  not found in  ("/home/jb/.config/menus/", "/etc/xdg/menus/")


Når jeg åbner Okular og derefter prøver at åbne et dokument, har jeg kun mulighed for at vælge, at "Import PostScript as PDF"

Menu_006.png
Menu_006.png (12.26 KiB) Vist 292 gange


Hvis jeg åbner et dokument direkte - altså uden først at åbne Okular - er der ingen problem, og jeg har mulighed for at vælge alle menupunkter fra ovenstående menu.
Mvh Jacob
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

Jacob Bahn skrev:Nyt problem.

Jeg har tidligere haft problemer med at få Okular til at virke, men det har jeg tidligere løst med følgende kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install kdelibs-bin && kbuildsycoca4


(se https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=19732&hilit=okular)

Nu har jeg lavet et setup, hvor mine OS deler filer på /home/fileshare. Om det er derfor ved jeg ikke, men med ovenstående kommando får jeg nu:

Kode: Vælg alt

jb@jb-x240 ~ $ sudo apt-get install kdelibs-bin && kbuildsycoca4
[sudo] password for jb:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
kdelibs-bin er i forvejen den nyeste version.
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
kbuildsycoca4 running...
kbuildsycoca4(6806): "applications.menu"  not found in  ("/home/jb/.config/menus/", "/etc/xdg/menus/")


Når jeg åbner Okular og derefter prøver at åbne et dokument, har jeg kun mulighed for at vælge, at "Import PostScript as PDF"

Menu_006.png


Hvis jeg åbner et dokument direkte - altså uden først at åbne Okular - er der ingen problem, og jeg har mulighed for at vælge alle menupunkter fra ovenstående menu.

Det er bedst at du opretter en ny tråd til et nyt problem - det andet bliver noget rod.
Anmeld det indlæg hvor du skriver at du har et nyt problem, og skriv at du gerne vil have et tråd-split(1 tråd splittes ud i 2 tråde).

Umiddelbart ser det ud til at du ikke har samme version af KDE i alle styresystemer, og så går der ged i den, når en konfigurationsfil ikke kan findes.

Du bliver nok nødt til at have det sådan at hvert styresystem har sine egne KDE konfigurationsfiler under en $HOME mappe.

I praksis bliver du nok nødt til at ordne det sådan at hver bruger i hvert styresystem har sin egen $HOME der ikke er delt med et andet styresystem.
Du opretter så i stedet en gruppe der er delt over alle Linux styresystemer.
Du kan så etablere Dokumenter mappen, Hentninger-mappen osv. i hver $HOME mappe etc med symlinks til den delte gruppes mappe der har mapper med de samme navne.
For at det skal virke skal du tilmelde hver bruger til gruppen, og du skal arrangere det sådan at når nye filer oprettes, så er gruppen i stedet den delte gruppe. Rettigheder når filer og mapper oprettes skal måske også fixes (hint: umask).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af AJenbo »

Min forståelse af hans system er at han nettop har individuelle hjemme mapper og har peget nogle standard mapper over på et andet drev
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af AJenbo »

Det tog mig lige et par forsøg, men nu er emnet delt.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af Jacob Bahn »

Tak
Mvh Jacob
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af Jacob Bahn »

Det er rigtigt, at Okular (og OS) ligger paa en partition, mens pdf-filerne ligger paa en anden.

Naar jeg starter Okular og aabner pdf-filer derfra, er der ingen problemer.

Naar jeg gaar direkte til pdf-filen og aabner den den vej, kan Okular ikke aabne den.

Hvis vil det goere en forskel, om jeg installerer kde paa drevet, hvor filerne ligger? Og kan jeg overhovedet det, naar der ikke ligger et OS der?
Mvh Jacob
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

Jacob Bahn skrev:Det er rigtigt, at Okular (og OS) ligger paa en partition, mens pdf-filerne ligger paa en anden.

Naar jeg starter Okular og aabner pdf-filer derfra, er der ingen problemer.

Naar jeg gaar direkte til pdf-filen og aabner den den vej, kan Okular ikke aabne den.

Det lyder som en bug i Okular pakken, da Okular mangler applications.menu filen som skal være i en af de 2 mapper den skriver at den søger i - prøv at oprette filen - der må være en KDE menu komponent til at lave en menu genvej.

Du kan bruge en anden Open Source PDF fremviser, eller bare bruge den work-around du har fundet ud af.

Jacob Bahn skrev:Hvis vil det goere en forskel, om jeg installerer kde paa drevet, hvor filerne ligger? Og kan jeg overhovedet det, naar der ikke ligger et OS der?

KDE ville bare være filer.
KDE programmer (og andre programmer) afvikles af et styresystem - ikke af et filsystem, som er en komponent i et styresystem.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af Jacob Bahn »

Det lyder som en bug i Okular pakken, da Okular mangler applications.menu filen som skal være i en af de 2 mapper den skriver at den søger i - prøv at oprette filen


Ved du, hvordan jeg gør det?

Du kan bruge en anden Open Source PDF fremviser


Jeg kan ikke finde andre, der kan det samme hvad angår annotationer... Kender du en, der er lige så god eller bedre?
Mvh Jacob
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

Jacob Bahn skrev:
Det lyder som en bug i Okular pakken, da Okular mangler applications.menu filen som skal være i en af de 2 mapper den skriver at den søger i - prøv at oprette filen


Ved du, hvordan jeg gør det?

Nej, jeg bruger ikke KDE. Der må være en menu editor et sted i KDE.

Alternativt kan du eventuelt prøve at downloade en *rpm pakke fil og åbne den med et pakke program, og måske være heldig at finde filen inde i pakken - pakkefiler er ofte en arkivfil der inderholden en anden arkivfil med filer, fek.s *tar.gz/*tar.xz. Det er i den interne arkiv fil inde i pakken at du skal lede efter filen.
Pakken skal være til en Okular med det samme versionsummer som din Okular har.

Jacob Bahn skrev:
Du kan bruge en anden Open Source PDF fremviser


Jeg kan ikke finde andre, der kan det samme hvad angår annotationer... Kender du en, der er lige så god eller bedre?


Nej!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af AJenbo »

Hvis du er i Ubuntu/Mint/Debian så hente en .deb og ikke .rpm
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Hvis du er i Ubuntu/Mint/Debian så hente en .deb og ikke .rpm

Hvis den *deb fil ikke indeholder filen som Okular har brug for, men en *rpm pakke har den, så er det måske meget bedre at prøve at suge filen ud af en *rpm pakke fil.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af Jacob Bahn »

Det lyder som værende lidt over midt niveau. Har du et mee konkret bud på, hvad/hvordan jeg skal gøre?
Mvh Jacob
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

Jacob Bahn skrev:Det lyder som værende lidt over midt niveau. Har du et mee konkret bud på, hvad/hvordan jeg skal gøre?


Det er ikke svært:
  1. Download pakke fil, husk det med versionsnummeret.
  2. Pak pakkearkiv fil ud. Så vidt jeg husker, så kan Linux arkivfil programmer pakke både *rpm og *deb filer ud.
  3. I filsystemet er der nu en ny mappe, dermed garanti hedder noget med okular, fordi at pakken hedder noget med okular.
  4. Inde i den mappe er der en arkiv fil: Pak den fil ud- den vil blive pakket ud til en ny mappe der hedder det samme som arkiv-filen minus fil-tilføjelser (File extensions): F.eks. XYZ.tar.gz -> pakker arkivfilen ud i den nye mappe med navnet XYZ.
  5. Gå ind i den nye mappe
  6. I træet af mapper fra den sidst udpakkede arkiv fil: Kig efter den fil Okular mangler. Brug søge funktionen i filbrowseren.
  7. Når du finder den: Kopier den ind i en af de 2 mapper Okular forventer at finde filen i - den skrev stien i fejlmeldingen som du postede.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke jeg ville kunne løse problemet ud fra de oplysninger.
1: Hvor fra?
6: Hvilken fil?

Desuden tror jeg ikke det er en Okular specefik fil som den klager over ikke at kunne finde i /home/jb/.config/menus/, det er nok mere den generelle KDE menu. Et gæt er at Jacob ikke køre et fuldt KDE miljø men blot ønsker at installere dette program der fra, som så ikke helt har sine afhængigheder i orden.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Åben PDF i Okular

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Jeg tror ikke jeg ville kunne løse problemet ud fra de oplysninger.
1: Hvor fra?
6: Hvilken fil?

Desuden tror jeg ikke det er en Okular specefik fil som den klager over ikke at kunne finde i /home/jb/.config/menus/, det er nok mere den generelle KDE menu. Et gæt er at Jacob ikke køre et fuldt KDE miljø men blot ønsker at installere dette program der fra, som så ikke helt har sine afhængigheder i orden.


ad 1, hvorfra?)
http://pkgs.org/download/okular

6. Hvilken fil?
Fejlmeddelelse som han postede har filnanvnet, og det er ikke Okular, men i stedet pakken: kbuildsycoca4, som jeg ikke har et link til.

Jeg giver dig ret i den retning at det virker som manglende afhængigheder - altså et ukomplet KDE miljø.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags