ubuntu driverne

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

ubuntu driverne

Indlæg af gtr »

Når jeg installerer ubuntu, gør jeg ikke noget for at installere drivere. Computeren virker, men hvordan ved jeg, at det er den bedste software, der er installeret til grafikkort og dvd osv? Før skulle jeg installere ekstern software for at usb wifi kort ville virke. Jeg kunne vist også have installeret pakken non free firmware. Det var vist det, ubuntu opdaterede med. Det usb wifi kort, jeg bruger nu, er understøttet fra starten. Men ikke på debian 8.

Hvad gør ubuntu for at finde de bedste drivere til hardwaren?
Kan jeg tage ubuntu hdd'en fra en computer og putte den i en anden computer og driverne bliver optimeret til den nye computer?

Tak.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu driverne

Indlæg af AJenbo »

Linux kernen har de fleste af driverne integreret. Flytter du har disken til en anden computer vil Linux under opstarten se hvilket drivere der skal aktiveres for det hardware du har i maskinen, og der skal der med ikke gøre noget fra din side.

Drivere der ikke er intergeret i Linux kan være pga.
1: De ikke er i god nok stand til at nå i gennem kvalitets tjekket.
2: De kan være proprietære og kan der for ikke integreres, Ubuntu gør nogle af disse tilgængelige via Yderligere drivere.

Ud over den helt grundlæggende driver som findes i Linux kernen kan noget hardware yderligere have dele som er implementeret i user space (dette gør sig gældende for grafikkort) før at de bliver egentlige brugbare. Eks. i form af en service, en API eller et bruger interface.

Nogle drivere kan der ud over også kræve firmware, som muligvis ikke er med i ens distribution.

Så for at have den "bedste" driver gælder det om at have de komponenter der spiller sammen så opdateret som muligt.