2 nic med hver sin subnet

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
hans2650
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. jul 2015, 20:34

2 nic med hver sin subnet

Indlægaf hans2650 » 7. jul 2015, 20:51

Hej kære forum medlemmer, jeg står med et problem som jeg håber i kan hjælpe med.

jeg har en server med ubuntu server 14.04 og 2 nic hvor nic 1 også kaldet em1 sidder på hjemme netværket og har ip adresse 192.168.1.4 mens nic 2 også kaldet em2 sidder på en switch sammen med nogle dvb tuner og har ip adresse 10.0.0.1

det dvb tunerne gøre er at de tager satelite signalet fra parabol og sender dem ud over netværket som UDP multicast.
flg bokse er på 10.0.0.x range
dvb tuner 1 ip 10.0.0.10 multicast adresse 224.10.10.1 - 224.10.10.75 port 6000
dvb tuner 2 ip 10.0.0.11 multicast adresse 224.10.11.1 - 224.10.11.75 port 6000
dvb tuner 3 ip 10.0.0.12 multicast adresse 224.10.12.1 - 224.10.11.75 port 6000

grunden til at jeg har forbundet det hele sådan er fordi dvb tunerne sender så meget data at min router dør/går i baglås.

så mit spørgmål er hvordan kan jeg tilgå multicast adresserne fra hjemme netværket eller bar fra serveren selv. fordi serveren er sat op med ffmpeg som skal transcode signalet, men når jeg indtaster udp multicast adresserne så får jeg en fejl.

jeg kan heller ikke pinge fra nic 1(em1) til enhederne på nic 2(em2) og omvendt.

søg lidt rundt og nogle mente at disse kommandoer skulle løse mit problem, men desværre uden held.

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
ptables -A FORWARD -i eth1 -o eth0 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i eth0 -o eth1 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2 nic med hver sin subnet

Indlægaf thj01 » 8. jul 2015, 14:33

Lige for at afklare nogle ting.

Forsøger du at sætte din server op som en gateway mellem to netværk?
Eller forsøger du at emulere en layer 3 switch

Det ville hjælpe en del hvis du lavede en tegning af dit netværk og vedhæftede dette, da det er lidt svært at overskue din beskrivelse.

Til masquerading vil jeg anbefale dig at kigge på firehol (http://firehol.org/) hvor du relativt simpelt kan sætte en masquerading funktion op ved hjælp af et scripting sprog
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 2 nic med hver sin subnet

Indlægaf lath » 11. jul 2015, 09:55

hans2650 skrev:Hej kære forum medlemmer, jeg står med et problem som jeg håber i kan hjælpe med.

jeg har en server med ubuntu server 14.04 og 2 nic hvor nic 1 også kaldet em1 sidder på hjemme netværket og har ip adresse 192.168.1.4 mens nic 2 også kaldet em2 sidder på en switch sammen med nogle dvb tuner og har ip adresse 10.0.0.1

det dvb tunerne gøre er at de tager satelite signalet fra parabol og sender dem ud over netværket som UDP multicast.
flg bokse er på 10.0.0.x range
dvb tuner 1 ip 10.0.0.10 multicast adresse 224.10.10.1 - 224.10.10.75 port 6000
dvb tuner 2 ip 10.0.0.11 multicast adresse 224.10.11.1 - 224.10.11.75 port 6000
dvb tuner 3 ip 10.0.0.12 multicast adresse 224.10.12.1 - 224.10.11.75 port 6000

grunden til at jeg har forbundet det hele sådan er fordi dvb tunerne sender så meget data at min router dør/går i baglås.

så mit spørgmål er hvordan kan jeg tilgå multicast adresserne fra hjemme netværket eller bar fra serveren selv. fordi serveren er sat op med ffmpeg som skal transcode signalet, men når jeg indtaster udp multicast adresserne så får jeg en fejl.

jeg kan heller ikke pinge fra nic 1(em1) til enhederne på nic 2(em2) og omvendt.

søg lidt rundt og nogle mente at disse kommandoer skulle løse mit problem, men desværre uden held.

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -A FORWARD -i eth1 -o eth0 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i eth0 -o eth1 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT


UDP er connection-less.
Connection-less betyder at du med UDP trafik ikke forbinder dig til en bestemt UDP port og så kommunikerer, i stedet sender du bare UDP trafikken ud - nøjagtig som din hardware gør. Din sidste iptables kommando virker derfor ikke på UDP trafik, da der ikke er en tilstand (--state) i firewallen for UDP trafik.

Det er UDP multicast der er problemet - en alm layer 2 switch vil kopiere indgående multicast trafik til alle de andre porte.

Du har brug for noget streaming software, der sidder imellem de 2 netværk:
  • Du kan bruge ffmpeg, deres streaming guide er på https://trac.ffmpeg.org/wiki/StreamingGuide
  • Efter ffmpeg streaming, kan du som der også står i ffmpeg streaming guiden, lade VLC fange en ffmpeg stream og re-streame den. VLC streaming guiden er på: https://www.videolan.org/doc/streaming-howto/en/
    Iden med at lade VLC restreame er at VLC kan udsende streamen i en protokol, som en tablet/mobil,/SMART TV/eller TV med en Raspberry Pi, en anden desktop computer - allerede har support for.

Jeg vil lige bemærke at at real-time transcoding af flere streams kan kræve rigtig meget processorkraft og meget RAM. (core i7 eller AMD FX 8-core CPU + 16GB til 32 GB RAM hvis HD streams) - men de nøjagtige krav til hardwaren afhænger naturligvis af hvor meget real-time data behandling, der skal udføres på hver stream.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster