Jeg har netop fået et Windowsprogram til at fungere under Ubuntu og har lagt en henvisning til det på skrivebordet. Når jeg starter det fra denne henvisning får jeg en fejlmeddelelse om, at det mangler en .dll-fil og at jeg kan geninstallere programmet for at få det til at virke. Så fungerer det da også til næste gang jeg skal bruge det. Det underlige er imidlertid, at hvis jeg starter programmet direkte fra den mappe det ligger i er der ingen fejlmeddelelse.
Kan en eller anden forklare mig grunden til dette og komme med en løsning?
Samtidig ville det også være rart med en guide til, hvordan men generelt laver henvisninger i Ubuntu. Det er tilsyneladende ikke alt der kan henvises til, som jeg er vant til at kunne i Windows.
v.h
Genveje/henvisninger i Ubuntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Genveje/henvisninger i Ubuntu
Programmet søger sikkert efter dll filerne relativt til den sti hvor du starter programmet fra frem for der hvor programmet ligger.
Du skal så ændre din genvej så det første den gør er at skifte contekst over til den mappe hvor programmet ligger og der efter starter det.
Du skal så ændre din genvej så det første den gør er at skifte contekst over til den mappe hvor programmet ligger og der efter starter det.
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Jeg flytter lige tråden til Programmer.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
Hvordan gør jeg det? Hvordan redigerer jeg en genvej?
-
- Admin
Hvordan har du lavet din genvej? Eventuelt kan du lave et script og lave en genvej til den. Jeg kunne have en fornemmelse af at du i stedet har lavet en henvisning (symlink).
-
Ja, jeg har en lavet en henvisning ved at højreklikke på programmet og derefter flyttet den til skrivebordet. Hvad er et script og hvordan laver jeg det?
-
- Admin
Du kan finde genvejende for installerede Windows programmer i denne mappe:
~/.local/share/applications/wine/Programs/
Det er bedre at kopiere den i stedet for at prøve at lave en genvej eller et script selv.
Det er bedre at kopiere den i stedet for at prøve at lave en genvej eller et script selv.
-
Du kan finde genvejende for installerede Windows programmer i denne mappe:
Ja, jeg kan godt klikke mig frem til den mappe, men hvad skal jeg så gøre? Hvor skal jeg kopiere den hen?
Du bliver nødt til at lade være med at skrive som om jeg kender Ubuntus opbygning. Jeg er, som tidligere nævnt, helt ny i Ubuntu og på nogle punkter fungerer det meget anderledes end Windows.
Hele ideen med mit spørgsmål er jo at undgå at skulle gennem 5-6 museklik for at finde frem til programmet, når jeg med en genvej kunne nøjes med et enkelt klik.
Så igen: hvordan gør jeg??
-
- Admin
Jeg syndes nu heller ikke jeg antager du ved specielt meget op Ubuntu, du skal bare kopiere den der hen hvor du gerne vil have genvejen. Du kan kopiere ved at markere filen trykke ctrl+c der efter går du til mappen hvor du gerne vil have genvejen og trykker ctrl+v, det er så vidt jeg ved samme måde man kopiere filer/genveje i Windows?
-
Ja, kopieringen og indsætningen er som i Windows, men man skal jo lige vide, hvad det er man skal kopiere.
Denne anvisning er helt ok, men derefter ville jeg have skrevet noget i denne retning:
1. find den mappe som har navn som dit Windows-program.
2. åbn den og marker den fil som har endelsen *****.desktop. (DET er jo helt anderledes end i Windows!)
3. kopier den (som i Windows!) og indsæt den f.eks. på skrivebordet
4. højreklik på filen og klik på egenskaber
5. under fanen 'Rettigheder' sæt flueben i feltet "Tillad kørsel af filen som et program"
Herefter virkede det i hvert fald for mig. Mit problem blev løst og jeg fik kendskab til endnu en lille bid af Ubuntu.
Tak for det!
V.h. PEF
Du kan finde genvejene for installerede Windows programmer i denne mappe:
Denne anvisning er helt ok, men derefter ville jeg have skrevet noget i denne retning:
1. find den mappe som har navn som dit Windows-program.
2. åbn den og marker den fil som har endelsen *****.desktop. (DET er jo helt anderledes end i Windows!)
3. kopier den (som i Windows!) og indsæt den f.eks. på skrivebordet
4. højreklik på filen og klik på egenskaber
5. under fanen 'Rettigheder' sæt flueben i feltet "Tillad kørsel af filen som et program"
Herefter virkede det i hvert fald for mig. Mit problem blev løst og jeg fik kendskab til endnu en lille bid af Ubuntu.
Tak for det!
V.h. PEF
-
- Admin
1. Jeg ved ikke hvor dan dit program har oprettet genveje (det er den mappe der svare til Windows start menuen (som også blot er en mappe et sted i Windows)), og jeg bruger ikke selv genvejen direkte, jeg starter blot programmerne fra panelet så min hukommelse kan være lidt ulden på det her punkt.
2. I Windows heder genveje *****.lnk
5. Hade jeg forventet allerede var sat, så ville du heller ikke have set at det var en .desktop-fil. Windows har noget liggende, men der er det dog slået til som standard hvilket nok er hvorfor den glemmer at slå det til da den oprettede genvejen.
Jeg vil give dig ret i at hjælpen her inde nogle gange er lidt i form af hjælp til selv hjælp, men sådan er det lidt når det er et fælles skab og ikke et kunde sælger forhold
2. I Windows heder genveje *****.lnk
5. Hade jeg forventet allerede var sat, så ville du heller ikke have set at det var en .desktop-fil. Windows har noget liggende, men der er det dog slået til som standard hvilket nok er hvorfor den glemmer at slå det til da den oprettede genvejen.
Jeg vil give dig ret i at hjælpen her inde nogle gange er lidt i form af hjælp til selv hjælp, men sådan er det lidt når det er et fælles skab og ikke et kunde sælger forhold