SummaSummarum i Ubuntu

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
PEF

SummaSummarum i Ubuntu

Indlæg af PEF »

Hej!
Siden Windows XP blev erklæret for usikkert til net-brug har jeg kørt Ubuntu 14.04 i dualboot med XP. Det virker fremragende og Ubuntu er mindst 10 gange hurtigere i opstarten end XP. Så langt så godt.
Mit problem er, at jeg i mange år har brugt regnskabsprogrammet SummaSummarum, som jeg frygtelig gerne ville have til at køre i Ubuntu, så jeg er fri for at starte XP. Jeg har hentet Wine, som skulle kunne køre windowsprogrammer, men jeg kan ikke få det til fungere. Der er også et par andre programmer, som jeg gerne ville kunne bruge i Ubuntu, men SummaSummarum er klart det vigtigste.
Håber at en eller anden kan gøre mig klogere!?!

V.h. PEF
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: SummaSummarum i Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Hvor går du i stå i processen?

Prøv at åbne en terminal og skriv wine efterfulgt af stien til programmet exe fil, og giv os resultat der kommer efterfølgende.

Firmaet bag SummaSummarum ser også ud til at tilbyde en online eller hostet løsning hvor du så ikke behøves køre programmet på din egen maskine. De beskriver desværre ikke rigtig hvad kravene for programmet er og det kræver registrering før man kan hente en prøve udgave så jeg kan ikke på forhånd give dig instrukser til hvordan du kan få programmet op at køre så du må forvente at vi skal prøve en del ting frem og tilbage inden vi når et resultat.

På nettet kan jeg se at andre har haft held med at køre programmet under Wine, nogen har oplevet at der skal lidt tilpasning til når programmet åbner nye vinduer og at det er vigtig at du køre systemet på dansk for at tal og datoer fungere korrekt.

Exe filen skulle hede summa.exe

https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=6187
PEF

Indlæg af PEF »

Hej igen

Jeg er absolut nybegynder i alt det tekniske i Ubuntu.
Du beder mig åbne en terminal. Hvad vil det sige og hvordan gør jeg det? Jeg regner med at det svarer til at åbne et DOS-vindue i XP, men hvordan fungerer det i Ubuntu.
Iøvrigt har jeg lige fået et andet problem. Mens jeg skriver dette er jeg i XP, da jeg ikke kan logge på dette forum i Ubuntu!!!
V.h. PEF
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Du kan starte en terminal med: Ctrl + Alt + t.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du åbner terminalen som med alle andre programmer, eller med genvejen som Klaus nævner.

DOS har det ikke være noget af siden Windows Millennium. Kommando linje brugerfladen i Windows XP heder "Command Prompt" eller CMD. I Linux (og alle UNIX baseret systemer) heder det så Terminalen eller TTY.

Det lyder underligt at du ikke skulle kunne logge ind på forummet et sted men ikke et andet, er du sikker på din adgangskode. Prøv eventuelt med en anden browser og tøm cookies.
PEF

Indlæg af PEF »

AJenbo skrev:Det lyder underligt at du ikke skulle kunne logge ind på forummet et sted men ikke et andet, er du sikker på din adgangskode. Prøv eventuelt med en anden browser og tøm cookies.

Men sådan er det. Jeg er nu igen i XP, for her kan jeg logge ind. I Ubuntu har jeg netop 2 gange forsøgt at ændre adgangskode. Jeg har fået sendt mails til dette brug, men når jeg vil logge på får jeg stadig at vide, at min adgangskode er forkert. Jeg har også slettet cookies, uden effekt, men har ikke prøvet en anden browser. Da jeg for et halvt år siden installerede Ubuntu hentede jeg samtidig Chrome, som jeg bruger i XP, men den har jeg aldrig fået til at virke i Ubuntu.

Alt dette hører jo slet ikke hjemme i denne tråd, som skulle handle om SummaSummarum.
Jeg har fundet ud af at starte summe.exe med Wine (uden brug af terminal) men så starter en registrering af programmet. Det går også fint, indtil programmet vil gemme oplysningerne i en .ini-fil. Selv om jeg kopierer den over i kataloget hvor .exe-filen ligger fungerer det ikke. Jeg havde jo heller ikke tænkt, at jeg skal registrere programmet endnu engang i Ubuntu, men blot køre det i Ubuntu. Det er jo efter sigende lykkedes for andre?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du lægger programmet over på en ny maskine vil det sandsynligvis tro at du forsøger at pirat kopiere det og der for kræve en ny registrering. Har du prøvet at installere det via installations programmet?

Hvad får du i terminalen hvis du køre programmet der ved at skrive wine efter fulgt af exe filen?

Prøv at logge ind via den alternative log ind side:
https://ubuntudanmark.dk/wp-login.php

Hvis du opretter et nye emne omkring Chrome tror jeg hurtig vi kan løse det, det burde være meget let at installere og få til at virke.
PEF

Indlæg af PEF »

Prøv at logge ind via den alternative log ind side:
https://ubuntudanmark.dk/wp-login.php

Det virkede. Tak for det!

Hvad får du i terminalen hvis du køre programmet der ved at skrive wine efter fulgt af exe filen?

Så får jeg denne meddelelse:
poul@poul-System-Product-Name:~$ wine summa.exe
wine: cannot find L"C:\\windows\\system32\\summa.exe"
poul@poul-System-Product-Name:~$

men det er jo heller ikke der programmet findes. Hvordan får jeg skrevet den rigtige sti til programmet?

Har du prøvet at installere det via installations programmet?

Mener du installationsprogrammet til summa? Jeg har ledt efter en fil som skulle hedde install..et eller andet, men kan ikke finde nogen. Summa.exe er åbenbart også installationsfilen, eller ...??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

PEF skrev:

Så får jeg denne meddelelse:
poul@poul-System-Product-Name:~$ wine summa.exe
wine: cannot find L"C:\\windows\\system32\\summa.exe"

men det er jo heller ikke der programmet findes. Hvordan får jeg skrevet den rigtige sti til programmet?

Ja det er jo det du skal gøre. Jeg ved ikke hvor på din maskine du har filen liggende. Du kan enten skrive det selv eller du kan trække filen ind i terminalen når du vil skrive sten.

PEF skrev:
Har du prøvet at installere det via installations programmet?

Mener du installationsprogrammet til summa? Jeg har ledt efter en fil som skulle hedde install..et eller andet, men kan ikke finde nogen. Summa.exe er åbenbart også installationsfilen, eller ...??

Som kunde hus firmaet har du mulighed for at hente installationen fra deres hjemmeside. Hvis programmet er vigtig for dig ville det nok være en rigtig god ide at gemme installationen og licensen et sikkert sted så du kan installere det på ny hvis din maskine skulle gå hen og svigte. Nej program filen er ikke installations filen, installations filen indeholder programfilen samt alle andre nødvendige filer og indstillinger.
PEF

Indlæg af PEF »

Det var en meget brugbar oplysning, at man bare kan trække filen ind i terminalvinduet. Det har jeg gjort med summa.exe-filen og så starter registreringsprogrammet der, som tidligere skrevet, ender med en fejlmeddelelse om, at det ikke kan finde ini-filen.

Som kunde hus firmaet har du mulighed for at hente installationen fra deres hjemmeside. Hvis programmet er vigtig for dig ville det nok være en rigtig god ide at gemme installationen og licensen et sikkert sted så du kan installere det på ny hvis din maskine skulle gå hen og svigte. Nej program filen er ikke installations filen, installations filen indeholder programfilen samt alle andre nødvendige filer og indstillinger.

Det kan jeg desværre ikke. Jeg kommer nu i tanke om, at da jeg i sin tid købte programmet fik jeg det på en diskette. Ja, det var dengang! Sidenhen kom der så opdateringer, som man kunne hente på nettet, men engang i 2013 (skriver firmaet på deres hjemmeside) ændrede de konceptet til abonnement. Jeg kan stadig helt lovligt bruge programmet som jeg købte, men kan ikke hente noget på deres hjemmeside, medmindre jeg vil betale for det og derved blive bundet af et abonnement. Det har jeg slet ikke brug for. Jeg har alle registreringsoplysninger til programmet og altså også licensen.
Kunne det tænkes at programmet i sin tid pakkede filerne ud direkte fra disketten, så der slet ikke ligger nogen installationsfil på computeren? (Iøvrigt har jeg jo ikke noget diskettedrev på min nuværende computer.)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fint at du fik kørt programmet fra terminalen, så mangler du blot at give os det der blev skrevet i terminalen så vi kan se om der står noget vigtig der. Det er ikke sådan at det at køre den fra terminalen magisk skulle løse alle tænkelige problemer, blot skaffe os nogle diagnosticerings informationer.

Det ville også være fint hvis du kunne oplyse os stien til hvor programmet ligger pt.

Så har et været dig der har kopieret filerne over manuelt og ikke noget den selv har gjort, for så ville det have været en installation der gjorde det... Som du kan se klager programmet også over ikke at kunne finde sine filer hvis man blot køre exe filen uden at installere den korrekt. Du må sætte hovedet lidt i blød og se om du kan finde disketten eller en af de opdateringer du har hentet fra firmaet i sin tid.

Hvis du finder din floppy disk må du enten finde en ældre computer hvor du kan kopiere installationen over på en USB, ellers kan du købe et nyt floppy drev for omkring 250,- http://www.computeronline.dk/produkt/324722/sandberg-usb-floppy-mini-reader
PEF

Indlæg af PEF »

Jeg har nu fundet en CD med programmet på. Jeg har åbenbart købt en nyere version i 2011, hvor jeg kan se jeg har fået den tilsendt.
Jeg har startet installationsfilen i terminalen og der starter en menu hvorfra jeg kan installere programmet. Jeg forsøgte at vedhæfte et skærmbillede, men får denne meddelelse:

Skærmbillede fra 2015-02-17 15:48:42.png er et ugyldigt filnavn.

Jeg stoppede installationen, da jeg er usikker på hvad der vil ske, og om jeg stadig vil kunne bruge mine gamle regnskabsfiler.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Skærmbillede fra 2015-02-17 15:48:42.png er et ugyldigt filnavn.

Du kan ikke vedhæfte filer med mellemrum eller danske karakterer i navnet.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den vil installere programmet i wine,det er det du skal gøre.

Jeg er ikke bekendt med programmet men vil forventer at du gemmer regnskab som fil som du så ville kunne åbne på en vilkårlig maskine, eller at der i det mindste er en mulighed for at lave et backup og så gendanne regnskabet der fra i Wine. Hvis ikke det er tilfældet må du kontakte firmaet bag produkter og høre dem hvordan man migerer regnskabet til en anden maskine.

Under alle omstændigheder kan der ikke skade at installere programmet i wine, I værste fald kan du fjerne det og nulstille wine for din bruger.
PEF

Indlæg af PEF »

Jeg har nu installeret programmet fra cd-en og det ser ud til at virke. MEN jeg kan ikke se mine regnskaber i programmets filmenu. De ligger jo i en Windows-mappe. Jeg kan se dem i Ubuntus filhåndtering, men er der mulighed for at hente dem ind i en mappe under Ubuntu, så jeg kan se dem i programmet filmenu? Jeg kan jo så regne ud, at jeg sikkert ikke vil kunne arbejde i samme regnskab under begge styresystemer, som jeg kan gøre uden problemer når det drejer sig om tekstbehandling eller regneark.