Jeg er helt på den! Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke sende en mail, da jeg får at vide, at der ikke er plads til at gemme den midlertidige fil! Her er historien:
Efter kørsel af denne kommando:
sudo apt-get install texstudio && sudo apt-get install texlive-full
Fik jeg besked om, at der ikke var diskplads nok. Det viste sig, at min root-plads på ca. 9 GB ikke var tilstrækkelig stor!
Jeg har prøvet at fjerne de filer fra texstudio og texlive-full, der var blevet installeret ved kommandoerne
sudo aptitude purge texstudio
sudo aptitude purge texlive-full
og jeg har kørt kommandoen
jb@jb-x240m ~ $ sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
Hver gang får jeg en masse fejlmeddelser, der afsluttes med
Der opstod fejl under behandlingen:
tex4ht-common
tex4ht
tex-common
latex-cjk-chinese-arphic-gkai00mp
latex-cjk-all
prosper
texlive-generic-recommended
latex-xcolor
preview-latex-style
texlive-fonts-extra
context
latex-cjk-chinese-arphic-gbsn00lp
pmx
pgf
latex-cjk-japanese
m-tx
texlive-bibtex-extra
latex-cjk-korean
texlive-latex-recommended
texlive-pstricks
latex-beamer
latex-cjk-common
latex-cjk-thai
cm-super
feynmf
texlive-extra-utils
latex-cjk-chinese
musixtex
latex-cjk-japanese-wadalab
cm-super-minimal
fragmaster
jb@jb-x240m ~ $
Under installation af gparted (jeg vil prøve at udvide root-partitionen) fik jeg i første omgang denne meddelses:
Efterfølgende har jeg fået gparted installeret og kan køre det. Jeg har i min Windows (dual boot) reduceret c-drevet med ca. 10 GB, som jeg i gparted har delt i to, hvoraf jeg har formatteret den ene til primær ext4 i håb om at kunne bruge de ca. 5 GB til udvidelse af root-partitionen. Tabelle ser nu således ud:
Så jeg har to spørgsmål:
1) Hvordan kan jeg udvide den eksisterende root-partition med den nye ext4-partition?
2) Hvordan i alverden skal jeg komme af med alle de texlive-full og texstudio realterede filer?
Ikke ÉN bit at gemme midlertidige filer på!
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ikke ÉN bit at gemme midlertidige filer på!
Du kan ikke udvide den partition som systemet køre fra, du skal starte op fra en live-disk i stedet, der er GParted også inkluderet. For at udvide partitionen skal der være tomme plads ligge vedsiden af den du vil udvide, så slet den nye partition du har lavet og flyt eventuelt rundt på de andre hvis det er nødvendigt (dette kan tage meget lang tid, og husk nu at tage backup). Du vælger blot resize og sætter paritionen til at dække over den frie plads.
9 GB er meget lidt, og jeg ville som minimum forslå 20GB. Jeg sider ved en 3 uger gammel maskine og her bruger jeg 10GB på systemet og 6,5GB på min hjemmemappe, begge er dog på samme parition. Windows 8.1 kræver som minimum 20 GB.
* Hvis du har sat partitionen op med LVM kan du faktisk godt udvide root med en anden partition uafhængit af hvilken disk eller hvor der på den ligger.
9 GB er meget lidt, og jeg ville som minimum forslå 20GB. Jeg sider ved en 3 uger gammel maskine og her bruger jeg 10GB på systemet og 6,5GB på min hjemmemappe, begge er dog på samme parition. Windows 8.1 kræver som minimum 20 GB.
* Hvis du har sat partitionen op med LVM kan du faktisk godt udvide root med en anden partition uafhængit af hvilken disk eller hvor der på den ligger.
-
Tak for altid kvalificerede og ofte hurtige svar. Jeg har sagt det før, og må sige det igen: Jeg er meget imponeret over den hjælp, man kan få her. Jeg håber, jeg en dag får mulighed for at give igen eller videre!
Jeg endte med at slette alle partitionerne og installere fra scratch igen. Desværre satte jeg ikke partitionen op med LVM - men det vil jeg nok gøre næste gang. Er der nogle minusser ved det?
Det er en arbejdscomputer med 128 GB SSD og jeg SKAL have windows på - ellers ville jeg slette det. Jeg har nu sat den op med en root-partition på godt 15 GB - så håber jeg, det rækker. Jeg vil huske til næste gang, at give den noget mere a la 20!
For længe siden var der en herinde, der skrev noget om åbne Ubuntu-aftener e.l. Er det noget der findes endnu og Københavnsområdet (Jeg bor i Søborg)? Jeg kunne godt tænke mig at blive dygtigere til Ubunu/Linux, men det er ikke helt let på egen hånd, når man nu er af den type, der godt kan lide at kigge over skulderen!
Endnu engang tusind tak for hjælp, råd og vejledning.
Jeg endte med at slette alle partitionerne og installere fra scratch igen. Desværre satte jeg ikke partitionen op med LVM - men det vil jeg nok gøre næste gang. Er der nogle minusser ved det?
Det er en arbejdscomputer med 128 GB SSD og jeg SKAL have windows på - ellers ville jeg slette det. Jeg har nu sat den op med en root-partition på godt 15 GB - så håber jeg, det rækker. Jeg vil huske til næste gang, at give den noget mere a la 20!
For længe siden var der en herinde, der skrev noget om åbne Ubuntu-aftener e.l. Er det noget der findes endnu og Københavnsområdet (Jeg bor i Søborg)? Jeg kunne godt tænke mig at blive dygtigere til Ubunu/Linux, men det er ikke helt let på egen hånd, når man nu er af den type, der godt kan lide at kigge over skulderen!
Endnu engang tusind tak for hjælp, råd og vejledning.
Mvh Jacob
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er noget tid siden vi har holdt det i københavn, men hvis du har lyst kan du prøve at stable noget på benene.
LVM har den bagdel at ikke alle databjergnings værktøjer kan håndtere det, så hvis uheldet er ude og du ikke har backup kan du risikere at miste din data.
LVM har den bagdel at ikke alle databjergnings værktøjer kan håndtere det, så hvis uheldet er ude og du ikke har backup kan du risikere at miste din data.