Jeg har tidligere brugt Bleachbit på tidligere Ubuntu/Lubuntu-versioner med succes.
På Ubuntu 14.04 virker det ikke så godt. Efter at den har kørt i nogen tid står der, at der kun er 0 minutter tilbage. Jeg lod den stå i 2 timer, for at se om den blev færdig, men det blev den ikke.
Så Bleachbit gider jeg ikke bruge mere.
Mit problem er så, at jeg har en 500 GB stor disk og systemet siger, at jeg har brugt ca. 76% af disken. Det ved at positivt, at det har jeg ikke (langt fra), og jeg mistænker Bleachbit for at efterladt en masse "snavs" på min harddisk.
Nogen som ved, hvordan jeg får ryddet op?
Bleachbit-problem?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Bleachbit-problem?
Brug diskanalyse til at undersøge hvad det er der tager pladsen.
AJenbo skrev:Brug diskanalyse til at undersøge hvad det er der tager pladsen.
Det har jeg nu prøvet, men den vil ikke vise det hele (rettigheder), Måske fordi den ikke kører som root?
Skal den køres fra terminalen med 'sudo'?
Ser ud til at jeg skal køre
Hvis man ser på denne vejledning: https://help.ubuntu.com/community/Baobab
Kode: Vælg alt
gksudo baobab
Hvis man ser på denne vejledning: https://help.ubuntu.com/community/Baobab
-
- Admin
Hvis du vil vide hvad der ligger uden for din bruger mappe kan du bruge denne kommando:
Kode: Vælg alt
sudo du -sh /*
Har fundet synderen.
En kæmpe-fil under /root med et meget langt og mystisk navn samt 2 tomme mapper, som også har mærkelig navne.
Har slettet dem.
En kæmpe-fil under /root med et meget langt og mystisk navn samt 2 tomme mapper, som også har mærkelig navne.
Har slettet dem.
-
- Admin
Det er sandsynligvis fra et program du har kørt som sudo
AJenbo skrev:Det er sandsynligvis fra et program du har kørt som sudo
Ja, formentlig Bleachbit.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Svante skrev:Har fundet synderen.
Har slettet dem.
Det lange navn er nok en midlertidlig fil, som bleachbit kan bruge som en slags swap for programmet.
Filen bruges sandsynligvis sådan fordi at når der begynder at mangle plads i fysisk RAM, så lægges der en page (en 4 KB blok) ud i den midlertidige fil. Derved vil bleachbit fungere på både maskiner med meget fri RAM såvel som med lidt fri RAM.
Det er kernen og ikke bleachbit programmet der laver det arbejde uden at programmøren skal gøre noget som helt ekstra.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Jeg ville nok lave nogle test inden jeg ville skyde skylden på et bestemt program, særligt hvis det er meningen at det køre på den måde det er blevet kørt på?