farvevideo ændres til s/hv

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
boa
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

farvevideo ændres til s/hv

Indlæg af boa »

Jeg skal have konverteret noget video i farve til sort/hvid.
Der er tale om nogle gamle fjernsynsudsendelser i farve, der skal se ud som sort/hvid tv, så kravene til kvalitet og opløsning er ikke særligt høje. Materialet ligger som mp4 filer.
Hvilken software kan I anbefale til denne opgave ?

Jeg må nok også hellere sige, at jeg ved ikke ret meget om video (men en del om foto :) )

med bedste hilsner
fra
BoA
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: farvevideo ændres til s/hv

Indlæg af zob »

Jeg tror alle videoeditors kan gøre det du efterspørger. Hvis du selv har kontrol over afspilningssituationen kan du også gøre det "live". F.eks. i VLC ved at taste CTRL+e Faneblad Video Effects, Faneblad Colors.

Pitivi er en meget simpel videoeditor. Jeg har lige testet. Virker fint med et mp4 klip. Jeg tilføjede en "balance" effekt fra "effect library" og satte saturation til 0.

Jeg vil tro du kan vælge frit mellem Pitivi, Openshot, Avidemux, Cinelarra, KDEnlive, og hvad du nu ellers kan støve op.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_editing_software

Hvis du har mange videoer kunne det måske være smartere at batch-processe i kommando-linjen.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kode: Vælg alt

ffmpeg -y -i /orginal/video.avi -pix_fmt gray -vcodec rawvideo /færdig/video.avi
boa
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Indlæg af boa »

Tak for Jeres svar. Det ser ud til at det åbenbart ikke skulle være noget større problem - så får jeg se om dét holder stik !
Det er foreløbigt ikke mere end måske tre videoklip der skal "affarves", så det er måske nok knapt umagen værd at scripte sagen, men - kære Jenbo - jeg må med beklagelse sige at du desværre rammer over mit vidensniveau, hvilket siger noget om mit niveau og ikke noget negativt om dit :D

med bedste hilsner
fra
BoA
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Måske kan det gøres nogenlunde med handbreak