Hjælp til kunstig ”åndedræt” til en klemt partition med Gparted?
Se vedhæftede screenshot.
Jeg læser det således:
På /dev/ sda1, der er formateret med ext4, er der 51,73 GiB ledig. Her har der tidligere været windows Xp. Alle relevante data herfra er reddet til et eksternt medie.
På /dev//sda6, ligeledes formateret med ext4, er der pt. installeret ubuntu 14.04 LTS, er der nu desværre kun 6,31 GiB ledig, så ubuntu opfører sig temmelig stakåndet for nu at formulere det således.
Før jeg går i krig med GParted på en live CD, vil jeg gerne høre, om der er gode råd at hente her.
Min hensigt er at øge pladsen til ubuntu "finansieret" af af den ledige kapacitet på sda1.
Hvorledes vil I mene, at det gøres mest hensigtsmæssigt?
Hvis jeg helt sletter /dev/sda1 betyder det så automatisk mere plads til /dev/sda6?.
Kan jeg måske nå i mål ved - om muligt- at fjerne den med grå markerede midter-eller demarkationslinje[ = uallokerede område på 3.16 GiB?] eller vil det være endnu bedre blot udvide det uallokerede område til venstre på bekostning af /dev/sda1?
Kort sagt: hvorledes opnår jeg her bedst det, jeg ønsker - nemlig mere lebensraum til ubuntu?
mbjornbak
Hjælp til "kunstig" åndedræt med GParted?
-
- IRC nickname: mbh
- Geografisk sted: København
Hjælp til "kunstig" åndedræt med GParted?
- Vedhæftede filer
-
- Gparted view.png (55.64 KiB) Vist 285 gange
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Hjælp til "kunstig" åndedræt med GParted?
Krymper sda1 til 1 GB fra en live-cd og udvider den logiske bagefter og slutter af med at udvide sda6.
Når lejligheden byder sig.
-
Tak. Det kan kalde hurtig reaktion. Inden jeg går i krig, vil du så være venlig at fortælle, hvad du mener med "den logiske"?
mvh
mbjornbak
mvh
mbjornbak
-
Jeg ved ikke lige hvad en logisk partion præcis er, men det er den der hedder sda2 hvor de andre partioner ligger under.
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
MBR kan kun indeholde 4 fysiske partitioner, senere er der så nogen der har fundet på at lave en speciel partition der kan indeholde yderligere partitioner. De partitioner der så er inden i en extended partition kaldes for logiske partitioner da da det er noget programmet må resonere sig frem til frem for at være udmildbart åbenlyst. Logiske partitioner på en MBR formateret harddiske starter altid fra sdx5 og op da de første 4 altid vil være de fysiske partitioner.
Hvis ikke du har noget at bruge sda1 til ville jeg forslå du helt sletter den. Der efter har du 2 muligheder.
1: Udvid sda2 til t tage hele disken. Udvid der efter sda6 til at tage alt den uallokerede plads inden i extended.
2: Kopier sda6 og sda5 uden for extended og slet orginalerne samt extend (sda2, sda5, sda6), flyt linux-swap til slutningen af disken og udvid ext4 partitionen til at optage alt den uallokeret plads.
Metode 1 er helt klart den lettest og med færste faldgrupper. Med metode 2 slipper du af med extended og får istedet alle dine partitioner som fysiske partitioner hvilket gør dem letter at arbejde med i fremtiden og du bruger ikke noget plads på en extended partition og systemet kan se dem med det samme. Der er en lille chance for at det efter denne manøvre med metode 2 er nødvendigt at geninstallere GRUB.
Hvis ikke du har noget at bruge sda1 til ville jeg forslå du helt sletter den. Der efter har du 2 muligheder.
1: Udvid sda2 til t tage hele disken. Udvid der efter sda6 til at tage alt den uallokerede plads inden i extended.
2: Kopier sda6 og sda5 uden for extended og slet orginalerne samt extend (sda2, sda5, sda6), flyt linux-swap til slutningen af disken og udvid ext4 partitionen til at optage alt den uallokeret plads.
Metode 1 er helt klart den lettest og med færste faldgrupper. Med metode 2 slipper du af med extended og får istedet alle dine partitioner som fysiske partitioner hvilket gør dem letter at arbejde med i fremtiden og du bruger ikke noget plads på en extended partition og systemet kan se dem med det samme. Der er en lille chance for at det efter denne manøvre med metode 2 er nødvendigt at geninstallere GRUB.
-
Jeg havde nok bare installeret forfra og valgt 'hel disken' og lade Ubuntu gøre 'arbejdet'
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Kurt Christensen skrev:Jeg havde nok bare installeret forfra og valgt 'hel disken' og lade Ubuntu gøre 'arbejdet'
Enig. En hurtig backup af hjemmemappen, evt med fx Firefox og andre opsætningsfiler, og så en ny install. Det er ret hurtigt at lave, og kræver ikke det store rent teknisk.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
OK. Tak til älle tre. Jeg prøver nu alligevel Ajenbo' s metode 1 senere i aften. Så får jeg som "bonus" prøvet at arbejde med GParted, selv om det kunne være fristende blot at reinstallere ubuntu på hele disken.
mvh
mbjornbak
mvh
mbjornbak
-
mbjornbak skrev:OK. Tak til älle tre. Jeg prøver nu alligevel Ajenbo' s metode 1 senere i aften. Så får jeg som "bonus" prøvet at arbejde med GParted, selv om det kunne være fristende blot at reinstallere ubuntu på hele disken.
mvh
mbjornbak
Man skal aldrig ignorere sin fornøjelse ved at 'lege' med Ubuntu
-
Det er helt rigtigt. Ikke mindst, når man ved, at der her altid er god hjælp at hente, hvis man under legen falder og får- om ikke ulivssår, som det hedder i sagaerne- så dog hårde knubs.
mbjornbak
mbjornbak