Hej,
Sorry hvis dette er et newbee spm, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad jeg gør galt.
Jeg kører ubuntu server 14.04 under Hyper-V (win2012r2).
Jeg har et share "www" på windows serveren. På dette share har user "ubuntu" læse og skrive rettigheder.
Jeg har en bruger "ubuntu" på ubuntu
Jeg mounter via fstab - ala: //windows/www /var/www cifs credentials=/home/ubuntu/.smbcredentials,iocharset=utf-
8,sec=ntlm 0 0
Problemet er at kun sudo har skriveadgang til /var/www/. Jeg har behov for at give alle skriveadgang til subfolder: /var/www/xxx/folder
Men når jeg prøver at køre: sudo chmod -R 777 www/xxx/folder, så ændres rettighederne ikke.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeg har misset et eller andet ganske fundamentalt...
På forhånd tak for hjælpen
Hjælp - Mount cifs shares
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Hjælp - Mount cifs shares
Hej og velkommen til forummet.
Windows fil rettigheder mapper ikke særlig godt over til Unix rettigheder. Det styres der for generelt via en maske. Hvad er årsagen til at du ønsker at hoste en Windows share mappe via et Linux system, det kunne ende ud i nogle uheldige situationer hvis ikke der er styr på rettighederne for filerne.
Windows fil rettigheder mapper ikke særlig godt over til Unix rettigheder. Det styres der for generelt via en maske. Hvad er årsagen til at du ønsker at hoste en Windows share mappe via et Linux system, det kunne ende ud i nogle uheldige situationer hvis ikke der er styr på rettighederne for filerne.
-
Hej Ajenbo,
Tak for svar.
Jeg blev lidt solgt på smb multichannel på windows server, det er derfor jeg bruger dette "mærkelig" setup.
Jeg har lidt websites og lignende, som kører bedste under linux samt remote replikering via rsync. Men jeg havde ikke regnet med så mange "udfordringer" med dette setup...
Jeg kan stadig ikke rigtig forstå, at det skal være så besværligt. Jeg mistænker at jeg gør et eller andet fundamentalt galt....
Hvis man skal have dette til at virke, så er det vel ikke nødvendigt at Windows brugeren skal have Full Control rettigheder vel?
Et alternativ var måske at mounte dem via NFS istedet?
På forhånd tak for hjælpen.
Tak for svar.
Jeg blev lidt solgt på smb multichannel på windows server, det er derfor jeg bruger dette "mærkelig" setup.
Jeg har lidt websites og lignende, som kører bedste under linux samt remote replikering via rsync. Men jeg havde ikke regnet med så mange "udfordringer" med dette setup...
Jeg kan stadig ikke rigtig forstå, at det skal være så besværligt. Jeg mistænker at jeg gør et eller andet fundamentalt galt....
Hvis man skal have dette til at virke, så er det vel ikke nødvendigt at Windows brugeren skal have Full Control rettigheder vel?
Et alternativ var måske at mounte dem via NFS istedet?
På forhånd tak for hjælpen.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
NFS kunne nok hjælpe.
-
Det hjalp lidt at sove på sagen.
Jeg har nu fået det til at fungere. Det var min mount i fstab der ikke var god nok, da det ikke blev mounted under korrekt user og gruppe.
Tak for hjælpen.
Jeg har nu fået det til at fungere. Det var min mount i fstab der ikke var god nok, da det ikke blev mounted under korrekt user og gruppe.
Tak for hjælpen.