wget alternativ søges

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

wget alternativ søges

Indlæg af Blueeyez »

Jeg søger et alternativ til wget, men det skal være som e n download manager som har flere forbindelser lidt ligesom f ree download manager.. Findes dette som terminal udgave som er lidt ligesom wget mht enkeltheden?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wget alternativ søges

Indlæg af lath »

Blueeyez skrev:Jeg søger et alternativ til wget, men det skal være som e n download manager som har flere forbindelser lidt ligesom f ree download manager.. Findes dette som terminal udgave som er lidt ligesom wget mht enkeltheden?

Du kan bruge GNU Parallel til at køre flere ting i parallel. Dvs. at du laver det sådan at GNU Parallel kører wget som kommando, og argumenterne til GNU Parallel er så URLer (links).
GNU Parallel vil så køre mange wget kommandoer samtidigt, hver med en af de argumenter (altså en URL=et link) som du gav GNU Parallel kommandoen.

Installer GNU Parallel med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install parallel

Manual side for GNU Parallel er: http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/en/man1/parallel.1.html for Ubuntu 14.04 LTS.
eller

man 1 parallel

... i en terminal (q-tast afslutter manual pager).

GNU Parallel bruger samme type af argumenter som xargs kommandoen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Kan man ikke sætte et tegn bagved og så have flere sessions kørende på samme tid (er det ikke et &)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

lath skrev:
Blueeyez skrev:Jeg søger et alternativ til wget, men det skal være som e n download manager som har flere forbindelser lidt ligesom f ree download manager.. Findes dette som terminal udgave som er lidt ligesom wget mht enkeltheden?

Du kan bruge GNU Parallel til at køre flere ting i parallel. Dvs. at du laver det sådan at GNU Parallel kører wget som kommando, og argumenterne til GNU Parallel er så URLer (links).
GNU Parallel vil så køre mange wget kommandoer samtidigt, hver med en af de argumenter (altså en URL=et link) som du gav GNU Parallel kommandoen.

Installer GNU Parallel med:

sudo apt-get -y install parallel

Manual side for GNU Parallel er: http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/en/man1/parallel.1.html for Ubuntu 14.04 LTS.
eller

man 1 parallel

... i en terminal (q-tast afslutter manual pager).

GNU Parallel bruger samme type af argumenter som xargs kommandoen.

/Lars

Hvad skal man så skrive for at bruge det? Prøvede parallel wget linket

Dertil fik jeg en advarsel om at eksperter kun skulle gøre dette og at jeg skulle trykke ctrl + d for at afbryde..

de der man sider i terminalen er jeg ikke så god til ^^
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
lath

Indlæg af lath »

de der man sider i terminalen er jeg ikke så god til

Læs: http://www.linuxcommand.org/reading_man_pages.php

..., og at jeg skulle trykke ctrl + d for at afbryde..

CTRL+D i terminalen betyder detach og lader programmet køre videre uden at have en terminal tilknyttet.
CTRL+D afbryder således ikke programmet.
CTRL+D kan for eksempel bruges til at lade en eller flere GUI programmer køre videre, hvis de blev startet fra en terminal, og man gerne vil lukke det terminalvindue ned - uden også at lukke GUI programmerne ned

Man bruger normalt CTRL+C til at afbryde et terminal program.
Alternativt kan det afbrydes med kill kommandoen, og i alvorligere tilfælde med kill -9 kommandoen, hvis programmet er gået helt i gulvbrædderne i en dead lock/live lock.

Prøvede parallel wget linket

Hvad var det du gjorde? Præcis hvilken kommando var det du skrev?

Hvis du vil have at jeg eller andre skal kunne hjælpe dig, så bliver du altså nødt til at være meget mere meddelsom.

Skriv præcis hvilken kommando du kørte, og alle de fejl du fik, hvis du fik nogen fejl.
Husk at rækkefølgen af hændelser er vigtig, når fejl opstår.

Skriv også gerne alle de beskeder du fik, der ikke er en fejl. Nogen gange er de ret informative. Er du i tvivl om de er relevante, så bare skriv dem alligevel.

@thj01
Det du tænker på er at køre dem i baggrunden - og det er rigtig nok bare at skrive kommandoen + argumenter og så tilføje et mellemrumstegn og så &-tegnet.

/Lars
Senest rettet af lath 2. okt 2014, 15:04, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Blueeyez skrev:de der man sider i terminalen er jeg ikke så god til ^^

Du kan også finde dem online.

lath skrev:

CTRL+D i terminalen betyder detach og lader programmet køre videre uden at have en terminal tilknyttet.
CTRL+D kan for eksempel bruges til at lade en eller flere GUI programmer køre videre, hvis de blev startet fra en terminal, og man gerne vil lukke det terminalvindue ned - uden også at lukke GUI programmerne ned

Hmm det gør ingen ting for mig, normalt laver den et exit.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
Blueeyez skrev:de der man sider i terminalen er jeg ikke så god til ^^

Du kan også finde dem online.

lath skrev:

Hmm det gør ingen ting for mig, normalt laver den et exit.

Præcis - den detacher programmer der er tilknyttet den terminal og lukker(exit) så den terminal.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

... hvis jeg køre gedit fra en terminal kan jeg trykke ctrl+d lige så tosset jeg vil, der sker 0, nada zip, terminal vinduet forbliver åbent og gedit afhænger forsat af det.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:... hvis jeg køre gedit fra en terminal kan jeg trykke ctrl+d lige så tosset jeg vil, der sker 0, nada zip, terminal vinduet forbliver åbent og gedit afhænger forsat af det.

Du sender ikke CTRL+D til terminalen, men i stedet til gedit. Gedit er i forgrunden, så det er derfor terminalen ikke reagerer.
Hvis gedit i stedet blev sendt i baggrunden, så ville terminalen detache, når den modtager et CTRL+D.

Eksempel med MATE desktop + dens terminalprogram og pluma (editoren):
  • Start terminalen
  • Start pluma (gedit for Ubuntu).
  • Nu skal vi sende programmet i baggrunden, hvilket er en 2-trins proces:

• Tryk taste-kombinationen: CTRL+Z
      Nu skriver terminalen:

• Ved pluma:

^Z
        [1]+  Stopped                 pluma
      • Ved gedit

^Z
        [1]+  Stopped                 gedit

Bemærk at tallet i den firkantede parentes kan være noget andet end 1, og det er så det tal du skal bruge i en fg eller bg kommando.
    • Nu kører vi en bg kommando med tallet i den firkantede parantes som argument:

bg 1

Terminalen skriver nu:

• For pluma:

[1]+ pluma &
      • For gedit:

[1]+ gedit &

... som sender pluma (gedit) i baggrunden, og derfor giver dig en kommando-prompt.
  • Nu kan du lukke terminalen med CTRL+D (fordi du nu har en kommndo-prompt - og dermed sender inddata fra tastaturet til terminalen).
  • Gør du det, så lukker terminalen ned - uden også at lukke pluma (gedit) ned.
  • Havde du i stedet for CTRL+D valgt "Luk vindue" i Filer-menuen, eller trykket på lukke knappen i terminal vinduet, så ville pluma /gedit) også lukke ned.

/Lars
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

kenneth@kenneth-Latitude-D620:~$ parallel wget http://example.ex/ex.iso
parallel: Warning: Input is read from the terminal. Only experts do this on purpose. Press CTRL-D to exit.
Senest rettet af Blueeyez 3. okt 2014, 19:15, rettet i alt 1 gang.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Hvorfor ikke køre det i baggrunden?

Det er jo et multitasking OS
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

Problemet er at jeg vil udnytte internet hastigheden mere end det jeg gør via 1 forbindelse .. En Download manager kan gøre dette, men nu er jeg i Ubuntu og ikke Windows og håber der er en nem kommando som wget med denne mulighed :-)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg ved godt at det ikke er alt man kan skaffe en torrent til (som man ikke kan anbefale nok). Men download managers...? Er det mig der ikke forstår hvordan det fungerer, eller er det ikke en smule selvisk måde at fedte sig til højere hastighed til én selv, fordi man kan snyde den begrænsning som serveradministratoren har opstillet for at få båndbredde til alle?
Det er selvfølgelig fuldt legalt, men spørgsmålet er om man ikke kan skaffe de to minutter ekstra det tager at hente noget på samme præmisser som de andre?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:[*]Tryk taste-kombinationen: CTRL+Z
[*]Nu kører vi en bg kommando med tallet i den firkantede parantes som argument:

bg 1

[*]Nu kan du lukke terminalen med CTRL+D (fordi du nu har en kommndo-prompt - og dermed sender inddata fra tastaturet til terminalen).

Tak det gjode forskellen, det kunne dog være rat hvis der var en genvej til det :P
lath

Indlæg af lath »

Som det står skrevet i manual siden for parallel, så køres en kommando med wget således:

parallel wget ::: http://example.com/example1.html http://example.com/example2.html

Den kommando er lavet ud fra eksemplet

parallel gzip ::: file1 file2

under optionen:

::: arguments

- men hvis man ikke har læst manual siden, så har man jo heller ikke set det eksempel.

/Lars