Hej
Nu fik jeg så god hjælp sidst jeg prøvede herinde. Så nu prøver jeg igen.
Jeg har et par påtrængende problemer, nu her i min nybegynderfase med Ubuntu. De er osm følger:
1) Skærmen går i sort. Når jeg sidder og ser film, f.eks. på YouTube, så går skærmen i sort efter 5-10 minutter. Filmen kører således videre, og jeg skal nu trykke min kode, for at låse styresystemet op. I og for sig synes jeg det er rart nok at min computer lige låser, når jeg har været væk fra den et stykke tid. Mit problem er at det sker imens jeg bruger computeren, altså afspiller en video.
2) Scroll fra pegepladen. Når jeg har slået min mus fra, bruger jeg pegepladsen. I Windows har jeg haft success med at samle to fungerspidser og lave et klik på pladen med dem, og så fungerer det fint som tredje (midterste) knap. Det kan jeg ikke finde ud af at sætte op i Ubuntu. Til gengæld kan jeg godt bruge dette "to-funger-system" til at scrolle med på min pegeplade.
Skærm går i sort + musehjælp
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Skærm går i sort + musehjælp
1 gå ind i systemindstillinger og under lysstyrke og lås.
2 under systemindstillinger finder du også nogle museindstillinger, ellers er det nok et program i pakkecenteret
2 under systemindstillinger finder du også nogle museindstillinger, ellers er det nok et program i pakkecenteret
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Ad 1) Tryk på tandhjulsikonet og vælg Systemindstillinger og derefter Lysstyrke og lås. Der kan du indstille det.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
ad 1) Hvis du gerne vil bevare det forhold at computeren låser når du ikke har brugt den et stykke tid samtidig med at du gerne vil have at den ikke låser når du ser video i full-screen, kan du prøve at kikke på Caffeine Plus: http://www.webupd8.org/2014/08/screensaver-lock-screen-inhibitor.html
(Hvis du ikke genstarter efter installationen skal du starte den manuelt første gang)
ad 2) Hvilke funktioner vil du gerne opnå med et middle(scroll-wheel)-click? F.eks. kan man i browseren middle-klikke (nej, det var ikke et elegant ord) på et link(eller et bogmærke), så åbner dette i en ny fane i baggrunden. Denne funktion kan du f.eks. opnå ved at holde CTRL nede når du klikker laver et venstre museklik (det synes oftest er lettere). Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre situationer hvor jeg bruger middle-click, måske kan du hjælpe mig her?
(Hvis du ikke genstarter efter installationen skal du starte den manuelt første gang)
ad 2) Hvilke funktioner vil du gerne opnå med et middle(scroll-wheel)-click? F.eks. kan man i browseren middle-klikke (nej, det var ikke et elegant ord) på et link(eller et bogmærke), så åbner dette i en ny fane i baggrunden. Denne funktion kan du f.eks. opnå ved at holde CTRL nede når du klikker laver et venstre museklik (det synes oftest er lettere). Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre situationer hvor jeg bruger middle-click, måske kan du hjælpe mig her?
-
zob skrev:ad 2) Hvilke funktioner vil du gerne opnå med et middle(scroll-wheel)-click? F.eks. kan man i browseren middle-klikke (nej, det var ikke et elegant ord) på et link(eller et bogmærke), så åbner dette i en ny fane i baggrunden. Denne funktion kan du f.eks. opnå ved at holde CTRL nede når du klikker laver et venstre museklik (det synes oftest er lettere). Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre situationer hvor jeg bruger middle-click, måske kan du hjælpe mig her?
Jeg vil gerne bevare den funktion at jeg kan åbne en ny fane, med et enkelt klik. Jeg har nu i nogle dage prøvet med [Ctrl]+KLIK, som du anbefaler. Jeg synes dog at det er lettere frustrerende, da jeg ofte ikke har begge hænder på tastaturet og ofte bruger denne funktion - omend det er bedre end ingenting. Kan man ingen steder indstille tredje museknap til denne funktion?
Et lille tillægsspørgsmål: når jeg vil et hop tilbage i min browser (Firefox) kunne jeg i Windows blot trykke på backspace, og så røg jeg hurtigt tilbage. Nu skal jeg trykke [Alt]+[<-]. Det er frustrerende for mig af samme grund som det med at skulle holdt [Ctrl] nede, når jeg vil åbne et nyt vindue. Er der et sted hvor jeg kan indstille dette?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
3 kanp (musehjulet) er som standard sat til at åbne et link i en ny fane. 4 musse knap sender dig et skrid tilbage og 5 et frem i historikken. Problemet med at have backspace til at fungere som tilbage knap er at man ofte kommer til at udløse den mens man er i gang med at udfylde en formular og så må starte forfra.
-
AJenbo skrev:3 kanp (musehjulet) er som standard sat til at åbne et link i en ny fane
Jeg er ikke sikker på at jeg har formuleret mig korrekt. For det du skriver der er jeg helt med på. Problemet er at jeg sommer tider ikke har slået min mus til (når jeg f.eks. tager min bærbare med på ferie eller arbejde), og derfor bruger jeg den pegeplade der er på min bærbare computer. Her jeg kan ikke lave et "3-knaps-klik". Eller kan jeg, på én eller anden måde?
AJenbo skrev:Problemet med at have backspace til at fungere som tilbage knap er at man ofte kommer til at udløse den mens man er i gang med at udfylde en formular og så må starte forfra.
Tjah... det har jeg nu ikke oplevet én eneste gang i mit liv. Så er der mon en måde hvorpå jeg kan (på en n00b-venlig måde) kan ændre på dette i Ubuntu?
Mvh.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det handler faktisk mere om browseren end Ubuntu som sådan, jeg er næsten sikker på du kan finde nogle udvildelser til Firefox der ville tillade dig at gøre dette.
Ved nogle bærbar er det muligt at lave et 3-knaps klik ved at trykke med 3 fingere.
Ved nogle bærbar er det muligt at lave et 3-knaps klik ved at trykke med 3 fingere.