autostart i lubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

autostart i lubuntu

Indlæg af Toddvarg »

Jeg har sat op en pc med lubuntu som jeg bruger som media server, jeg bruger programmet serviio http://serviio.org/. Jeg bruget dette script (credit to forum member jonolafur) http://wiki.serviio.org/doku.php?id=howto:linux:install:ubuntu for at starte serveren

Kode: Vælg alt

start on started networking
script
   /<path-to-serviio>/serviio.sh
end script
og for at starte consollen lagde jeg ind i default applications for LXSession stien til serviio-console.sh. Det gør at det hele starter som det skal, men jeg havde et spørgsmål og det er om man kunne lægge serviio-console.sh ind i det samme script, med en 10 sec forsinkelse, så det starter efter at serveren har startet, og hvordan ville det evt. se ud. Jeg ved ikke om de kan starte samtidigt.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: autostart i lubuntu

Indlæg af AJenbo »

Du kunne erstatte /<path-to-serviio>/serviio.sh med indholdet af filen hvis det er det du ønsker.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

AJenbo skrev:Du kunne erstatte /<path-to-serviio>/serviio.sh med indholdet af filen hvis det er det du ønsker.

Jeg forstår ikke helt hvad det vil gøre af forskel, vil det ikke gøre det samme som det andet script, der nu starter serviio.sh som det skal startes. Det jeg undret på var om man kunne starte serviio-console.sh i det samme script der starter serviio.sh, så som

script
  /<path-to-serviio>/serviio-console.sh
end script

ville det virke? Jeg forstår ikke hvordan man lager script, så jeg, som du ser, gætter kun.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

jeg ved ikke hvad det gør så det ved jeg ikke om ville virke. Hvornår startes det normalt?
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Det jeg gør nu er at jeg ved opstart starter selve serveren med dette script.

script
end script

I tillæg vil jeg gerne starte op consollen, det behøver jeg kun hvis jeg vil arbejde med serviio inde på pc den er installeret på. Måden jeg løste det på var at sætte stien til den ind i defaultprogrammer. Så lige nu startet servere op og derefter consollen, og det fungere som det skal. Det jeg undret på var, at grunden til at det fungere er at fordi defaultprogrammen starter op lidt langsommere end scriptet, der starter op sammen med netværket. Hvis det er tilfælde, så kunne det måske være en mulighed at lægge opstarten af consollen ind i scriptet med en forsinkelse, så jeg er sikker på at den starter op i ret rækkefølge. Eller er det sådan at netværket altid starter hurtigere op og dermed også serveren i scriptet. Egentlig fungere det hele nu, men det var for at se på andre løsninger.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det andet script ville ikke starte før det først var færdig så det ville altid være i den rigtige række følge. Men som jeg forstår det er det en konsol som har en brugerflade af en art og der for ikke kan køres på den måde.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

ja, console er en brugerflade.
Og siden både filerne serviio.sh og serviio-console.sh kan startes ved at dobbel-klikke på de, kan de ikke også sættes ind i scriptet på samme måde, eller misforstår jeg hvordan det fungere. Eller er det sådan at .sh filer skal startes på forskellige måder?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Har du en mappe i Home, der hedder: ~/.config/autostart ?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Klaus Rasmussen skrev:Har du en mappe i Home, der hedder: ~/.config/autostart ?
Det har jeg og der er serviio-console.sh sat ind og starter op fra, det var mere om det var muligt at sætte den ind i scriptet.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Toddvarg skrev:Jeg har sat op en pc med lubuntu som jeg bruger som media server, jeg bruger programmet serviio http://serviio.org/. Jeg bruget dette script (credit to forum member jonolafur) http://wiki.serviio.org/doku.php?id=howto:linux:install:ubuntu for at starte serveren

script
end script
og for at starte consollen lagde jeg ind i default applications for LXSession stien til serviio-console.sh. Det gør at det hele starter som det skal, men jeg havde et spørgsmål og det er om man kunne lægge serviio-console.sh ind i det samme script, med en 10 sec forsinkelse, så det starter efter at serveren har startet, og hvordan ville det evt. se ud. Jeg ved ikke om de kan starte samtidigt.

Hej @Toddvang
Du kan godt lægge en tidsforsinkelse ind

Du laver et wrapper script, som startes med:

script
   /<path-to-serviio>/serviio_wrapper.sh
end script[

Først laver du en serviio_wrapper.sh filen (alle kommandoer er med med den sødvanlige sudo foran, hvis stien er uden for din $HOME (hjemmemappe):

cd  /<path-to-serviio>/

touch ./serviio_wrapper.sh

og den fil åbnes så for skrivning med:

gedit ./serviio_wrapper.sh

hvor du skriver:

#!/bin/sh
#Herunder er "exec" "kør et program", og "$0" dette scripts filnavn med  den absolutte sti, og "$@" er
#alle argumenter til dette wrapper script,  som vi så senere råkopierer til serviio.sh shell scriptet
exec /bin/bash "$0" -- "$@"

# sleep er en kommando der sover i det antal sekunder man skriver lige efter kommandoens navn : sleep + det
#obligatoriske mellemrumstegn - sleep 10 sover i 10 sekunder
sleep 10

#start serviio. sh shell scriptet
/<path-to-serviio>/serviio.sh "$@"

Husk at gemme scriptet før du lukker ned for editoren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Måske har jeg misforstået hvordan serviio er sat sammen. Bare for min egen forståelse skyld.
1.Er det ikke sådan at serviio.sh og serviio-console.sh er to script der starter serviio media server?
2. Når denne kode

script
end script
bliver lagt som en fil med navnet serviio.conf ind i /etc/init/ så starter den op serviio.sh ved opstart
/etc/init is where the upstart init configs live. While they are not scripts themselves, they essentially execute whatever is required to replace sysvinit scripts.

3. Kan man lægge ind begge sh til at starte fra /etc/init

script
  /<path-to-serviio>/serviio-console.sh
end script

4. Eller er det sådan at serviio.config skal starte op serviio_wrapper.sh, der igen starer op serviio.sh og serviio-console.sh(med en forsinkelse indlagt).

Sånn umiddelbart virker det som det er mange script der skal i gang, eller så har jeg nok misforstået forklaringen.

Kunne det gøres på denne måde

script
  /<path-to-serviio>/serviio-console.sh (forsinkelse, hvordan den end måtte se ud)
end script
eller hvis ikke det kan være to
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kender ikke serviio og ved der for ikke hvad serviio-console.sh er eller kræver. Hvor når startes den normalt og hvad gør den? Uden den viden kan jeg ikke hjælpe dig.

Det er slet ikke sikkert der er brug for en forsinkelse hvis du køre de 2 scripts serielt, men igen det er ikke til at svare på uden at vide hvad det er vi snakker om.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

AJenbo skrev:Jeg kender ikke serviio og ved der for ikke hvad serviio-console.sh er eller kræver. Hvor når startes den normalt og hvad gør den? Uden den viden kan jeg ikke hjælpe dig.

Det er slet ikke sikkert der er brug for en forsinkelse hvis du køre de 2 scripts serielt, men igen det er ikke til at svare på uden at vide hvad det er vi snakker om.

Serviio-console.sh er brugerfladen til serviio, hvis jeg prøver at starte den uden at serviio.sh (media centret) er startet, får jeg kun besked om at server ikke er startet. Jeg ved ikke om det er nødvændigt med forsinkelse, så længe serviio.sh når at starte op før serviio-console.sh
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan ikke starte en brugerflade som en service
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

AJenbo skrev:Du kan ikke starte en brugerflade som en service
Forstår ikke helt hvad du mener, men er det så at start og stop af service ligger i /etc/init/ og for at starte brugerfladen, skal jeg, som jeg har gjort, lægge den ind i startupprogrammer.
Jeg kan se i opsætningen for serviio for linux mint, så lægger de serviio ind i startupprogrammer og foreslår at man kun starter op console efter behov, eller så skal man lage et script med forsinkelse for consollen.
Remember not to set a startup item to the serviio-console.sh …if you do you will get the little “where's Waldo” message. If you do want to launch serviio and the console as a service the only way to make this work is with a startup script that you create that will launch serviio.sh first then the console after a wait call.
Jeg antager at sådan jeg har gjort det med at serveren starter i etc/init og at consollen starter i startupprogrammer giver den nødvendige wait call for consollen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen