Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf planet-reptile » 12. jan 2008, 17:08

Steam er en spil-klient http://www.steampowered.com
Man kan købe og downloade en masse spil fra klienten. (Man skal dog være logget på sin konto for at kunne spille dem)
Jeg ved ikke om alle funktionerne fungerer i Ubuntu, men ellers kan man snakke med sine venner ligesom med msn, man kan joine hinandens spil på servere, se hvornår ens venner er online osv.
Jeg ved ikke om der er så meget mere at sige end at komme igang
Ved at følge guiden får du installeret Steam på Ubuntu 7.10. .

For en god ordens skyld, så installer Ubuntu restricted extras. Dette gøres ved at gå op i Programmer - Tilføj/Fjern. I fanebladet: "Show" vælger du All available applications og derefter indtaster i vinduet ved siden af: Ubuntu restricted extras, vælger pakken, trykker enable og downloader den. Under installationen skal du bare trykke fremad og lige huske at godkende betingelserne.

Installer wine. Dette kan gøres ved at gå op i System - Administration - Synaptic - pakkehåndtering. Søg efter wine og marker den til installation og tryk anvend og download den. Nu laver vi så en Repository og en opdatering.
Indtast følgende i terminalen (Programmer - Tilbehør - Terminal)

Kode: Vælg alt

wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add -


Kode: Vælg alt

sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list

Lav en opdatering ved at gå op i System - Administration - opdateringshåndtering, tryk kontroler og installer. (Hvis du ikke gider vente på at den opdaterer selv)

Installer Steam:

Kode: Vælg alt

wget http://steam4linux.freepages.dk


Pak steam4linux ud:

Kode: Vælg alt

tar xvfz steam4linux.tar.gz


Du skal nu installere steam4linux ved at køre configure filen

Kode: Vælg alt

cd steam4linux
./configure


Så skulle du være igang med at installere steam.
Hvis steam opdateringen går i stå, så indtast i terminalen

Kode: Vælg alt

WINEPREFIX="$HOME/.steam4linux" wine "C:/Program Files/Steam/steamTmp.exe" SelfUpdate "C:/Program Files/Steam/Steam.exe" "14"

Du vil blive bedt om at installere Gecko engine. Du trykker bare installer.
(64bit computer kan drille lidt, men jeg blev bare ved og da jeg endelig var træt nok af at trykke installer og lavede et screenshot af problemet, så virkede det da jeg trykkede installer den sidste gang :) )

Når den er færdig kommer du til en boks der beder dig om at oprette en steamkonto eller logge på en eksisterende konto. Lav en ny konto hvis du ikke har en konto, ellers log på en eksisterende konto hvis du har en.

Det kan godt ske at du mangler lyd i spillene, men det ordnede jeg ved at gå til Programmer - wine - configure wine, gå til Audio og sæt flueben i ALSA driver.

Denne guide har fungeret for mig. Husk at installer wine fra start, ellers kommer problemerne.

God fornøjelse. :D
Senest rettet af planet-reptile 16. jan 2008, 01:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kim.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf thj01 » 15. jan 2008, 23:30

Jeg spørger lige lidt dumt men hvad er Steam????

Kunne du ikke lige skrive en kort introduktion til hvad din guide omhandler i starten af din tråd??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf planet-reptile » 16. jan 2008, 01:10

Er hermed gjort :)
Hilsen Kim.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Don S » 16. jan 2008, 20:27

Giver dette et bedre resultat, end hvis man installerede Steam direkte gennem Wine, med Windows-installeren? For jeg har en fuldt fungerende udgave af Steam, som jeg installerede, ligesom jeg ville gøre på en Windows computer.
Billede

Billede Billede

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf planet-reptile » 16. jan 2008, 22:18

Det kan jeg ikke svare på, om det giver bedre resultat at gøre i Ubuntu som man ville i windows.
Hilsen Kim.

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf ddv » 17. jan 2008, 23:28

Nogen derved hvordan det virker med at installere Steam med PlayOnLinux?

nickoe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2008, 17:07

Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf nickoe » 11. feb 2008, 17:14

Fin vejledning, men hvordan afinstalerer man Steam igen, når man har fulgt din vejledning?

Northwood
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2008, 22:45

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Northwood » 19. feb 2008, 23:31

Jeg har lige ompartitioneret min WinXP partition og installeret Ubuntu 7.10.
Min Steaminstallation fra Windows ligger på en anden partition. Kan jeg umiddelbart bruge den i stedet for at skulle geninstallere det hele?
I så fald, hvordan?

På forhånd tak

"En frafalden Windowsbruger"

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Don S » 20. feb 2008, 02:04

Hvis du har Wine, behøver du egentlig bare at kopiere Steam mappen over i Wine's virtuelle C-drev og køre det derfra, så burde det glide. Men jeg vil anbefale at du installerer det igen på Ubuntu.
Billede

Billede Billede

Northwood
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2008, 22:45

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Northwood » 20. feb 2008, 12:39

Don S skrev:Hvis du har Wine, behøver du egentlig bare at kopiere Steam mappen over i Wine's virtuelle C-drev og køre det derfra, så burde det glide. Men jeg vil anbefale at du installerer det igen på Ubuntu.

Wines virtuelle C-drev.... øhh!
Jeg går stadig med ble hvad angår filstrukturer og rettigheder i Linux.
Jeg forsøger i øjeblikket at få rettighederne over de forskellige partitioner på min HDD. I øjeblikket har jeg kun adgang til at læse.
Den ene partition (som jeg havde tiltænkt spil) vil KUN være arkiv og indeholder en Lost&Found mappe.

nickoe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2008, 17:07

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf nickoe » 20. feb 2008, 12:57

For at du kan læse/skrive, så kan du hente "ntfs-3g" og "ntfs-config" i din pakke håndtering, derefter kan du under systemværktøjer, tror jeg det er, finde NTFS Configuration Tool.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Don S » 20. feb 2008, 20:22

Northwood:

Wine's virtuelle C-drev finder du i /home/<brugernavn>/.wine/drive_c/ - OBS: Du skal have Wine installeret, før mappen bliver oprettet.

drive_c er opbygget ligesom C:/ på en Windows computer.

Du kan også browse Wine's C-drev ved at klikke Programmer -> Wine -> Browse C:/ Drive.
Billede

Billede Billede

Northwood
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2008, 22:45

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Northwood » 24. feb 2008, 19:36

Ahaaa.. nu fandt jeg C-drevet. Det lå som skjult drev under min brugermappe.

Sagen er, at jeg har slettet Windows og installeret Ubuntu på min Windows HDD, som er delt i fire primære partitioner.

GParted beskriver dem således (jeg bruger her komma som seperator):

/dev/sda4, låst, linux-swap (1GB), ingen mountpoint
/dev/sda1, låst, ext3 (19GB), /, boot
/dev/sda2, ikke låst, ext2 (45GB), ingen mountpoint
/dev/sda3, låst, ntfs (150GB), /media/sda3
unallocated 23GB

Der ligger 23GB og svømmer rundt. De skal allokeres til en af partitionerne, men først når jeg har mine data i sikkerhed på de andre partitioner.

For sda1 og sda2 står ejeren som 'ukendt'. sda3 har root som ejer.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge sda2 til spil, men har kun ret til at læse på partitionen.
Hvordan skifter jeg ejerskabet af de to partitioner, og hvordan monterer jeg sda2?

Tak for hurtig respons.

Northwood
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2008, 22:45

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf Northwood » 2. mar 2008, 10:09

Efter lang tids roden rundt med rettigheder og montering af diverse partitioner, virker DoD nu som en drøm.

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Howto: Få Steam på Ubuntu. Guide til 7.10

Indlægaf planet-reptile » 19. jul 2008, 06:49

Jeg har forsøgt mig frem på samme måde med Ubuntu 8.04. Men her gik der lidt ged i det i terminalen. Den stoppede bare og derefter forsøgte jeg bare at lukke det ned og så prøve at logge på steam, men den lukkede automatisk ned igen så snart den var logget på. Så det er tvivlsomt om den samme måde kan bruges til 8.04.
Hvis der er nogen der ligger inde med informationer angående dette (Det kunne være en anden måde at installere steam på, så er informationen velkommen) Infoen på selve Wine siden om hele installations processen synes jeg er meget mangelfuld, så en mere detaljeret guide ville være perfekt
Hilsen Kim.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster