Lubuntu 14.04 vil kun starte ved manuelt valg i GRUB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
FrederikRS
Geografisk sted: Nordjylland

Lubuntu 14.04 vil kun starte ved manuelt valg i GRUB

Indlæg af FrederikRS »

Hej,

Jeg har lige installeret Lubuntu 14.04 på en HP Pavillion DV6500.
Der er opsat 3 brugere på systemet.

Systemet vil pludseligt ikke boote ordentligt. Hvis jeg fx vælger genstart eller sluk maskine via den grafiske brugerflade i Lubuntu og derefter tænder den, går den i stå under boot.

Den går i stå ved meddelelsen:
[15.437698] b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43/ucode13.fw" not found
[15.437931] b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43-open/ucode13.fw" not found
[15.438161] b43-phy0 ERROR: You must go to http://wireless.kernel.org/en/user
rrect firmware for this driver version. Please carefully read all instrictions o

Teksten er først hvid og bliver derefter gul og systemet fryser.
Meddelelse kommer dog også, når systemet starter korrekt op - så det er vel ikke problemet??

Jeg kan starte systemet op, hvis jeg vælger fx Ubuntu (der er det første element i GRUB).

Hvad kan dette skyldes? Det ville være rart, hvis jeg ikke var nødt til at vælge manuelt i GRUB, ved hver boot.

Jeg har installeret Lubuntu fra bunden.

EDIT:
Jeg har først at boote via GRUB ved hver start, men efter nærmere undersøgelse, så kan systemet kun starte op efter en hard shutdown. Hvis nedlukningen sker via Lubuntu enten via en genstart eller en lukning af systemet, så fryser systemet under boot.

Hilsen
Frederik
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lubuntu 14.04 vil kun starte ved manuelt valg i GRUB

Indlæg af AJenbo »

Den fejl du får er at du mangler at installere linux-firmware-nonfree for at få dit WiFi til at fungere. Det er ikke der for din maskine går i stå.

Er det oven på opstarts skærmen at teksten kommer? Tryk på esc for at fjerne opstarts skærmen så du kan se alle beskerne mens systemet starter.
FrederikRS
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lubuntu 14.04 vil kun starte ved manuelt valg i GRUB

Indlæg af FrederikRS »

Nej, teksten står bare på sort baggrund.
Af en eller anden årsag, er problemet løst.

Jeg forsøgte at aktivere driveren til det trådløse netværkskort nogle gange, da den blev ved med af fravælge driveren igen og igen. Da den endelig tog imod indstillingen, har der ikke været problemer med boot.

Så driveren må alligevel have haft en betydning for opstart af systemet. Jeg synes dog at det virker en smule underligt, men tak for respons!

- Frederik