Nyt hardware: GRUB 2, gammel BIOS vs UEFI

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Nyt hardware: GRUB 2, gammel BIOS vs UEFI

Indlæg af lath »

Hej

Nu må det lige være mig til at stille spørgsmål. :)

Om en uges tid får jeg leveret noget nyt hardware: AMD FX processor + RAM og et tilhørende bundkort der har UEFI, og som ser ud til også at kunne at køre i en BIOS tilstand.
Off-topic: Jeg har aldrig fortrudt at jeg i April købte en SSD selvom den "kun" kører ved SATA-300 hastighed nu.

Jeg har ikke så meget viden om det nyere UEFI i forhold til BIOS, så jeg må lige spørge:
  1. GRUB 2 bootloaderen der blev installeret af Ubuntu 14.40 LTS installeren til med mit nuværende BIOS-baserede bundkort - kan den umiddelbart bare boote op på et bundkort i UEFI tilstand, eller er det reinstallation, fordi den GRUB bootloader der installeres er afhængigt af om installationsprogrammet finder ud af der bruges BIOS eller UEFI?
  2. Er det suboptimalt at bruge BIOS tilstand, eller virker det bare som det plejer?

Det er ikke et problem for mig bare at reinstallere, da /home bor på sin egen partition, og de installerede pakker kan fås med:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --get-selections > ~/mine_ubuntu_14_04_deb_pakker.txt

.. som skal køres før man bygger computeren om med den nye hardware.

Senere installerer man så de pakker med :

sudo dpkg --set-selections < ~/mine_ubuntu_14_04_deb_pakker.txt

... efterfulgt af en anden kommando, som jeg ikke kan huske lige nu, men som man kan finde i dpkg manual siden:

man 8 dpkg

dpkg --set-elections og "den anden kommando" kan man selvfølgelig først køre efter at alle pakker er opdateret i det nyinstallerede Ubuntu 14.04 LTS styresystem.

/Lars

Edit, 03. Juli 2014 kl 16:43: Typo i en kommando rettet.
Edit, 06. Juli 2014kl 17:29: diverse små retteleser
Senest rettet af lath 6. jul 2014, 17:29, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nyt hardware: GRUB 2, gammel BIOS vs UEFI

Indlæg af AJenbo »

UEFI undersøtter støre paritioner, der ud over er der nogle bundkort som ikke tilbyder alle features under BIOS tilstand. Ellers skulle der ikke være det store.

Hvis din nuværende installation er lavet til BIOS skal GRUB geninstalleres for at kunne starte fra UEFI tilstand, det kan gøres fra en boot cd med chroot.
lath

Indlæg af lath »

Jeg kører nu med den nye hardware.

Jeg skulle lave følgende ændringer.
  • Ændringer på harddisk (sdd) / installeret software: Ingen!
  • BIOS (UEFI): Disable FastBoot
  • BIOS (UEFI): Secure Boot: Vælg "Other OS", hvor den anden (og eneste ekstra) mulighed er Windows Secure Boot.
  • BIOS (UEFI): Vælge kun at boote CD/DVD/HDD i Legacy BIOS tilstand (Legacy BIOS hedder "Only CSM"i min UEFI BIOS).

Oplysningen om at man ikke behøver at ændre i Ubuntu kommer inddirekte fra den her Ubuntu Help Community web side: https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Case when Ubuntu must be installed in EFI mode
Having a PC with EFI firmware does not mean that you need to install Ubuntu in EFI mode. What is important is below:

1. if the other systems (Windows Vista/7/8, GNU/Linux...) of your computer are installed in EFI mode, then you must install Ubuntu in EFI mode too.
  2. if the other systems (Windows, GNU/Linux...) of your computer are installed in Legacy (not-EFI) mode, then you must install Ubuntu in Legacy mode too. Eg if your computer is old (<2010), is 32bits, or was sold with a pre-installed Windows XP.
  3. if Ubuntu is the only operating system on your computer, then it does not matter, you can install Ubuntu in EFI mode or not.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har lige installeret 14.04 på en Lenovo B5400 80B6, det eneste der skulle gøres vare at indsætte DVD og trykke enter.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Har lige installeret 14.04 på en Lenovo B5400 80B6, det eneste der skulle gøres vare at indsætte DVD og trykke enter.

Ja, jo, men den havde nok heller ikke en allerede installeret Ubuntu 14.04 LTS med grub-pc (og ikke en grub-efi), som man gerne vil have til at virke.

Fra den næste LTS, så bliver den installeret med EFI partition - det bliver i praksis den nuværende swap partition (,som er disablet), der vil blive brugt til det formål.

/Lars