Nu må det lige være mig til at stille spørgsmål.
Om en uges tid får jeg leveret noget nyt hardware: AMD FX processor + RAM og et tilhørende bundkort der har UEFI, og som ser ud til også at kunne at køre i en BIOS tilstand.
Off-topic: Jeg har aldrig fortrudt at jeg i April købte en SSD selvom den "kun" kører ved SATA-300 hastighed nu.
Jeg har ikke så meget viden om det nyere UEFI i forhold til BIOS, så jeg må lige spørge:
- GRUB 2 bootloaderen der blev installeret af Ubuntu 14.40 LTS installeren til med mit nuværende BIOS-baserede bundkort - kan den umiddelbart bare boote op på et bundkort i UEFI tilstand, eller er det reinstallation, fordi den GRUB bootloader der installeres er afhængigt af om installationsprogrammet finder ud af der bruges BIOS eller UEFI?
- Er det suboptimalt at bruge BIOS tilstand, eller virker det bare som det plejer?
Det er ikke et problem for mig bare at reinstallere, da /home bor på sin egen partition, og de installerede pakker kan fås med:
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --get-selections > ~/mine_ubuntu_14_04_deb_pakker.txt
.. som skal køres før man bygger computeren om med den nye hardware.
Senere installerer man så de pakker med :
sudo dpkg --set-selections < ~/mine_ubuntu_14_04_deb_pakker.txt
... efterfulgt af en anden kommando, som jeg ikke kan huske lige nu, men som man kan finde i dpkg manual siden:
man 8 dpkg
dpkg --set-elections og "den anden kommando" kan man selvfølgelig først køre efter at alle pakker er opdateret i det nyinstallerede Ubuntu 14.04 LTS styresystem.
/Lars
Edit, 03. Juli 2014 kl 16:43: Typo i en kommando rettet.
Edit, 06. Juli 2014kl 17:29: diverse små retteleser