Gadget vindstyrke/vindmøllestrøm

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Gadget vindstyrke/vindmøllestrøm

Indlæg af Jakob77 »

Jeg har længe ønsket mig et vindmølle ikon, som kan vise lidt om, hvor mange procent vindstrøm, der cirka er i EL nettet.
Det kan være udmærket til påmindelse om, hvor bæredygtig eller ubæredygtig strøm, man forbruger.
Det vil være rigtig fint, hvis ikonet kan benyttes både lokalt på egen computer og på hjemmesider.

Findes der allerede en gadget eller en indikator, som kan sådan noget, eller kan man evt. bede pænt om at få det på en ønskeliste..? :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gadget vindstyrke/vindmøllestrøm

Indlæg af AJenbo »

Hvor skulle den hente denne information fra?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Det er ikke muligt at vide, hvordan strøm er lavet, udelukkende ved at undersøge det der kommer ud af stikkontakten. Derimod kan Energistyrelsen give et generelt billede
http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoerapportering/Sider/Forbrug-i-Danmark.aspx

Bemærk at Energistyrelsen kun viser de rå tal, og dermed ikke noget om bæredygtighed imellem de forskellige energikilder.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

De kunne sende et signal med strømmen så man kunne.
Når lejligheden byder sig.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Mange tak for jeres svar. Jeg bliver så glad af det, skriv noget mere..! :D

Jeg ser sådan på det, at næsten uanset, hvor ringe et vindmølleikon måtte blive til at vise, det som man måske forventer, så vil det helt store fremskridt være, at det bliver skabt, og alt andet derfter vil kun være småforbedringer i forhold til det.
Så jeg kan altså kun anbefale, at man ikke lader fine fornemmelser stå i vejen for at begynde med en simpel løsning, hvis den bare kan lade sig gøre.
Det kan måske være vindstyrken, som XUbuntu allerede kan vise, den kan bruges til en simpel grov omskrivning.
Det skal selvfølgelig undersøges nærmere, men en vindhastighed under 4 m/s, så producerer vindmøllerne næsten intet, og så kan man nok omsætte det opad til gennemsnitstal for, hvor mange procent af forbruget, som vindmøllerne leverer i trit med vindstyrken op til måske ca. 26 m/s, hvor de slår fra igen på grund af for kraftig vind.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Snak med dem her om at få tallene til rådighed i form af en api:
http://www2.emd.dk/el/
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

http://www2.emd.dk/el/

scroll ned for at se det hele
scroll ned for at se det hele
Vindstromsandel-vest.jpg (204.27 KiB) Vist 269 gange

Det må vel så blive momentant y-værdien for det mørklilla max divideret med y-værdien for den røde kurve. Og når resultatet ganges med 100, så får vi den procent vindmøllestrøm, som momentant er i el-nettet.

Jeg aner ikke, hvad en api er, men får du de to nævnte tal eller procent resultatet direkte i form af en api, kan du så lave ikonet..?
Hvor stor en opgave skønner du, at det vil være..?

Men tror du ikke, at det måske er bedre, hvis vi i første omgang kan bygge algoritmen på en mere solid kilde, som f.eks. vindstyrken, klokken og kalenderen, så der altid er noget solidt indput at falde tilbage på, hvis senere mere intelligente løsninger i opgraderinger svigter..?
Selvom vi i dag kan få andre nye leverandører til at levere varen gratis, så er der jo ingen garanti for, at de også vil i morgen.

Hvor stort er springet fra et vindmølle ikon som f.eks. skifter farve med vinden i Xubuntu til det samme på en hjemmeside..?
Er det næsten samme programmering, eller er det forfra og to helt forskellige ting..?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ved ikke hvad Xubuntu understøtter men begge programmer ville være ganske simple. Men en API er hvad der skulle til for at lave sådan et program, der med skal du ikke umiddelbart regne med at det er noget jeg gå i gang med, jeg har for så vidt allerede alt alt for mange ting jeg er skrevet op til at udvikle og vedligeholde. Men det er et rigtig godt første gangs projekt for en der kunne tænke sig at lære at programmere lidt... jeg er sikker på der er flere her inde der gene ville hjælpe dig med at komme i gang.

En api er en aftalt måde at levere data i et format som computeren kan forstå, så pointen ville være at den er stabil. vindstyrken, klokken og kalenderen ville også skulle leveres via et API så det er ikke mere solidt og det tal man ville kunne udregne fra det ville ikke være mere end en løs gisning og gøre programmet dobbelt så omstændigt.

Faktisk levere de allerede data på en måde der ville kunne anvendes, så det eneste der ville være i en officiel API ville være at de lovede ikke at ændre den uden at advare om det. Den kunne måske også forbedre med kun at give det senets talt så opdateringen var noget hurtigere i og med den ikke skulle sende og modtage alle tal for en hel dag:
http://www2.emd.dk/el/fetch2.php?location=COMBINED&start=2014-6-24