Skrive launcher, der starter terminal og skriver command?
Skrive launcher, der starter terminal og skriver command?
ubuntu 14.04 64 bit
For at bruge clam i terminal til større filer eller foldere, skal
man åbner terminalen og skrive 'clamscan -r --max-filesize=3500M --max-scansize=3500M'efterfulgt
af filen eller folderen.
Kan man lave en launcher, der åbner terminalen og skriver command'en, så man kan tilføje
filen eller folderen og trykke 'enter'?
Til at oprette en launcher bruger jeg 'gnome-desktop-item-edit ~/Desktop/ --create-new'.
Tak.
For at bruge clam i terminal til større filer eller foldere, skal
man åbner terminalen og skrive 'clamscan -r --max-filesize=3500M --max-scansize=3500M'efterfulgt
af filen eller folderen.
Kan man lave en launcher, der åbner terminalen og skriver command'en, så man kan tilføje
filen eller folderen og trykke 'enter'?
Til at oprette en launcher bruger jeg 'gnome-desktop-item-edit ~/Desktop/ --create-new'.
Tak.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Skrive launcher, der starter terminal og skriver command
Det er selvfølgelig en smags sag, men jeg gemmer altid mine småscripts i:
Så er det nemmere at finde dem igen.
Kode: Vælg alt
/usr/local/bin/
Så er det nemmere at finde dem igen.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Tak for svar.
Jeg har saved sh scriptet i desktop.
Jeg kan ikke paste scriptet ind i /usr/bin eller /usr/local/bin/. Antageligvis har jeg ikke rettigheder til det. Forslag til, hvordan jeg flytter det?
Jeg kan ikke starte sh scriptet, når det er i desktop'en.
Jeg kan ikke paste scriptet ind i /usr/bin eller /usr/local/bin/. Antageligvis har jeg ikke rettigheder til det. Forslag til, hvordan jeg flytter det?
Jeg kan ikke starte sh scriptet, når det er i desktop'en.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
gtr skrev:Tak for svar.
Du skal altid bruge superbruger rettigheder uden for din egen mappe.
Du kan i stedet flytte scripte ind i en mappe som skal hedde bin (bemærk små bogstaver!) og som skal være under din egen hjemmemappe.
Ubuntu vil så automatisk tilføje din ~/bin mappe til PATH, der er en miljøvariabel der fortæller Ubuntu hvor den skal lede efter programmer, hvis du ikke skriver en absolut sti til et program.
I din egen ~/bin mappe er der ikke nogen rettighedsproblemer, da dit brugernavn er ejer af mappen.
gtr skrev:Jeg kan ikke starte sh scriptet, når det er i desktop'en.
Du skal sætte execute bits for scripts før det kan startes som en kommando. Du skal bruge chmod kommandoen til at sætte execute bits.
Bemærk:
Af sikkerhedsgrunde bliver den kopierede/flyttede fils execute bits nulstillet (=bliver til en alm datafil), når den kopieres eller flyttes.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Hvis scriptet ikke ligger i en mappe hvor systemet kigger efter programmer skal du have en sti foran fil navnet, også selv om du stå i den samme mappe som scriptet, det kan så være bare være ./
Tak for svar.
Chmod er properties → permissions set read and write ved de to første og mark executing file? Det har jeg gjort.
Jeg har prøvet at flytte storclam sh filen til home folder'en. Når jeg skriver ./storclam + folderpath eller filepath, virker det.
Jeg har oprettet en bin folder i home folderen, og flyttet storclam filen ind i den.
Uanset om jeg skriver
./storclam + folderpath eller filepath
storclam + folderpath eller filepath
sudo ./storclam + folderpath eller filepath
sudo storclam + folderpath eller filepath
er svaret command not found
Forslag?
Chmod er properties → permissions set read and write ved de to første og mark executing file? Det har jeg gjort.
Jeg har prøvet at flytte storclam sh filen til home folder'en. Når jeg skriver ./storclam + folderpath eller filepath, virker det.
Jeg har oprettet en bin folder i home folderen, og flyttet storclam filen ind i den.
Uanset om jeg skriver
./storclam + folderpath eller filepath
storclam + folderpath eller filepath
sudo ./storclam + folderpath eller filepath
sudo storclam + folderpath eller filepath
er svaret command not found
Forslag?
-
- Admin
sudo mv ~/storclam /usr/bin
-
Kan du give os den absolutte sti til dit script?
Så får du en cp (kopiér) kommando + en chmod kommando der ordner rettigheder retur.
Jeg ville aldrig ikke mikse et DIY script ind i /usr/bin mappen, som er en af de mapper hvor pakker lægger deres programmer ned i.
Det jeg ville gøre i stedet er at gemme scriptet i /usr/local/bin mappen.
/Lars
Så får du en cp (kopiér) kommando + en chmod kommando der ordner rettigheder retur.
Jeg ville aldrig ikke mikse et DIY script ind i /usr/bin mappen, som er en af de mapper hvor pakker lægger deres programmer ned i.
Det jeg ville gøre i stedet er at gemme scriptet i /usr/local/bin mappen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Tak for svar. Jeg er tilhænger af, at scriptet starter fra den bin folder, jeg har oprettet i home folder'en.
Men nu skal det i stedet være /usr/local/bin mappen?
location: /home/ny/bin hvis det er den absolutte sti for sh scriptet storclam?
Men nu skal det i stedet være /usr/local/bin mappen?
location: /home/ny/bin hvis det er den absolutte sti for sh scriptet storclam?
-
gtr skrev:Tak for svar. Jeg er tilhænger af, at scriptet starter fra den bin folder, jeg har oprettet i home folder'en.
Det kommer ikke til at virke - sådan uden videre.
gtr skrev:Men nu skal det i stedet være /usr/local/bin mappen?
Hvis scriptet skal være tilgængeligt for alle andre brugere i din Ubuntu installation, så er det stedet at sætte scriptet ind.
gtr skrev:location: /home/ny/bin hvis det er den absolutte sti for sh scriptet storclam?
Den sti er ikke i PATH, så den virker ikke - medmindre altså dit brugernavn er ny. Årsagen er at det første niveau af undermappe under /home traditionelt er et brugernavn.
Jeg vil i stedet anbefale dig at lave en bin mappe under din egen hjemmemappe, hvis scriptet kun skal virke for dig.
Det gøres sådan her:
mkdir -p $HOME/bin
I kommandoen er $HOME din hjemmemappe.
Bemærka t HOME miljø variablen ikke er tilgængelig i grafiske filbrowsere.
Du kan se hvad $HOME/bin mappen er som absolut sti ved at køre den her terminal kommando:
echo -e "$HOME/bin"
Så flytter du scriptet fra /home/ny/bin til $HOME/bin. Når du opretter en bin mappe i din hjemmemappe vil en terminal udvide PATH til at inkludere din $HOME/bin mappe.
I desktoppen skulle det også virke, muligvis først efter en log ud efterulgt af en log ind.
Virker det stadig ikke i desktoppen så skal du åbne din .profile fil og tilføje det her på en ny linie - nederst i filen:
export PATH=$PATH:$HOME/bin
PAS PÅ! Glemmer du $ i $PATH kan du ikke logge ind og ingen programmer virker!
Efter en log ind og en log ud virker det.
/Lars
Senest rettet af lath 18. jun 2014, 22:54, rettet i alt 1 gang.
-
gtr skrev:location: /home/ny/bin hvis det er den absolutte sti for sh scriptet storclam?
det er ikke den absolutte sti til scriptet.
Den absolutte sti til et eller andet inkluder også filnavnet og fil extension.
F.eks. så er den abslutte sti til det program der hedder sudo:
which sudo
... der svarer helt rigtigt med resultatet:
which sudo skrev:/usr/bin/sudo
Bemærk at du ikke kan bruge which kommandoen for et DIY script der ikke er i PATH miljø variablen, fordi which bruger mapperne i PATH miljø variablen til at søge efter programmet.
Miljø variablen PATH indeholder en kolon-separeret liste af mapper hvor Ubuntu skal kigge efter programmer, hvis der ikke angives en absolut sti eller en relativ sti til programmet.
/Lars
-
- Admin
@lath: hvordan kan de være du bruger $HOME frem for ~ som både er nemmere at skrive og virker i grafiske filbrowsere?
-
AJenbo skrev:@lath: hvordan kan de være du bruger $HOME frem for ~ som både er nemmere at skrive og virker i grafiske filbrowsere?
Jeg arbejder ofte med terminal-only programmer på min lille test-server i Østrig, der ikke har en GUI, og jeg referer gerne til miljø-variabler.
Jeg bruger også begyndt at bruge en anden shell (zsh), så jeg har nok tendens til at lave noget jeg med sikkerhed ved virker både med bash og zsh.
/Lars
-
- Admin
~ skulle gerne virke alle steder