Jeg er ved at sætte mail op på Lubuntu 14.04 i form af ThunderBird, og vil gerne have den til at autostarte.
Jeg tager så en kopi af "genvejen" i denne mappe: /usr/share/applications
og lægger denne kopi ned i mappen: /home/ksor/.config/autostart
og jeg kan se den i mappen sammen med de andre programmer, som autostarter fint nok.
MEN Thunderbird autostarter IKKE !
Jeg går så ind på "genvejens" egenskaber og ser "Execution Noone" og retter det til "Execution Any body" i et forsøg på at få Thunderbird autostatet - det hjælper bare ikke !
Thunderbird kommer ikke frem ved en genstart !
Hvad skal jeg gøre mere ?
Autostart af Thunderbird mail
-
- IRC nickname: KSor
- Geografisk sted: Århus V
Autostart af Thunderbird mail
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Autostart af Thunderbird mail
ksor skrev:Jeg er ved at sætte mail op på Lubuntu 14.04 i form af ThunderBird, og vil gerne have den til at autostarte.
Jeg tager så en kopi af "genvejen" i denne mappe: /usr/share/applications
og lægger denne kopi ned i mappen: /home/ksor/.config/autostart
og jeg kan se den i mappen sammen med de andre programmer, som autostarter fint nok.
MEN Thunderbird autostarter IKKE !
Jeg går så ind på "genvejens" egenskaber og ser "Execution Noone" og retter det til "Execution Any body" i et forsøg på at få Thunderbird autostatet - det hjælper bare ikke !
Thunderbird kommer ikke frem ved en genstart !
Hvad skal jeg gøre mere ?
Du skal nok sætte Thunderbird ind i LXDE desktoppens session ting. Jeg tror ikke at LXDE session manageren kigger i $HOME/.config/autostart
I praksis gøres det så vidt husker automatisk. Man skal altså bare glemme at lukke Thunderbird før log ud/nedlukning af systemet, så kommer den per automatik med i sessionen, og startes op automatisk af LXDE session manageren.
Sådan var det i alt fald da jeg brugte Lubuntu 12.10 omkring midt i April 2014.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
> Lars
Jeg har gjort på samme måde ved Skype og flere andre programmer, de autostarter fint.
Så virker det jo underligt, at det ikk virker ved Thunderbird.
Ja, det kommer alle ind at ligge i "Default apa ... LXSession"'s nederste del af dialogen, og her står Thunderbird også, og er afkrydset ... men alligevel autostarter den ikke - så jeg må jo mangle et eller andet.
Jeg har gjort på samme måde ved Skype og flere andre programmer, de autostarter fint.
Så virker det jo underligt, at det ikk virker ved Thunderbird.
Ja, det kommer alle ind at ligge i "Default apa ... LXSession"'s nederste del af dialogen, og her står Thunderbird også, og er afkrydset ... men alligevel autostarter den ikke - så jeg må jo mangle et eller andet.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
Igen en komplet tåbelig ting ved dette system !
Thunderbird kan IKKE autostartes som formodentlig en masse andre programmer, nemlig ved at lægge en kopi af "genvejen"fra mappen:
/usr/share/applications
ned i mappen:
/home/ksor/.config/autostart
Thunderbird SKAL åbenbart autostartes som "Manual autostarted applications", som vist her:
Thunderbird kan IKKE autostartes som formodentlig en masse andre programmer, nemlig ved at lægge en kopi af "genvejen"fra mappen:
/usr/share/applications
ned i mappen:
/home/ksor/.config/autostart
Thunderbird SKAL åbenbart autostartes som "Manual autostarted applications", som vist her:
- Vedhæftede filer
-
- 2014-05-11-190027_796x430_scrot.png (62.17 KiB) Vist 337 gange
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Jeg tror da, at du skal finde et andet styresystem, når du synes, at næsten alt ved Ubuntu er "tåbeligt"
Vh. Jannie
-
momsemor skrev:Jeg tror da, at du skal finde et andet styresystem, når du synes, at næsten alt ved Ubuntu er "tåbeligt"
Nu er der forskel på "alt" og så det jeg har set på !
Men rigtigt, meget af det jeg har været i gang med, synes at være lavet uden skelen til en overordnet plan, men det hører ikke lige hjemme i denne tråd at diskutere dette.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
ksor skrev:momsemor skrev:Jeg tror da, at du skal finde et andet styresystem, når du synes, at næsten alt ved Ubuntu er "tåbeligt"
Nu er der forskel på "alt" og så det jeg har set på !
Men rigtigt, meget af det jeg har været i gang med, synes at være lavet uden skelen til en overordnet plan, men det hører ikke lige hjemme i denne tråd at diskutere dette.
Planen hedder POSIX kompatibelt UNIX-lignende styresystem. Det er som du nok har opdaget på mange punkter meget forskelligt fra Windows.
UNIX er meget ældre end Windows, så Microosft har taget ideer fra UNIX, og modificeret dem, så det er inkompatibelt med alt andet.
Det gør Microsoft naturligvis fordi de vil skabe vendor lock-in.
Det er hårdt arbejde at komme ud af den vendor lock-in, og der skal læres en masse nye ting, hvis man skifter væk fra Windows.
Lær af leve med forskellene.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags