Vedr. Lubuntu 14.04 !
En "skrivebordskonfigurationsfil" - giver det mening at sige, at det er et "program" eller en "peger/genvej" til et program ?
Der ER en dialog til at autostarte sådanne "skrivebordskonfigurationsfiler" efter brugerens eget ønske - sådan nogle autostartede #programmer" skal ligesom deles op i to grupper: 1) manuelt indlagte og 2) nogle "fast" definerede. I begge tilfælde oprettes en liste med checkbokse ud for hver, og checkboxen kan bruges til at aktivere/deaktivere autostarten - "programmet" bliver dog stående i listen uanset flueben eller ej !
Problemet med gruppe 1) er bare, at selv om du indsætter OG sørger for at fluebenet er sat - så autostarter "programmet" IKKE - altså dialogen virker IKKE med hensyn til de manuelt indsatte !
EDIT:
Jo, det gør den godt nok - der skal bare skelnes mellem om man skriver "skype" eller "Skype" !
"skype" er navnet på applikationen, medens "Skype" er navnet på "genvejen" til applikationen - en "genvej" har det mundrette navn: "skrivebordskonfigurationsfil" - og der kan KUN indsættes applikationsnavne, altså "skype"
Man kan imidlertid OMGÅ dette problem ved at tilføje "programmet" til den "faste" liste - altså gruppe 2)
Jeg har prøvet et eksempel med Skype, som jeg gerne vil have autostartet.
Jeg kopierer "skrivebordskonfigurationsfilen" for Skype til følgende mappe:
/home/ brugernavnet /.config/autostart
Herved optræder Skype i den "faste" liste i dialogboksen til Autostart, hvorved den kan aktiveres/deaktiveres med et flueben - og det virker sgu' !
Autostart af "skrivebordskonfigurationsfil"
-
- IRC nickname: KSor
- Geografisk sted: Århus V
Autostart af "skrivebordskonfigurationsfil"
Senest rettet af ksor 29. apr 2014, 21:16, rettet i alt 2 gange.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Autostart af "skrivebordskonfigurationsfil"
Jeg går ud fra at du har fået løst problemet siden emnet er markeret som løst?
skrivebordskonfigurationsfilen er en genvej, de fungere på mange måder som du kender dem fra Windows.
skrivebordskonfigurationsfilen er en genvej, de fungere på mange måder som du kender dem fra Windows.
-
AJenbo skrev:Jeg går ud fra at du har fået løst problemet siden emnet er markeret som løst?
Jeg synes jeg ser flere problemfelter her, at
1) dialogen til autostart overhovedet ikke virker mht. de manuelt indsatte "autostarter"
2) Det virker noget rodet, at man kan placere filer/scripts eller hvad de nu kaldes i så mange forskellige mapper
Med udgangspunkt i dialogen kunne man argumentere for, at der skulle være max 2 mapper - én for de "Manual autostarted applications" og én for de "Known aspplications" !
Måske kunne en tredie være nyttig til at starte applicationer FØR logon dialogen.
Men jeg vil prøve at indrapportere dette, så jeg får det prøvet også.
- Vedhæftede filer
-
- 2014-04-27-195558_799x430_scrot.png (59.49 KiB) Vist 247 gange
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
Hvis det skal være før login falder det uden for sessionen og der med uden for målet for dette værktøj.
-
AJenbo skrev:Hvis det skal være før login falder det uden for sessionen og der med uden for målet for dette værktøj.
Igen, jeg forstår ikke, hvad indholdet er i det, du skriver - lad os lukke den HELT her.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
Du får noget meget svært ved at komme igennem med dit forslag til ændringer af programmet hvis ikke du forstår hvad en session er, så jeg vil alligevel give et sidste forsøg på at forklare det, så kan du bare lade det ligge hvis ikke du vil læse det.
En session er det der sker mellem at en bruger logger ind og frem til brugeren igen logger ud. Programmet du snakker om heder "LXSession configuration", og har en sektion der heder Autostart. Det vil sige at den specifikt omhandler opstart af programmer efter brugeren (mere specifikt den bruger der laver indstiller med værktøjet) logger ind. Det ville der for ikke give mening for udviklerne at gøre det muligt at give mulighed for at starte et program før log ind, altså før der er en session. Til det skal man i stedet bruge et værktøj der konfigurere det på system niveau.
Meget kort sagt så ønsker du at et program til at lave personlige bruger ændringer også skal lave system ændringer, og det kommer nok ikke til at ske.
En session er det der sker mellem at en bruger logger ind og frem til brugeren igen logger ud. Programmet du snakker om heder "LXSession configuration", og har en sektion der heder Autostart. Det vil sige at den specifikt omhandler opstart af programmer efter brugeren (mere specifikt den bruger der laver indstiller med værktøjet) logger ind. Det ville der for ikke give mening for udviklerne at gøre det muligt at give mulighed for at starte et program før log ind, altså før der er en session. Til det skal man i stedet bruge et værktøj der konfigurere det på system niveau.
Meget kort sagt så ønsker du at et program til at lave personlige bruger ændringer også skal lave system ændringer, og det kommer nok ikke til at ske.