Kommer ikke forbi de 5 røde prikker.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
fridberg
IRC nickname: SokkaDiSokk

Kommer ikke forbi de 5 røde prikker.

Indlæg af fridberg »

Jeg er ret ny i ubuntu verdenen, og har nogen problemer med at komme igang.
Jeg har leget med ide'en om måske at få noget plex at køre på linux, og måske også squid.

Nu har jeg så fundet en Fujitsu maskine som jeg prøvekøre det på (nærmere en: Esprimo Q5030). Jeg vil køre Ubuntu Desktop 12.04 LTS.

Til at begynde med havde jeg det problem at når havde installeret ubuntu'en fra CDen, og den ville starte op, så kom eg ikke forbi den skærm med ubuntu logoet og de 5 røde prikker. D.v.s. alle prikker er blevet røde, men der sker ikke mere.
Jeg fandt så ud af, at jeg kunne boote på CDen vælge Demo, og herfra vælge at installere ubuntu. Dermed fik jeg en kørende ubuntu.. (og dermed fik jeg en plex op at køre, samt en squid) ... problemet er bare, at når jeg så skal til at lave en restart, så er jeg tilbage ved de 5 røde prikker.

Er der nogen der har en idé', om hvad der kan være galt, og eventuelt et forslag hvordan jeg kommer videre?

Det skal måske siges, at når jeg kørte installationen, fik ubuntu en idé om at jeg havde flere skærme, og jeg fik dermed et "deformed" billede, men dette problem blev løst med at jeg disablede den ene skærm i Ubuntu. Ved ikke om det kan have noget med sagen at gøre.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kommer ikke forbi de 5 røde prikker.

Indlæg af AJenbo »

Velkommen til forummet

Hvilket grafikkort har du?

Du kunne eventuelt prøve istedet at køre med 14.04 lts som kom her i dag
fridberg

Indlæg af fridberg »

Ser ud til at grafikkortet er: Intel GMA X4500HD

eg prøver at downloade 14.04,... vender tilbage med hvordan det går.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Under installationen bør du hente opdateringer.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Blueeyez skrev:Under installationen bør du hente opdateringer.

Vel ikke så påkrævet hvis han lige har downloadet den?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Min finder 81 opdateringer allerede..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
fridberg

Indlæg af fridberg »

Nu har jeg installeret 14.04 LTS, og det gik... dog ikke helt smertefrit. Jeg valgte at downloade opdateringerne i installationen.

Jeg er ret overbevist om at ubuntu ikke kan lide et eller andet i min PC.
Da installationen først begyndte, fik jeg kun en skærm op, med en linux bagrund, men det vindue hvor man skal vælge, om man vil installere eller køre en demo kom ikke frem. De ikoner der er øverst til højre var der, og efter at have valgt "high contrast", kom vinduet frem og jeg fik sat installationen igang.

Når installationen var færdig var de fleste ikoner stadig i high contrast. Dog stod high contrast til at være Off. Efter at have sat det til on og så off igen, så var dette som normalt igen.

Computeren er som sagt en stationær Fujitsu, og jeg har kun en skærm stående til (og den har kun et DVI output, så det er ikke muligt at sætte flere til), dog siger Ubuntu at den ser både en "Built-in Display", og en "Dell In 20"" (som er den jeg rent faktisk har).

Hvis jeg ser på Power settings i "Power", så står computeren til at vise batteri status når batteriet er tilstede. ... viser den det, både når det er tale om en laptop og desktop (jeg ved at windows ikke viser lignede indstillingerne for en desktop).

I 14.04 er bagrunden blevet til en blå ensfarvet bagrund, jeg tvivler lidt på om dette er "by design" eller endnu et underligt ting forsaget af mit grafikkort.

Skal jeg gå ud fra at fejlen kun er et grafikkort problem, ... og er det realitisk at forvnte at det bliver løst, da både computer og grafikkort ikke er af nyeste slags.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Uden at finde ud af præcis hvad der er galt og lave en fejl rapport har udviklerne ikke en chance for at løse problemet.

Ved virker godt nok til at systemet tror din maskine er en laptop, det kan være det ville hjælpe at deaktivere acpi.

Dit grafikkort burde sådan set fungere fint til ubuntu. Jeg kan kun finde tyske indlæg om andre der har forsøgt sig med Linux på den samme maskine og da jeg ikke kan tysk kan jeg ikke se om der er andre med samme problem og en eventuel løsning.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Prøv om ikke deres driver-installer virker:

https://01.org/linuxgraphics/

Den er godt nok til 13.10, men lur mig om ikke den skulle virke.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
fridberg

Indlæg af fridberg »

driver installer giver distribution fejl.

Umidelbart ser det ud til at maskinen kører, selv om grafikken ikke er helt som den skal, men then again, da maskinen kun skal til at køre noget plex server og squid, er grafikken ikke lige det helt essentielle.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv eventuelt med lubuntu i stedet, eller server udgaven hvis du kan klare dig uden grafikken.