Findes der et fungerende Ubuntu?!

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
DICKHILL

Findes der et fungerende Ubuntu?!

Indlæg af DICKHILL »

Nu er det (mange grimme ord!) nok...
Jeg har ALDRIG (gentag sidste ord), oplevet Ubuntu Desktop køre problemfrit eller flydende!
Og det gælder altså adskillige forsøg, forskellige versioner og på flere maskiner..
(Server-udgaverne kører fint!)

Så hvor er det helt præcist at det er gået galt for Desktop-delen, siden at det bare ikke fungerer?
Burde de så ikke holde sig fra det grafiske?

Jeg kan ikke forklare mine problemer, andet end at jeg pt. kører 13.10 "live" (fra en ext. HDD) og den fryser og genstarter i tide og utide!
ÉN gang var jeg SÅ heldig at få vist terminalen, hvor der til sidst stod at maskinen genstarter om 30 sekunder.. (thumbs up)

Jeg bruger det gudskelov kun til at kopiere filer fra én HDD til en anden, da Windows ikke tillader at flytte alle filer..
Hvilket jeg så har brugt de sidste 3 dage på og i dag har maskinen kørt siden kl. 11..
Det er altså, godt og vel, 12 timer at jeg har ventet på at en mappe blev kopieret over..
Og hvad ender det med....? - Godt gættet, maskinen fryser (igen, igen, igen.............)
- Så nu kan jeg da bruge 12 timer igen i morgen på at kopiere hele skidtet, én gang til, for at være sikker på at få alt med..

(At den så har skrevet at der var 4 minutter tilbage, den sidste halve time, er ikke noget jeg hænger mig i..)

Det jeg gør er...:
- Ingenting!
Jeg vælger at kopiere mine mapper "grafisk", ved bare at trække den over på den nye HDD..
Ja, jeg kunne godt have brugt terminalen.. - Men det vil jeg ikke se som en "mulig løsning" !, da det andet jo gerne skulle fungere..

Det var først i dag at det begyndte at køre lovende..
Men startede så også ud med at deaktivere 2 af mine skærme, da det gav problemer de sidste par gange..

Og hvor meget kan I så bruge det her til? - Well... Ingenting, går jeg ud fra..
Men det var Christian Arvai's foreslag at jeg kunne oprette et emne, for at få hjælp...
DICKHILL

Re: Findes der et fungerende Ubuntu?!

Indlæg af DICKHILL »

Og efter et tryk på <Reset>, bliver jeg mødt af dette.. (thumbs up)
https://www.dropbox.com/s/glym596rgw4bie4/2014-02-09%2000.13.28.jpg
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du skriver du køre fra en Live, det vil nok være en del mere stabilt hvis du laver en egentlig installation. Har du et Geforce grafikkort kan det også have stor betydning om du har husket at installere den proprietærer driver, og i nogle tilfælde hvilken version af driveren.

Hvis du laver en egenlig installation frem for blot at køre live, vil du også få mulighed for at se i dvs. system logs hvad der forsager disse spontane genstart af maskinen og så kan vi måske se på at løse dem.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Som altid, kommer du som en solstråle fra himlen, AJenbo! (:

Jeg er også ved at installere det på min eksterne HDD nu, men det får jeg ikke engang lov til..
Den fryser ved 2. skærmbillede, efter at man jeg har trykket <Install>, hvor man også kan vælge <Try>

Vedr. drivere, så er jeg ikke helt med på hvor man skal kunne installere/hente/opdatere drivere og andet..
Har været lidt rundt, men intet nyt har været muligt at hente..
Husker ikke hvad de forskellige ting hedder, men ved at jeg var i noget "Software & Updates" under "System Settings"..

Måden jeg kører "live" på, er ved at bruge Universal USB Installer, hvor jeg også kan vælge om der skal være noget skrivbar plads..
https://www.dropbox.com/s/sie0mstmo5x08tk/USB_Installer-1952.PNG

... Og tak fordi at du har fået tygget dig igennem mit sure opstød til en roman! (:
Senest rettet af DICKHILL 9. feb 2014, 00:48, rettet i alt 1 gang.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Men lige vedr. drivere...
Hvorfor søger det ikke selv for hardware og henter de nødvendige drivere, for at det bare kan køre?
(Så kan man da i det mindste nå at skifte det ud til noget man mener er bedre)
For i nogle tilfælde kan man (jeg) slet ikke "nå" at gøre noget..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

DICKHILL skrev:"Software & Updates" under "System Settings"

Under fanen Yderligere drivere installere du drivere, men det kræver at systemet er rigtig installeret og du ikke bare køre live fra en installations disk.

Husker ikke hvad de forskellige ting hedder, men ved at jeg var i noget "Software & Updates" under "System Settings"..
DICKHILL skrev:... Og tak fordi at du har fået tygget dig igennem mit sure opstød til en roman! (:

Tak

DICKHILL skrev:Hvorfor søger det ikke selv for hardware og henter de nødvendige drivere, for at det bare kan køre?

Fordi hardware fabrikanterne ikke vil have at drivere installeres uden man læser deres regel krav. De åbne drivere der ikke stille sådanne krav aktiveres automatisk og er den del af Linux. På Windows skal du jo faktisk selv ind på hardware producenternes sider og hente driverene eller rode med de cd'er der følger med produkterne.

Mht til problemer med overhoved at installere så kan du eventuelt prøve denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Jeg har langt om længe fået det op at køre i "live-mode" igen og kigger nu under "Additional Drivers", hvor jeg har 5 valgmuligheder..
Så må jo prøve at se om en af de andre, kan gøre en forskel..

I Windows skal man rigtigt nok ind på producenten's webside og hente ens drivere...
Men Windows kører altså problemfrit og flydende uden... - Det er kun spil man godt kan glemme alt om..

Men hvad er idéen med "Prøv Ubuntu" egentlig?
Er det kun så man lige kan nå at se skrivebordet og så ud fra det, afgøre om man vil bruge/have det? :P
Jeg synes at have læst flere bruger "live" til at udbedre fejl og småting, uden problemer..
Men måske at jeg bare skal opleve ALLE fejl der er, så andre kan bruge det problemfrit.. Hehe..

Jeg giver det et forsøg mere og ellers får den eksterne HDD en flyvetur mere...
For at have det installeret på den, frem for "live-udgave" ville være bedre på alle punkter, da den bruges til at udbedre fejl, gendanne slettede filer, osv., i ny og næ..

Du skal have tak for hjælpen, selvom det pt. ikke har hjulpet på noget.
Men forventer da stærkt at alternative drivere, vil kunne holde det mere stabilt, da det før i tiden, altid har været grafikken der har kørt af H. til..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

DICKHILL skrev:I Windows skal man rigtigt nok ind på producenten's webside og hente ens drivere...
Men Windows kører altså problemfrit og flydende uden... - Det er kun spil man godt kan glemme alt om..

Nu ved jeg stadig ikke hvilket grafikkort du har *hint*, men hvis det er Geforce køre Ubuntu som standart med Nouveau driveren, den er faktisk i stand til at køre spil, men virker desværre ikke lige godt for alde.

DICKHILL skrev:Men hvad er idéen med "Prøv Ubuntu" egentlig?
Er det kun så man lige kan nå at se skrivebordet og så ud fra det, afgøre om man vil bruge/have det? :P
Jeg synes at have læst flere bruger "live" til at udbedre fejl og småting, uden problemer..
Men måske at jeg bare skal opleve ALLE fejl der er, så andre kan bruge det problemfrit.. Hehe..

Du har helt klart flere problemer med dit system end de fleste andre oplevere.

DICKHILL skrev:Jeg giver det et forsøg mere og ellers får den eksterne HDD en flyvetur mere...
For at have det installeret på den, frem for "live-udgave" ville være bedre på alle punkter, da den bruges til at udbedre fejl, gendanne slettede filer, osv., i ny og næ..

Ok, bemærk at du nok ikke kan installere fra den eksterne disk til den eksterne disk, men skal bruge et 3 medie som installations disk.

*Vigtig* førg også for at opstartsindlæseren (bootloader) installeres på den eksterne disk og ikke den interne, ellers vil du ikke kunne starte maskinen uden den eksterne er sluttet til.

DICKHILL skrev:Men forventer da stærkt at alternative drivere, vil kunne holde det mere stabilt, da det før i tiden, altid har været grafikken der har kørt af H. til..

Hvis der stadig er problemer så lad os se på din system log. Det kunne også være fejl i ACPI opsætningen på din bios.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Sorry! - Jeg mente at jeg havde skrevet mit hardware..
Men jo, kører med 2x MSI GeForce 660 (SLi)
Intel i7-4770K CPU på et MSI Z87-G45 bundkoort)

Det skal kun ligge på den eksterne, så det skriver jeg lige ned, så det ikke går mere galt! (o:

Hvad "ACPI opsætningen" i min BIOS er, ved jeg så ikke..
Ved kun at "Hot-Swap" er aktiveret på alle SATA-porte og at CPU er OC'et til 4.3GHz af dem jeg købte den af

Men finder det bare "sjovt" at jeg har oplevet problemer på alle maskiner jeg har prøvet det på..
På andre, har de kun kørt MEGET langsomt i grafikken, men da jeg altid har haft Nvidia-kort, er problemet vel bare driverene..

Jeg giver en installation et forsøg her om lidt og så må jeg se hvad det ender ud i.. (:
Skal nok komme med en tilbagemelding, så det også kan blive afsluttet..
Det er jo altid rart at finde en løsning, så man (og andre) ved det til næste gang..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

DICKHILL skrev:Men jo, kører med 2x MSI GeForce 660 (SLi)

Ved ikke men måske SLI skaber lidt problemer Nouveau driveren.

DICKHILL skrev:Det skal kun ligge på den eksterne, så det skriver jeg lige ned, så det ikke går mere galt! (o:

Det simple trik er at fjerne kablet fra den interne disk mens du installere på den eksterne.

DICKHILL skrev:Hvad "ACPI opsætningen" i min BIOS er, ved jeg så ikke..

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface men problemet kan være med dem der har lavet bios og ikke så meget de valg der er lavet i bios

DICKHILL skrev:CPU er OC'et til 4.3GHz af dem jeg købte den af

Det kunne være en god ide at prøve at sætte den til standart hastigheden og se hvordan det virker. Windows og Linux belaster ikke nødvendigvis systemet på samme måde og det kan der for vise sig at være ustabilt.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Har 4 interne HDD'er og da jeg langt om længe fandt den rette partition på den eksterne (har 2), så kunne jeg ikke vælge NTFS og den brokkede sig også over at jeg ikke havde valgt en swap-partition..
(Ved godt at jeg burde (og sikker SKAL) køre Ext4)

Men hvis SLi kan give problemer, så er der vel ingen grund til at forsætte, da jeg ikke mindes at se andre end de 4 Nouveau-drivere og den i forvejen valgte xorg-something-driver..

Jeg fandt ud af at mine mapper var kopieret korrekt over, så har droppet det for i aften..
Men så også at jeg har partitioneret den nye 4TB HDD forkert...
Så skal alligevel starte helt forfra, hvilket må blive i samme omgang som jeg forsøger at installere Ubuntu på den eksterne..

Nu er det hvert fald godnat..
Igen, tak for hjælpen og jeg vender tilbage, når jeg har fået kigget mere på det! (:
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

hvor er det helt præcist at det er gået galt for Desktop-delen, siden at det bare ikke fungerer?
Burde de så ikke holde sig fra det grafiske?

Ja, det har jeg også tit tænkt. Det der Ubunut virker jo aldrig! Hvad laver jeg egentlig her? ;-)
...
http://wwvaldemar.dk/jegbrugerikkeubuntu/jeg-bruger-ikke-ubuntu-fordi-bla-bla.pdf
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Du har givet dit system alle de udfordringer det overhovedet kan tage.

Så for at finde ud af om det er Ubuntu der er problemet eller dit system/setup, så ville det nok være mest relevant at købe en ekstra HD, og installere den i kabinettet og så installere Ubuntu der.

Derudover vælger du at køre med en ikke LTS, hvilket gør at du kan støde ind i en kaskade af problemstillinger.

så ja... der findes masser af fungerende Ubuntu installationer - men ofte er problemet med problematiske systemer det samme uagtet hvilket styresystem vi snakker om - nemlig brugeren.

Så når det endeligt kommer dertil har jeg lige fået en splinterny precision M4800 på mit arbejde (sidste skrig fra DELL)... og på trods af 16Gb RAM, 500Gb SSD disk og superhardware på alle fronter, så tager det systemet over 2 minutter at blive klart til at arbejde på.... og det er windows 7. Jeg GLÆDER mig til jeg får låst BIOS/UEFI'en op på mandag, så jeg kan få den til fungere bedre, hurtigere og sikrere.

http://www.ubuntu.com/certification/hardware/201305-13527/components/

Det kommer an på de briller man ser med - og jeg mangler endnu at møde et windows styresystem, som "fungerer" hele veje rundt. WIndows7 er tæt på.. men hvorfor f.... skal det være så langsomt og tungt at danse med?

Og skal det endeligt være snævertsynet og "alle andre er idioter" agtig - så prøv at læse her: http://www.zdnet.com/five-reasons-id-rather-run-windows-8-than-linux-7000025597/ (den brillierer dog med manglende forholden til teknik, brugebarhed og sikkerhed)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Jeg synes du skriver du installer på en extern disk.

Vil det sige du prøver at installere på en extern disk som er monteret via usb? :D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

DICKHILL skrev:Har 4 interne HDD'er og da jeg langt om længe fandt den rette partition på den eksterne (har 2), så kunne jeg ikke vælge NTFS og den brokkede sig også over at jeg ikke havde valgt en swap-partition..
(Ved godt at jeg burde (og sikker SKAL) køre Ext4)

Måden rettigheder fungere på NTFS er helt forskellige fra hvordan det fungere i Linux og desuden er driveren implementeret som FUSE og ikke direkte i kernen, så den kan ikke tilgå NTFS partitioner før systemet er startet. Så nej du kan ikke installere på NTFS, der findes dog hen helt sværm af andre formater som du kan benyttet, men for at holde det simpelt vil jeg forslå dig at bruge EXT4.

DICKHILL skrev:Men hvis SLi kan give problemer, så er der vel ingen grund til at forsætte, da jeg ikke mindes at se andre end de 4 Nouveau-drivere og den i forvejen valgte xorg-something-driver..

xorg-driveren ER Nouveau-drivere, der er kun 1 på systemet, de 4 var nok Nvidia drivere som er dem der burde være mere stabile, men som jeg nævnte vil det muligvis kun komme korret frem når du har en faktisk installation af systemet.