Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af gtr »

Jeg vil gerne have links om, eller en forklaring på, hvad der skal til for, at fx en mediefil på en cloud tjeneste kan
afspilles direkte i skyen?

Fx spideroak og ubuntu one er cloud backup systemer. Dvs hvad der er i skyen, er også på computeren.
Hvad skal der til for, at en fil eller et program kan være i skyen og afspilles på computeren, uden at
være på computeren? Det må være den teknik stream tjenester bruger.

Hvad hedder teknikken og softwarefunktionerne?

Hvor meget vanskeligere er det at understøtte zero knowledge encryption, når filer og programmer afvikles
i skyen?

Tak.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af zob »

Hvis du f.eks. taler om en mediefil (lad os sige en video), så vil jeg tro du stadig vil ønske at afspille den på den enhed du sidder ved, hvis du skal have glæde af indholdet. Så noget data skal overføres fra skyen til din lokale enhed. På den måde afspiller du ikke i skyen. Du tænker nok på hvordan du kan streame til din enhed.
Jeg vil tro det ville kræve at der var en server i din sky der kunne håndtere netop de protokoller. "Rigtig" streaming kræver jo at der bliver sendt lidt data ad gangen og at man for eksempel kan genforhandle opløsningen af videoen undervejs hvis det skulle blive småt med netforbindelse. Så kan man f.eks. skifte til en lavere opløsning. Ved "ægte" streaming gemmes der ikke data til harddisken men det hele lageres i buffere efterhånden som det ankommer (i RAM). Youtube er f.eks. "pseudo"-streaming. Der gemmes rent faktisk en fil på din computers harddisk som bliver afspillet. Forskellen fra at downloade en hel fil er blot den at du kan begynde at afspille filen fra youtube før den er 100% hentet og at du kan hoppe til et bestemt tidspunkt og faktisk undlade at downloade den del der ligger i mellem, hvis du forstår.
Men dataene skal overføres til din computer, forskellen er blot om de bliver gemt (midlertidigt) på disken eller de kun opholder sig i RAM. For mediefiler kan jeg ikke så hvad pointen umiddelbart ville være ved at afspille dem direkte i skyen. Har du et eksempel på hvorfor du godt kunne tænke dig det?
Jeg håber det gav lidt mening. Jeg er godt nok meget træt og skal vist i seng.

http://da.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
http://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af AJenbo »

At afspille det i skyen ville kærve et serveren kan håndtere hvad end medie indholdet måtte være og at den så streamer resultatet over noget som eks. Jingle med lyd og video. Det virker dog som en noget bloatet løsning med et vist kvalitets tab, fordelen er at det er fleksibelt når det kommer til at streame og minsker hvad der kræves af klienten, tilgengæld for meget høje krav til serveren.

En anden løsning er at afspilningen forgår lige som ved YouTube, men det kræver at medie indholdet er optimeret til det så det vil begrænse hvilket indhold der kan afspilles. Kryptering kunne eventuelt klares med HTTPS, men det er nok ikke det du ønsker med det du skriver.

Ubuntu One Music undersøtter faktisk at streame mp3 filer til Android.
gtr

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af gtr »

Tak for svarene.

Dvs når man afspilleer en youtube video, hentes dataene på serveren, og der er en afspiller i browseren?

Er det det samme, når man får oplyst en stream url, og indsætter den i vlc media -> stream -> network?
Den server, man forbindes til, har mediefilen klar på en form, der kan hentes og afspilles af vlc?

Det drejer sig netop om at have mediefilen kun på serveren og ikke på client computeren.
Eller nærmere, som zob skriver, kun at have den ene mediefil, som man afspiller, midlertidigt på
client computeren, og ikke alle andre.

Jenbo.
Det ubuntu one music, du nævner, er det her?
https://www.youtube.com/watch?v=GlhXQf5Q-WM

Men er der noget til hinder for, at alm cloudtjenester ville kunne tilbyde, at man uploader
fx videofiler, så de alene er på cloudtjenesten, og kan afspilles på client computeren ligesom
ubuntu one music?

Jenbo du har nok fanget, hvad det er, jeg vil have.
Jeg vil have autonom software, der kan uploade medie- og andre filer, således at filerne bliver
krypteret på client computeren inden de sendes til cloudserveren. Og selve filen alene ligger
på server cloud computeren. På client computeren skal alene være shortcuts til filerne på
cloud serveren. Disse shortcuts skulle fx vlc være i stand til at åbne direkte på client
computeren. Dvs software uafhængigt af vlc skulle skabe forbindelsen til filen på cloud
serveren. Hente filen på samme måde som en youtube video. Dekryptere filen. Sørge for at buffe filen og
gøre det muligt at springe rundt i afspilningen.
Men det er der ingen, der tilbyder?

De her tilbyder efter sigende 10tb gratis i clouden.
http://www.weiyun.com/act/10t-en.html
Jeg ved ikke om den slags tjenester vil acceptere, at man uploader filer, der er krypteret
på client computeren inden de uploades. Men 10tb er mere, end hvad mange brugere har på deres computer.
Hvis man vil have privathed omkring, hvad man har uploaded af filer, ville det kræve
software, som jeg har beskrevet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af AJenbo »

Som sådan handler det jo blot om at flytte data frem og tilbage mellem klient og server, om den så er krypteret eller ej er betydende hvis den del håndteres i klienten. Der med burde de fleste løsninger kunne håndtere det du ønsker så længe de understøtter resume af download (det er nødvendigt for at kunne springe i filen).

Den brik du nok mest savner er en klient der automatisk håndtere alle disse handlinger, men i bund og grund kunne du jo gøre det ved at overføre filen manuelt og dekryptere den inden du afspiller den og så slette det hele når du er færdig.

Jeg kender ikke nogen som har krav om at du ikke må uploade krypteret filer, og faktisk er der er par der nettop tilbyder at gøre dette. Det kan dog godt være nogle vil syndes det er misbrug af servicen hvis du begynder at stream store mængede data.
gtr

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af gtr »

Tak for svar.

Ubuntu one virker ikke på mit system. Men hvis det gjorde, hvordan uploader man en fil til fx ubuntu one,
således at filen kun er i clouden, og kun oplysninger om filen er på client computeren?
Som jeg forstår de gratis cloud tjenester, synkroniserer de automatisk. Dvs enten er filen
både i clouden og på client computeren, eller slettes den på clienten, slettes den i clouden.

At hente hver fil i clouden, dekryptere den, slette efter brug, er ikke automatiseret nok.
Det hele skal foregå automatisk. Måske mener cloudtjenesterne, at brugerne har plads til filerne
på computeren, når de ikke tilbyder streamning til windows eller linux på computere. Fordi
fx ubuntu one music til android tilbyder steaming. Almindeligvis vil der være mindre lagerplads
på en telefon, end en computer.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cloud tjeneste, hvornår kan filer åbnes i clouden?

Indlæg af AJenbo »

gtr skrev:Som jeg forstår de gratis cloud tjenester, synkroniserer de automatisk. Dvs enten er filen
både i clouden og på client computeren, eller slettes den på clienten, slettes den i clouden.

Det er bare den standart klient de levere, du kan lave din egen klient som gør det som du ønsker.