Jeg er newbie, og jeg har dummet mig BIG TIME! Søger hjælp.
-
Jeg er newbie, og jeg har dummet mig BIG TIME! Søger hjælp.
Hey...
For lidt over en uge siden købte jeg en ny bærbar (Acer E570 hvis jeg husker rigtigt)...
Den skal bruges til studier jeg starter på den 20 januar, altså på mandag næste uge...
Det der skete var at jeg havde hørt så meget godt om Ubuntu, og ville have en ren Ubuntu pc, i stedet for at beholde det rædselsfulde Win8...
Så det jeg gjorde var at lave en boot USB (fordi pc'en ikke har cd drev), hvor efter jeg fulgte denne guide:
http://www.linuxbsdos.com/2011/05/04/manual-disk-partitioning-guide-for-ubuntu-11-04/
Som i kan se så beskriver guiden hvordan man laver en ren Ubuntu maskine, og hvilke partitioner man skal oprette, og jeg gjorde præcis som beskrevet, bortset fra at tilsidesætte mere plads end beskrevet...
Så da jeg har oprettet de her partitioner, så trykker jeg "continue" hvorefter at pc'en fryser, og efter 10 minutter hvor der ikke sker en skid, og ingen tegn på loading eller noget som helst så panikker jeg...
Jeg slukker på knappen, og tænder igen...
Jeg gør et nyt forsøg præcis som før, dog var partitionerne der stadig, men jeg kunne ikke klikke på dem for at aktivere dem eller hvad fanden det var jeg skulle gøre, de var i hvert fald ikke markeret med flueben...
Men så sker det samme IGEN...
Derefter kan jeg ikke endgang komme ind i Ubuntu opsætningen...
Så jeg prøver at lave nye boot USB'er (selvfølgelig den samme USB nøgle, bare formateret efter hver gang) med forskellige boot maker programmer og skiftevis med den sidste nye og næst sidste nye version af Ubuntu, men ingen af dem virker...
Når jeg tænder pc'en ligemeget om der er boot USB i eller ej så bliver skærmen grå med en blå box i midt hvor teksten: No bootable device detected eller noget i den stil står skrevet...
Jeg har under en uge til jeg skal begynde...
Jeg er ligeglad med om jeg får Windows 7 eller Ubuntu på nu...
Jeg skal bare have det lort i orden nu... Dog nægter jeg Win8...
Jeg tænkte nemlig at jeg kunne bruge følgende program til også at have Ubuntu på, fandt desværre først det program efter ulykken var sket: https://www.virtualbox.org
Jeg er villig til at betale for hjælpen, dog ikke urimelige beløb, da jeg jo altså er på SU...
Jeg bor på Amager, men kommer gerne hjem til vedkommende der forhåbentligt melder sig... Dog ville det være at foretrække at jeg kun skulle bevæge mig i København, men al hjælp modtages med taknemmelighed....
Find mig på Facebook: Rasmus DM (billede af mig i jakkesæt med rødt slips) så kan vi veksle telefon numre og aftale nærmere...
Det haster...
På forhånd tak
Mvh Ubuntu idioten...
For lidt over en uge siden købte jeg en ny bærbar (Acer E570 hvis jeg husker rigtigt)...
Den skal bruges til studier jeg starter på den 20 januar, altså på mandag næste uge...
Det der skete var at jeg havde hørt så meget godt om Ubuntu, og ville have en ren Ubuntu pc, i stedet for at beholde det rædselsfulde Win8...
Så det jeg gjorde var at lave en boot USB (fordi pc'en ikke har cd drev), hvor efter jeg fulgte denne guide:
http://www.linuxbsdos.com/2011/05/04/manual-disk-partitioning-guide-for-ubuntu-11-04/
Som i kan se så beskriver guiden hvordan man laver en ren Ubuntu maskine, og hvilke partitioner man skal oprette, og jeg gjorde præcis som beskrevet, bortset fra at tilsidesætte mere plads end beskrevet...
Så da jeg har oprettet de her partitioner, så trykker jeg "continue" hvorefter at pc'en fryser, og efter 10 minutter hvor der ikke sker en skid, og ingen tegn på loading eller noget som helst så panikker jeg...
Jeg slukker på knappen, og tænder igen...
Jeg gør et nyt forsøg præcis som før, dog var partitionerne der stadig, men jeg kunne ikke klikke på dem for at aktivere dem eller hvad fanden det var jeg skulle gøre, de var i hvert fald ikke markeret med flueben...
Men så sker det samme IGEN...
Derefter kan jeg ikke endgang komme ind i Ubuntu opsætningen...
Så jeg prøver at lave nye boot USB'er (selvfølgelig den samme USB nøgle, bare formateret efter hver gang) med forskellige boot maker programmer og skiftevis med den sidste nye og næst sidste nye version af Ubuntu, men ingen af dem virker...
Når jeg tænder pc'en ligemeget om der er boot USB i eller ej så bliver skærmen grå med en blå box i midt hvor teksten: No bootable device detected eller noget i den stil står skrevet...
Jeg har under en uge til jeg skal begynde...
Jeg er ligeglad med om jeg får Windows 7 eller Ubuntu på nu...
Jeg skal bare have det lort i orden nu... Dog nægter jeg Win8...
Jeg tænkte nemlig at jeg kunne bruge følgende program til også at have Ubuntu på, fandt desværre først det program efter ulykken var sket: https://www.virtualbox.org
Jeg er villig til at betale for hjælpen, dog ikke urimelige beløb, da jeg jo altså er på SU...
Jeg bor på Amager, men kommer gerne hjem til vedkommende der forhåbentligt melder sig... Dog ville det være at foretrække at jeg kun skulle bevæge mig i København, men al hjælp modtages med taknemmelighed....
Find mig på Facebook: Rasmus DM (billede af mig i jakkesæt med rødt slips) så kan vi veksle telefon numre og aftale nærmere...
Det haster...
På forhånd tak
Mvh Ubuntu idioten...
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Jeg er newbie, og jeg har dummet mig BIG TIME! Søger hjæ
Kan du ikke bare oprette Ubuntu med de foreslåede indstillinger?
Husk at ligge mærke til hvor den ligger opstart/grub, den kan godt finde på at ligge den på usb-en.
Husk at ligge mærke til hvor den ligger opstart/grub, den kan godt finde på at ligge den på usb-en.
Når lejligheden byder sig.
-
Kurt Christensen skrev:Kan du ikke bare oprette Ubuntu med de foreslåede indstillinger?
Læs nu det jeg skriver...
Jeg kan ingenting min ven...
Den vil ikke boote fra den lorte USB, grå skærm med blå box er det eneste jeg kan få frem, også selvfølgelig boot menuen ved at trykke F2...
Ubuntu vil slet ikke starte op fra USB'en...
Og hvis jeg bare kunne sådan og sådan, så ville jeg jo ikke sidde med en ubrugelig pc lige nu...
Undskyld den hårde tone, men det er da at foretrække ikke at skulle gentage sig selv
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Prøv at få pulsen ned. Dit problem skal nok blive løst, når du nu spørger så pænt. Jeg har ikke tid lige nu.
-
zob skrev:Prøv at få pulsen ned. Dit problem skal nok blive løst, når du nu spørger så pænt. Jeg har ikke tid lige nu.
Min puls er nede...
Jeg forstår bare ikke hvorfor han ikke læste hele oplægget før han svarede...
Det er jo logisk at man sætter sig ind i spørgsmålet før man svarer...
Gør jeg i hvert fald altid selv....
Håber du kan hjælpe
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det bedste ville nok have været, som Kurt og så forslår, at lade den selv håndtere partitoneringen frem for selv at forsøge at sætte dem op når det nu er lidt nyt for dig.
Hvad har du brugt til at oprette USB'en med og hvad har du af maskine at arbejde med til at rede den?
Det ville være bedst at prøve med enten 12.04 LTS 64bit eller 13.10 64bit
Du skal sandsynligvis ind i BIOS og aktivere USB og boot fra USB for at boote der fra, nu hvor der ikke længere er et OS til at gøre det. Det burde du kunne finde I instruktioner på i din manual eller via support til maskinen. Du kan nok også finde noget om det på nettet.
Du kan godt få kigget på den der hvor jeg arbejder, men det er 600,.- i timen og jeg vil tro vi taler 1-2 timer.
Hvad har du brugt til at oprette USB'en med og hvad har du af maskine at arbejde med til at rede den?
Det ville være bedst at prøve med enten 12.04 LTS 64bit eller 13.10 64bit
Du skal sandsynligvis ind i BIOS og aktivere USB og boot fra USB for at boote der fra, nu hvor der ikke længere er et OS til at gøre det. Det burde du kunne finde I instruktioner på i din manual eller via support til maskinen. Du kan nok også finde noget om det på nettet.
Du kan godt få kigget på den der hvor jeg arbejder, men det er 600,.- i timen og jeg vil tro vi taler 1-2 timer.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Til og starte med skal vi have lavet en nøgle som virker.
Vil du ikke prøve og downloade det her program på en win maskine og lave en Ubuntu usb
http://unetbootin.sourceforge.net/
Jeg mener det er F12 man skal trykke for at boote fra usb på en acer.
Prøv og start med det.
Vil du ikke prøve og downloade det her program på en win maskine og lave en Ubuntu usb
http://unetbootin.sourceforge.net/
Jeg mener det er F12 man skal trykke for at boote fra usb på en acer.
Prøv og start med det.
-
- Admin
UbuntuNewbie89 skrev:zob skrev:Prøv at få pulsen ned. Dit problem skal nok blive løst, når du nu spørger så pænt. Jeg har ikke tid lige nu.
Min puls er nede...
Jeg forstår bare ikke hvorfor han ikke læste hele oplægget før han svarede...
Det er jo logisk at man sætter sig ind i spørgsmålet før man svarer...
Gør jeg i hvert fald altid selv....
Det har han jo nok også, men så blot miss forstået at den slet ikke ville boot uanset hvordan du oprettede din USB.
-
- Admin
Martin Jørgensen skrev:Jeg mener det er F12 man skal trykke for at boote fra usb på en acer.
Hvis den er født med Win8 er disse genveje normalt slået fra pga. sikkerhed og hurtigere opstart.
-
Hey gutter...
Jeg er kommet i kontakt med en herinde fra kaldet Ubuntuuser42 eller sådan noget...
Han har sagt jeg skulle komme forbi imorgen så vil han kigge på den...
Men altså jeg har prøvet programmerne Pendrive (eller hvad det hedder som Ubuntu selv anbefaler), unetbooting og LinuxLive USB creator...
Jeg har været inde i bios og få den til at boot fra usb men lige lidt hjalp det...
Jeg dobbelt tjekkede lige hvilke versioner, og jeg har skiftet imellem 12.04 og 13.10...
Ligemeget hvad jeg gør så starter den op med grå skærm og blå box med teksten som jeg skrev i OP...
Og ja set i bakspejlet skulle jeg havde ladet Ubuntu gøre det selv, men det blev beskrevet som om at Windows ville forblive på pc'en og det ville jeg undgå... Men ja man kan ikke gå tilbage i tiden desværre...
Jeg håber at han kan hjælpe mig imorgen, ellers er jeg virkelig fucked...
Fordi hvordan går man lige til el giganten og forklare det her....
I'm such an idiot...
Jeg er kommet i kontakt med en herinde fra kaldet Ubuntuuser42 eller sådan noget...
Han har sagt jeg skulle komme forbi imorgen så vil han kigge på den...
Men altså jeg har prøvet programmerne Pendrive (eller hvad det hedder som Ubuntu selv anbefaler), unetbooting og LinuxLive USB creator...
Jeg har været inde i bios og få den til at boot fra usb men lige lidt hjalp det...
Jeg dobbelt tjekkede lige hvilke versioner, og jeg har skiftet imellem 12.04 og 13.10...
Ligemeget hvad jeg gør så starter den op med grå skærm og blå box med teksten som jeg skrev i OP...
Og ja set i bakspejlet skulle jeg havde ladet Ubuntu gøre det selv, men det blev beskrevet som om at Windows ville forblive på pc'en og det ville jeg undgå... Men ja man kan ikke gå tilbage i tiden desværre...
Jeg håber at han kan hjælpe mig imorgen, ellers er jeg virkelig fucked...
Fordi hvordan går man lige til el giganten og forklare det her....
I'm such an idiot...
-
- Admin
UbuntuNewbie89 skrev:Jeg er kommet i kontakt med en herinde fra kaldet Ubuntuuser42 eller sådan noget...
Så er du i gode hender.
Til en anden gang:
1. valg installere side om side med Wíndows.
2. valg opgradere en eksisterende Ubuntu installation.
3. sletter alle eksisterende systemer
4. valg skal du selv sørge for at tingende bliver sat korrekt op.
Det er så ikke altid alle valg der er tilgængelig alt efter opsætningen på computeren.
-
AJenbo skrev:UbuntuNewbie89 skrev:Jeg er kommet i kontakt med en herinde fra kaldet Ubuntuuser42 eller sådan noget...
Så er du i gode hender.
Til en anden gang:
1. valg installere side om side med Wíndows.
2. valg opgradere en eksisterende Ubuntu installation.
3. sletter alle eksisterende systemer
4. valg skal du selv sørge for at tingende bliver sat korrekt op.
Det er så ikke altid alle valg der er tilgængelig alt efter opsætningen på computeren.
Det var præcis den side jeg så ja...
Jeg valgt jo selvfølgelig 4 og slettede partitionen som windows lå på og lavede nye...
Ja jeg håber virkelig han kan hjælpe mig...
Men tak for rådgivningen
-
- IRC nickname: How to be me
Ok det er så bagklogskab, men man kan være mere sikker ved at installere side om side med Windows, hvis så man er tilfreds kan man altid slette Windows bagefter.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Kurt Christensen skrev:Ok det er så bagklogskab, men man kan være mere sikker ved at installere side om side med Windows, hvis så man er tilfreds kan man altid slette Windows bagefter.
Trådstarter er vist, lige som undertegnede, ikke glad for W8, så jeg forstår godt at, han vil have enten Ubuntu eller W7.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Kurt Christensen skrev:Ok det er så bagklogskab, men man kan være mere sikker ved at installere side om side med Windows, hvis så man er tilfreds kan man altid slette Windows bagefter.
Det var jeg ikke klar over at man kunne BAGEFTER...
Skulle fandeme havde oprettet en bruger her før jeg legede med det :-S