Tråd til kommicielle links

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Tråd til kommicielle links

Indlægaf Christian.Arvai » 13. dec 2013, 20:33

Vi har jo regler om brug af links i signaturer, men disse regler blokere også for, at relevante links som fx firmaer der sælger maskiner med Ubuntu, ikke må være i signaturer, og det piner mig sådan set meget, at jeg skal bede forums brugere om at fjerne links, som jeg selv syntes er ganske interessante.

Jeg vil derfor gerne hører om jeres holdning til, at vi opretter en tråd specifikt til relevante kommercielle links, sådan at vi har dem samlet, uden at folk føler at de drukner i reklamer, som man gør i fx signaturer, da de jo bare kan lade være med at læse denne ene tråd.

Så hvad er din holdning?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Kurt Christensen » 13. dec 2013, 20:41

Lyder som en god ide.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Martin Jørgensen » 13. dec 2013, 20:52

Nu er jeg jo den ene person som har startet en side forretning hvor jeg bygger og sælger computere med Ubuntu.

Nu er det jo ikke en hemmelighed at Ubuntudanmark.dk er danmarks største side og forum når vi snakke Ubuntu :)
Så det er jo også det bedste sted at være synlig.
Men hvis jeg ikke har mulighed for at kunne identificere mig som Martin Jørgensen Ejer af Syspro.dk på forumet er det skidt
både support spørgsmål der skulle komme nogle angående maskiner som er købt ved mig og for information om hvor man kan købe maskiner i Danmark.

Hele meningen med jeg startede var og give mulighed for at tilbyde færdige maskiner med præinstalleret Ubuntu til det danske folk og på samme tid udbrede Open-source i Danmark :)

Jeg kan også godt forstå de regler der er omkring reklamer.
Men det har jeg nu tiltænkt min hjemmeside http://www.syspro.dk
Facebook side http://www.facebook.com/syspro.dk
nyhedsmail.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf thj01 » 14. dec 2013, 08:30

@martin Jørgensen

Problemet er at du med din "titel" også får tilføjet en autoritet - altså at du ved mere... fordi du også er handlende.

Så med mindre du også som forhandler står til ansvar for dine råd - og dermed også de forpligtigelser der følger med det - så bør du droppe henvisningerne. Det kan ikke være Ubuntudanmarks problem at du ser en fordel i at markedsføre dig her.

Jeg synes en konkret forhandlertråd vil være på sin plads, men jeg synes langt mere om ideen med, at de kan købe sig reklameplads på siden... og dermed være med til at holde økonomien oppe. Problemet med forhandlertråden er, at det kan blive et bøvl for admins at skulle overskue vedkommendes interaktion på sitet. For hvis vedkommende bruger sitet som supportforum så rejser det en hel række af både moralske, etiske problemstillinger i forretningsøjemed!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Martin Jørgensen » 14. dec 2013, 12:34

Jeg er helt med på reklame banner som kan være med til at støtte siden :)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf buddig » 14. dec 2013, 14:22

Christian.Arvai skrev:Vi har jo regler om brug af links i signaturer, men disse regler blokere også for, at relevante links som fx firmaer der sælger maskiner med Ubuntu, ikke må være i signaturer, og det piner mig sådan set meget, at jeg skal bede forums brugere om at fjerne links, som jeg selv syntes er ganske interessante.

Jeg vil derfor gerne hører om jeres holdning til, at vi opretter en tråd specifikt til relevante kommercielle links, sådan at vi har dem samlet, uden at folk føler at de drukner i reklamer, som man gør i fx signaturer, da de jo bare kan lade være med at læse denne ene tråd.

Så hvad er din holdning?
Min holdning er at når det piner dig at skulle fjerne links i signatuerer...
Hvad med så at tage problemet op der hvor det er, at lave de reglerne om.
Måske var reglerne relevante, da de blev lavet, men vi skal jo heller ikke hænge fast i fortiden.

Jeg har deltaget i andre fora, hvor tilsvarende begrænsninger har kørt dem mere eller mindre i sænk.
Jeg deltager også i fora, der har kæmpe succes ved at være lidt meget lidt restriktive.

Vi ønsker alle at der bliver solgt nye maskiner med Ubuntu på, den udvikling, som Martin Jørgensen baserer sit firma på,
så jeg går absolut ind for, at han må linke til hans firma i signaturen som tak, for at at han er aktiv med hjælp her.

Det koster ikke ubuntudanmark noget, han får lidt hjælp til markedsføring og forumet får hjælp.
En ægte win-win situation.

En måde at gøre det på kunne være en tilladelse af billeder i sianatur kun op til en vis størrelse og tekst kun op til et begrænser antal ord.
Denne begrænsning i størrelse, for at undgå at signaturen forstyrrer tråden ved at fylde halve skærmbilleder. :)
Det har jeg også set i andre fora.

+1 for tråden til kommercielle links, men jeg synes også, at reglerne skal åbnes for at vores signatur kan indeholde vores firma.

Hvad med avataren / profilbilleder, må det heller ikke være firma logo eller indeholde en henvisning ?
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf buddig » 14. dec 2013, 14:30

Jeg deltager iøvrigt i et specielt internationalt forum, hvor en som Martin Jørgensen har fået sin egen support tråd til tekniske spørgsmål.

Ask "Martin Jørgensen": Vi kan alle stille spørgsmål, men den er kun beregnet til at deres "Martin Jørgensen" svarer.

Jeg undrede mig, og måtte se flere gange - spændende og anderledes, men hvorfor ikke?
// Henning

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Ivan » 14. dec 2013, 14:49

buddig skrev:Vi ønsker alle at der bliver solgt nye maskiner med Ubuntu


Nej, jeg ønsker at maskiner sælges uden noget som helst præinstalleret.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Christian.Arvai » 14. dec 2013, 16:28

Reglerne er sådan set ikke ret gamle. De opstod efter denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=17759

Tidligere har vi faktisk haft tilladt links, som var relevante ift Ubuntu, men formuleringen var svag, og gjorte at vi havde en gråzone, hvor at det sådan set ikke var 100% klart for brugerne, hvad vi egentligt tilod. Vi kan da godt tage det op igen, hvis at der er stemning for det :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

JohnDoe
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. apr 2008, 15:37

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf JohnDoe » 15. dec 2013, 09:49

Christian.Arvai skrev:Reglerne er sådan set ikke ret gamle. De opstod efter denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=17759

Tidligere har vi faktisk haft tilladt links, som var relevante ift Ubuntu, men formuleringen var svag, og gjorte at vi havde en gråzone, hvor at det sådan set ikke var 100% klart for brugerne, hvad vi egentligt tilod. Vi kan da godt tage det op igen, hvis at der er stemning for det :)


+1 Det er jo klart at der skal defineres regler. Jeg synes at det er i orden hvis en bruger er registreret som forhandler og som derfor også havde en signatur med reklame for egen virksomhed.

Havde man flere brugergrupper - almindelige brugere, forhandlere, etc (alt efter hvad der nu var brug for) så gjorde det også forummet mere attraktivt for servicering af kunder der havde spørgsmål til forhandlernes produkter - hvilket igen vil medføre større trafik, og derefter mere kendskab til styresystemet.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Jimmyfj » 15. dec 2013, 12:55

+1JohnDoe

Når det så er sagt, så tror jeg, at det hurtigt vil blive til en ikke-kontrollerbar glidebane at tillade links til eget firma i sin signatur. Inden vi ved af det, sidder vi med en regel-bibel, som kun dækker de ting, som er tilladt at have i sin signatur. Kan vi tillade det ene, hvorfor så ikke det andet?

Er det i øvrigt ikke en smule fordækt at gemme et firma-link væk i en signatur? Personligt sidder jeg ikke og læser folks signaturer på forum i div. tråde. Derfor vil det være synd, hvis et link til fremme af Ubuntu, eller GNU/Linux generelt, skal gemmes væk i en signatur, som er man flov over, at fortælle om egen virksomhed.

Ideen med at linke til kommercielle sider med Ubuntu vil, for mig at se, over tid, kortere eller længere, kunne "lokke" andre firmaer til at adoptere Ubuntu på deres hardware. Det handler jo om at vise, at der er eksperter, som er villige til at hjælpe med supporten i et omfang, intet firma vil magte. Så JA til at tillade kommercielle links, og JA til at lave tråden.

My5c
/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Claus Henriksen » 15. dec 2013, 14:26

Jeg synes det er en særdeles god ide med en forretnings tråd. Vi bør aktivt understøtte mere gang i Ubuntu/Linux forretningerne. Og så synes jeg, det er folks egen sag, hvad de putter i deres signatur med mindre selvfølgelig det er reklamer for MS eller Apple produkter :)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf buddig » 15. dec 2013, 23:22

Jimmyfj skrev:+1JohnDoe

Når det så er sagt, så tror jeg, at det hurtigt vil blive til en ikke-kontrollerbar glidebane at tillade links til eget firma i sin signatur. Inden vi ved af det, sidder vi med en regel-bibel, som kun dækker de ting, som er tilladt at have i sin signatur. Kan vi tillade det ene, hvorfor så ikke det andet?...

Yderste konsekvens af den tankemåde er at intet skal være tilladt.
Jeg er af modsatte overbevisning, at mest muligt skal være tilladt, så længe det ikke giver problemer.
Mht. ikke-kontrollerbar glidebane så har jeg set fora, der er meget lidt restriktive,
overtage populariteten fra andre fora, der har været mere restriktive i moderationen.
Jeg tænker på et dansk forum, der har haft 168 indlæg de sidste 24 timer.
De gør det rigtig godt.
// Henning

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf Kurt Christensen » 15. dec 2013, 23:32

Nu er det vel ikke antallet af indlæg men kvaliteten det kommer an op, og hvilke forum?
Når lejligheden byder sig.

JohnDoe
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. apr 2008, 15:37

Re: Tråd til kommicielle links

Indlægaf JohnDoe » 16. dec 2013, 05:08

Jimmyfj skrev:+1JohnDoe

Når det så er sagt, så tror jeg, at det hurtigt vil blive til en ikke-kontrollerbar glidebane at tillade links til eget firma i sin signatur. Inden vi ved af det, sidder vi med en regel-bibel, som kun dækker de ting, som er tilladt at have i sin signatur. Kan vi tillade det ene, hvorfor så ikke det andet?

Er det i øvrigt ikke en smule fordækt at gemme et firma-link væk i en signatur? Personligt sidder jeg ikke og læser folks signaturer på forum i div. tråde. Derfor vil det være synd, hvis et link til fremme af Ubuntu, eller GNU/Linux generelt, skal gemmes væk i en signatur, som er man flov over, at fortælle om egen virksomhed.

Ideen med at linke til kommercielle sider med Ubuntu vil, for mig at se, over tid, kortere eller længere, kunne "lokke" andre firmaer til at adoptere Ubuntu på deres hardware. Det handler jo om at vise, at der er eksperter, som er villige til at hjælpe med supporten i et omfang, intet firma vil magte. Så JA til at tillade kommercielle links, og JA til at lave tråden.

My5c
/Jimmy


Nu er det vel i grunden admin/moderatorer der bestemmer hvad et forum skal indeholde. Så hvis de vælger at der må være links til firmaer der kun sælger fransk/polynesiske frimærker fra 1920 til 1925 som den eneste vare, ja, så er det vel sådan det må blive :twisted:

Jeg synes ikke at der er noget problem i at forhandlere bruger deres signatur til at reklamere for deres egen virksomhed. Det gør vel også det, at andre brugere kan se med hvilke forudsætninger forhandleren svarer på indholdet i den pågældende tråd.

En tråd hvor folk kan skrive deres links i, vil hurtigt blive glemt og dermed aldrig være aktuel. Ideen er god nok, men jeg tror bare ikke på holdbarheden.

Signaturer er der altid, og hvis admin/mod bestemmer sig for at forhandlere skal have godkendelse, kun må skrive en kort beskrivelse og et link, og ikke må placere billeder, så kan jeg ikke se problemet i det.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster