eth0 tjener den eksterne side, altså WAN, og bruger min udbyders DHCP da jeg ikke er sikret en fast IP på deres interne netværk.
eth1 tjener dermed mit LAN, og har en i sagen natur en fast IP adresse, under 192.168.*.* netværket ligesom resten af LAN'et.
Problemet er, at kernen vælger eth1 som internet siden, hvilket betyder at jeg manuelt efter en opstart, er nødt til at skifte default gateway med kommandoerne:
Kode: Vælg alt
ip route del default
ip route add default via 192.168.40.1 dev eth0
# To clear the route cache, just in case:
ip route flush cache
Udbyderen annoncerer 192.168.40.1 som gateway via deres DHCP.
Så spørgsmålet er, kan jeg ændre opsætningen, så kernen bruger DHCP oplysningerne givet til eth0 til at sætte standard gateway? Sandt at sige er netværk på det her niveau næsten over hovedet på mig, så jeg ved ikke engang hvilket komponenter der har ansvaret for denne her opførelse.
Serverens interfaces har det her indhold:
Kode: Vælg alt
cat /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback
allow-hotplug eth0 eth1
iface eth0 inet dhcp
iface eth1 inet static
address 192.168.20.1
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.20.1
I princippet kunne jeg vel bare tilføje kommandoerne til firewall scriptet, som bliver kørt efter en opstart af cron med @REBOOT. Det ville dog fjerne noget af pointen i at udbyderen bruger DHCP, som formodningsvis netop er lavet til det her formål.
Sig endelig til hvis der mangler flere oplysninger, så inkluderer jeg dem i et svar.