Så gik det galt alt dødt Uha

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Geografisk sted: Haderslev

Så gik det galt alt dødt Uha

Indlæg af leifjoha »

Jeg var ved at rydde op men brugte rm med det resultat, at min boot er væk. Jeg har nok slette al Ubuntu. Jeg stod ikke i roden men har nok brugt / forkert så jeg gik til roden.

Jeg havde dual boot

Ved boot kommer nu

Entering resue mode
grub rescue>

og hvad så er der muligt at redde noget eventuelt Windows eller er det forfra med alt både Windows og Ubuntu

Leif

½ time senere.
jeg fandt en metode til at få Windows i gang igen ved hjælp af Live CD Ubuntu og programmet Lilo. Jeg har nu Windows i den del af HD som er tildelt til Windows, resten er selvfølgelig utilgængelig fra Windows.

Er der nogen mulighed for at prøve at få liv i Ubuntudelen, eller er vejen at geninstallere Ubuntu. I sidste tilfælde kan jeg da gøre det med den opdeling HD har pt eller skal jeg via Gpartet gå tilbage til 100% Windows og så starte geninstalleringen af Ubuntu.

Leif
Senest rettet af leifjoha 19. nov 2013, 20:36, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Så gik det galt alt dødt Uha

Indlæg af AJenbo »

Der burde være en hvis chance for at rede dine filer fra Ubuntu. Det virker dog ikke som om du hade noget vigtigt liggende?

Windows skulle stadig være ok, du skal bare have booloader op at køre igen, det kan eventuelt gøres blot ved at installere Ubuntu igen, men det vil så gå ud over dine muligheder for at rede filer fra Ubuntu installationen, så vendt med det hvis du har filer du gerne vil rede.
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Der var ingen vigtige filer i Ubuntu, den kører stadig på test, men der er flere timers arbejde med ny Ubuntu. Så lærer jeg det måske. Der var lige spørgsmålet om partioneringen.

Jeg takker stadig for din hjælp

Leif
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, måske har du ikke slettet alt, prøv at starte fra live-disken og åbne disken og se hvor meget af systemet stadig er der.

Mht. partitionering ved den næste installation så kan du vælge "noget andet" og blot markere din ext4 som /
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Jeg har prøvet og kan se mine mapper, men de er tomme. altså forfra

Leif

Jeg har fulgt din anvisning for geninstallering, men står nu via " noget andet" med en side hvor jeg ikke kan finde ud af hvad du mener med ext4 /
jeg ser opdelingen i sda - sda1 ntfs (Windows) - sda5 ext4 (kommende Ubuntu) - sda6 SWAP fil.

Hvis jeg her vælger Installer Nu kommer advarsel - Der er ikke defineret noget rodsystem, Ret det fra partioneringsmenuen.

Hvad er det for en menu? Det fremgår ikke umiddelbart af billedet.?
Skal jeg i linien "Enhed hvorpå opstartsindlæseren skal installeres " vælge /dev/sda5 " altså ext4?

Leif
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Hvis man har backup af sine ting på Ubuntu, så er min erfaring at det er hurtigere, nemmere og ... MEGET HURTIGERE at geninstallere.

Personligt anvender jeg Dropbox/UbuntuOne til mine vigtige filer, så de aldrig forsvinder, og så får PC'en USB sticket i stedet ;). Har man vigtige filer liggende kan de reddes ved hjælp af en boot CD.

Jeg tror også at hvis man lavede en Cost/Benefit vurdering, så vil en filgemningsprocedure og geninstallation altid vinde. - især hvis man har Scriptet installationen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Jeg har Ubuntu kørende igen efter geninstallering. jeg bruget det første valg og fik således den oprindelige/Ubuntuforslaget partionering. Jeg har lidt problemer med at installere Wine igen fra Software centret.

Der kommer en fejlmelding på

ttf-mscorefonts-installer

Dette er en permanent fejl, der efterlader disse pakker i ubrugelig tilstand på dit system. Du skal muligvis have ordnet din internetforbindelse og dernæst fjerne og geninstallere pakkerne for at rette problemet.

Jeg har ikke mærket noget problem med netforbindelse, men af- og geninstallering vil jeg gerne have lid hjælp til.

Tak

Leif
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -f
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Jeg har været gennem nogle apt-get ordre med henblik på at rense lidt op. Der omtales flere gange programpakkelister, er det muligt at se disse lister?

Det er tænkt for kontrol af ttf font pakke, hvordan kan jeg se sådanne pakker på en liste?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du installere synaptic kan du få et overblik over det pakkerne.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hvis du vil have en liste, eller noget der ligner, er det nærmeste at du starter en terminal ctrl+alt+t, og derpå åbner:

aptitude

Hel vil du kunne få en liste over installerede pakker, men vær opmærksom på, at denne tæller flere tusinde pakker, så det er noget af en opgave at søge igennem den.

Alternativt kan du installere SYNAPTIC pakkehåndteringen, som er en grafisk pakkehåndtering:

sudo apt-get install synaptic

I synaptic kan du så søge specifikt på den pakke, du ønsker info omkring. Er pakken ikke installeret kan du gøre dette gennem Synaptic. Husk blot, at du skal køre Synaptic som root.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Jeg takker for alle svar og lukker tråden nu

Leif