Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Finn Bjerke »

Ser min "smartphone" som en "lommecomputer" og må sige at funktionaliteten er da elendig. Androids løsninger er som andre ting fra Google familien dårligt lavet. Brugerne og datasikkerheden er ikke indtænkt i deres koncept.

Ubuntu familien kan klare dette meget bedre, men fokus på en superfancy smartphone via crowdfunding overskygger det som virkelig er nødvendigt. Et styresystem til smartphones som er baseret på Ubuntu og kan håndtere SMS og kalender med backup og "pragmatisk" datasikkerhed. Pragmatisk betyder her så meget det nu praktisk lader sig gøre for tiden.

Jeg er fortvivlet over SMS der staves forkert, kalenderfunktioner som er umulige at finde. Ingen smidig dataflow til PC osv osv. Ubuntu er fodslæbende og langt bagud i udviklingen så vidt jeg kan se:

http://www.ubuntu.com/phone/install
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Finn Bjerke »

Kardemommeloven er en god ting.
John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af John Doe »

Om du har ret eller tager fejl skal jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg synes tiden er inde til at finde et alternativ til Google. Når man ser på de beskyldninger der er omkring spionage i private menneskers kontakter og emails, og Google og Yahoo som er blevet hacket af NSA, så tror jeg det kunne være oplagt med en form for decentraliseret platform hvor den enkelte selv har ansvar for egne data, og ikke som i tilfældet med Android, hvor Google har overtaget lagringen af brugernes data.

Så en platform hvor du ikke har en udbyder som f. eks. Google til at behandle personfølsomme data er måske fremtiden.

Jeg så gerne ubuntu mobile som mit fremtidige styresystem.
- nu også uden signatur
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Kurt Christensen »

Tiden må vise om frøet spirer, jeg har en Nokia N9 så jeg krydser fingre!
Når lejligheden byder sig.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af lath »

Den her dims kører Android:
Rikomagic RK3188 (MK 802 IV)
http://www.amazon.co.uk/Rikomagic-RK3188-IV-Bluetooth-Android/dp/B00CWBOO1Q/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1383232220&sr=8-2&keywords=android+stick+RK3188

... men den fås også med Picuntu.
Billede

Billede

Picuntu - er en mini Ubuntu - og hardwaren der kører Picuntu hedder Rikomagic RK3188 (MK 802 IV LE) .

Picuntu på arbejde med at lave musik med Linux MultiMedia Studio (LMMS):


Nogle links:

Den har en 4 kerne ARM-A9 mikroprocessor, og 2 GB RAM, og den spytter videosignalet ud via en HDMI port i HD format (1080p), 1920x1080 pixel i 16:9 format. Den er altså lige til at tilslutte et TV eller eller til en mindre skærm med HDMI indgang (HDMI er nødvendigt for at få lyd med ud).

Netværk er via det indbyggende trådløse netkort, WLAN/WiFI - 802.11b/g/n.
Dertil er der også Bluetooth (BT), så man kan bruge en BT mus og et BT tastatur.

Den tager et microSD kort, og har man en NAS eller en filserver er den en kandidat til at lagre sine dokumenter på.
Der er også et par USB porte (lille stik, og 1 i normal størrelse), så man via en USB hub med ekstern 5 volt strømforsyning kan tilslutte f.eks en ekstern harddisk af samme type som bruges i en laptop.

Det skal også nævnes at hardwaren også skal have strøm udefra en ekstern (+5 volt?, USB type ?) strømforsyning.
I Danmark kan man købe en kraftig +5 volt, 2,5 A (12,5 Watt=12,5 VA) strømforsyning til en 180 kr med MOMS og forsendelse.

Lige netop i går sad jeg og brugte timer på at kigge efter sådan en dims.

Den ifølge det næstsidste link (geeky-gadget) købes nu for £80 (med 8 GB intern flash) og £85 (med 16 GB intern flash), hvilket bliver nøjagtig £100/£106,25 med 25% DK-MOMS (ingen told, da den både produceres og sælges fra UK, der er med i EU). £100/£106,25 omregner min valutaomregner til med dagens kurs til at være: 864,96 Kr./919,- Kr. (jeg tager forbehold for regnefejl, og ændringer i valutakursen)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Finn Bjerke »

Google spiller hårdt ud med billig smartphone med masser af processerkraft. Prishalvering se link

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2013/10/31/230522.htm

Denne telefon er for mig at se ødelæggende for privatlivet, det er invaderende og skræmmende det jeg læser i artiklen.

NEJ til Google underminering af privatlivet
JA til et Ubuntu som erstatnnig for android.

Ubuntus dyre crowfundede telefon er allerede overhalet af konkurrenterne, hvad måske var forudsigeligt. Nu mangler vi at Ubuntu kan installeres på de telefoner vi køber billigt.
Kardemommeloven er en god ting.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af thj01 »

@Finn

Old News


You have no privacy - get over it!

(Scott Mcnealy... 1999) <--- Læg mærke til årstallet.


Ubuntu / Canonical miner også data, og sælger det garanteret også videre .... ligesom alle andre gør.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Kurt Christensen »

Det er ikke et spørgsmål om hvor meget de gemmer men hvad du lægger ud!
Når lejligheden byder sig.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af thj01 »

How to be me skrev:Det er ikke et spørgsmål om hvor meget de gemmer men hvad du lægger ud!


Det er jeg ikke enig i ;)

Det er et spørgsmål om hvad jeg lægger ud ... så de ikke kan lægge mere ud end jeg ville bryde mig om ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Android har ingen konkurrence Ubuntu er bagud

Indlæg af Toddvarg »

Finn Bjerke skrev:Google spiller hårdt ud med billig smartphone med masser af processerkraft. Prishalvering se link

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2013/10/31/230522.htm

Denne telefon er for mig at se ødelæggende for privatlivet, det er invaderende og skræmmende det jeg læser i artiklen.

NEJ til Google underminering af privatlivet
JA til et Ubuntu som erstatnnig for android.

Ubuntus dyre crowfundede telefon er allerede overhalet af konkurrenterne, hvad måske var forudsigeligt. Nu mangler vi at Ubuntu kan installeres på de telefoner vi køber billigt.

Det er måske ikke så dårlig at købe den ligevel, da det er mest sandsynlig en af de mobiler som du kan lægge ubuntu touch ind på, i hvertfald kan du gøre det på nexus 4.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen