For nogle uger siden købte jeg noget arbejdstøj på nettet, og fik ugen efter leveringen en e-mail fra Trustpilot - sendt i den handlendes navn. Da e-mail'en mildest talt ser rigtig dårlig ud i min e-mailklient, så betyder det at den kun er sendt ud som HTML, og ikke indeholder en ren-tekst del, som e-mail standarden ellers foreskriver at den bør.
Og det gjorde mig jo nysgerrig, så jeg åbnede e-mail'en i en programmeringseditor for at læse HTML-delen, og fandt følgende link
http://c.trustpilot.com/UluUMRwofAasLFp9.png
Det er et hvidt 1*1 pixels PNG billede, med et unikt filnavn, som normalt bliver indlæst når e-mail'en bliver læst. Eftersom filnavnet er unikt, så kan Trustpilot dermed konkludere med rimelig sikkerhed, at hvis billedet bliver indlæst, så læser modtageren e-mail'en.
Konceptet hedder en "webbug", og bruges af spammere, til at bekræfte om en given e-mailadresse er aktiv.....
Så det er ikke kun efterretningstjenester der er nysgerrigere, men også almindelige virksomheder som Trustpilot. Når billedet bliver indlæst, så får Trustpilot desuden følgende oplysninger
Kode: Vælg alt
<DOMÆNE> <IP-adresse> <DATO> <FIL> <STATUS> <STØRRELSE> <SYSTEM & SPROG>