Mounting mislykkes

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
boa
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Mounting mislykkes

Indlæg af boa »

Til dagligt bruger jeg en AcerAspire 5520G med Ubuntu 12.04 hvilket normalt har fungeret fint. I aftes skulle jeg lave en live cd med Ubuntu 10.04 for at sparke liv i min kones antikverede pc. Jeg downloadede 10.04 uden problemer og lavede en live cd som jeg efterfølgende afprøvede ved at starte laptoppen med den. Alt spillede som ønsket, lukke for laptoppen og skiven over i den gamle pc - og konens oldsag kom op at køre som ønsket. Færdigt arbejde og godnat.

MEN :
Da jeg skal bruge laptoppen i dag og vil starte den er resultatet PANIK. I stedet for at starte normalt får jeg en stribe af fejlmeldinger om at mounting er mislykkedes !
Jeg prøver en koldstart : Samme rersultat.
Jeg prøver at starte i fail safe : Resultatet er adskillige sider af fejlmeldinger som er helt sort snak for mig.
Jeg prøver at starte med en live dvd med 12.04 i håb om at jeg kan få reddet nogle vigtige billeder og dokumenter. Laptoppen starter som den skal, men jeg kan ikke tilgå harddisken og får en fejlmelding med "Mounting not possible. Another process is pending"

Da det ikke er muligt at lave screen dump eller lignende har jeg manuelt måttet afskrive fejlmeldingerne ved forsøg på start:

Mount: Mounting/dev/disk/by-uuid/ ......(laang kode)..on/root failed: invalid argument
mount: mounting/dev on/root/dev failed: no such file
mount: mounting/sys on/root/sys failed: no such file
mount: mounting/proc on/root/proc failed: no such file
Target file system doesn't have requested /sbin/init
No init found. Try passing init=bootarg

BusyBox v.1.18.5 (Ubuntu 1: 1.18.5-1 Ubuntu 4.1) built-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands
(initramfs) _

Det som jeg får ud af dette er at harddisken ikke kan tilgås. Velsagtens på grund af en beskadiget init fil.
Derudover er jeg i den grad ude hvor jeg ikke kan bunde :(
Hjælp modtages med taknemlighed

BoA
Senest rettet af boa 30. jun 2013, 21:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Re: Mounting mislykkes

Indlæg af Martin Jørgensen »

Hvorfor ikke bruge 12.04 eller 13.04
boa

Indlæg af boa »

Grunden til at jeg har anvendt 10.04 er, at min kone insisterede på at få startet sin 10 år gamle pc op med et os, som hun kendte, dvs. 10.04.
Installationen på den gamle pc kører fint nu.

Det er det efterfølgende crash på min laptop med 12.04 der er problemet.

BoA
Brugeravatar
Martin Jørgensen

Det kunne godt tyde på din harddisk er fysisk død.

Hvis du siger du ikke kan se den fra en Live Session
boa

Indlæg af boa »

Hmm - jeg har selv tænkt noget lignende, men jeg tror det ikke, fordi jeg kan sådan set godt se at den er der , men jeg kan ikke tilgå den.
Øverst i "steder" i filhåndteringen vises "filsystem 248 GB" samt "mount". Hvis jeg trykker på "mount" får jeg en fejlmelding noget i retning af : "mounting failed because another process is pending". Dét synes jeg mere tyder på en softwarefejl end på en død harddisk?

I øvrigt bliver jeg lige nu nødt til at få slået græsplænen inden det bliver regnvejr, så det varer ca. en lille times tid før jeg er tilbage ved tasterne.

BoA
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Kan den startes med en ubuntu livecd? Mener der er en disk analyse app på denne.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
boa

Indlæg af boa »

Godt tænkt . Det burde jeg også selv have husket på !
Jeg har straks prøvet med en 12.04 live cd, og er da også blevet en lille smule klogere:
Disk utility kan se og måle på disken og fortæller, at den er ok omend der er nogle få dårlige sektorer. Maskinen er 5 år gammel og er blevet brugt en del, så der er nok tale om de første tegn på alderdom.
Benchmark test kunne gennemføres uden problemer, så selve disken fungerer kan jeg vist fastslå nu.

Jeg forsøgte med "mount volume" kommandoen, som ikke overraskende resulterede i en fejlmelding svarende til tidligere: "Device busy. A job is pending on /dev/sda1".
Da jeg lukkede den ned kom en ny frem : "File system driver not installed. Details: Wrong fs type,bad option, bad superblock on /dev/sda1, missing code page or helper program, or other error". En form for information der fik mig til at mindes gamle windows-dage !
Jeg gik så videre med "check and repair the file system". Dette resulterede i : "File system is NOT clean" hvilket jeg fandt tilsvarende frustrerende, da der ikke skete yderligere.

Alt i alt ser det ud til, at problemerne skyldes noget i retning af at 10.4 live cd-en har fået erstattet eller ødelagt filsystem driver/init fil så 12.04 ikke kan finde ud af at montere harddisken.

Hvordan får jeg repareret uden at skulle ominstallere totalt med deraf følgende formattering, der jo vil slette mine data.

BoA
boa

Indlæg af boa »

Nu er jeg kørende igen med 12.04 !

Længe leve den accumulerede viden på diverse ubuntu-fora :D

Det viser sig at meldingen "No init found. Try passing init=bootarg." er en gammel kending i forbindelse med 10.04

På ubuntuforums.org skriver "ForgivenByJC" d. 3/2 2010 at problemet kan løses ved i terminalen at skrive "sudo fsck -y /dev/sda1"

Dette medførte "recovering journal" samt en række "Clearing orphaned inode"....blabla indtil terminalen var fri igen. Derefter lukkede jeg pænt og ordentligt ned for 12.04 live cd og koldstartede maskinen. Efter den første boot kom den op med diskkontrol, hvor den spurgte om den skulle reparere filsystemet, hvilket jeg svarede ja til. Efter yderligere en del tyggen på sagen startede det hele så normalt op som det skulle - og jeg er nu en meget lettet mand ! :D

Det eneste jeg nu mangler er helt at forstå, hvad jeg egentlig har gjort, som løste problemet :roll:

Tak for hjælpen

BoA :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du har scannet disken for skrive fejl og rettet dem. Det er ikke et godt tegn, men kan være sket ved forkert nedlukning.

10.04 er ikke længere undersøttet og vil ikke modtaget sikkerhedsopdateringer m.m. 12.04 med gnome fallback eller Mate vil være meget lige 10.04 i brug.
Brugeravatar
Martin Jørgensen

Men det nævnte "Bad sector"

Jeg ville tage backup af din vigtige data ret hurtig så du er sikker.

Du kan prøve og tjekke din disk med værktøjet som er installeret

"DISKE" der kan du oppe i venstre hjørne trykke og kører en smart test.

5 År gammel disk som er blevet brugt en del er lidt alarmerende :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

5 år normalt den højeste garanti der gives ved roterende diske, så på den måde er det ikke usandsynligt at den kan være ved at lukke ned.
boa

Indlæg af boa »

Tak for input !
Foreløbigt er laptoppen blevet tømt for alt af vigtighed og sat på "skånejob" hos min kone. Når jeg får lidt bedre tid, vil jeg prøve den af med diskanalyse m.m. og så får vi se.

Nu skal jeg først og fremmest op på høloftet og lave klar til at hestenes mad kan komme under tag :D

BoA :)