Hej.
Jeg har fornyligt indstalleret ubunt 13.04 på min bærbar, og leget lidt med at sætte en ramdisk op, men uden held.
Jeg vil gerne have den sat op så den selv mounter ved opstart, og ligger som en partition for sig selv.
Er dette ikke muligt på ubuntu ? - hvis ja er der så en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan det gøres ?
Jeg er forholdvis ny til linux miljøet, så undskylder hvis dette er et newbie spørgsmål (:
På forhånd tak for hjælpen
\Nicvan
Opsætning af ram disk
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Opsætning af ram disk
nicvan skrev:Hej.
Jeg har fornyligt indstalleret ubunt 13.04 på min bærbar, og leget lidt med at sætte en ramdisk op, men uden held.
Jeg vil gerne have den sat op så den selv mounter ved opstart, og ligger som en partition for sig selv.
Er dette ikke muligt på ubuntu ? - hvis ja er der så en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan det gøres ?
Jeg er forholdvis ny til linux miljøet, så undskylder hvis dette er et newbie spørgsmål (:
På forhånd tak for hjælpen
\Nicvan
Det er rimelig nemt, kig her: http://www.linuxscrew.com/2010/03/24/fastest-way-to-create-ramdisk-in-ubuntulinux/
Bemærk at du skal have plads til både styresystemet, programmer og din RAM disk i fysisk RAM!
Hvis du kan fortælle mig hvad du skal bruge en RAM disk til kan jeg måske fortælle om en bedre løsning.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: nicvan
Jeg går på universitetet, når vi skriver rapporter så bruger vi et program der hedder latex som er et program hvor man kompilere en pdf (man "programmere" den tekst man skal have skrevet). Når man skriver sådant en rapport, så kompilere man ret ofte så det må gerne gå lidt stærkt (:
Har godt fundet den løsning, men vil egentlig hellere hvis man kan mounte den som en partition der automounter ved opstart.
Har godt fundet den løsning, men vil egentlig hellere hvis man kan mounte den som en partition der automounter ved opstart.
-
nicvan skrev:Jeg går på universitetet, når vi skriver rapporter så bruger vi et program der hedder latex som er et program hvor man kompilere en pdf (man "programmere" den tekst man skal have skrevet). Når man skriver sådant en rapport, så kompilere man ret ofte så det må gerne gå lidt stærkt (:
Jeg kender godt til LaTeX - hvad den gør - ikke at bruge den.
En bedre løsning ville være at oprette en mappe under /tmp (uden at bruge sudo - det kan man godt), og så bruge den mappe.
Bemærk at mappen er væk efter boot / reboot / din computer ikke længere får strøm, da mappen er lavet på en tmpfs partition, som kun er i virtuel memory (= fysisk RAM + swap, hvor swap kun bruges såfremt der er brug for det)
nicvan skrev:Har godt fundet den løsning, men vil egentlig hellere hvis man kan mounte den som en partition der automounter ved opstart.
Skriv partitionen ind i en ny linie nederst i /etc/fstab - det kræver selvfølgelig at du ret tidligt i opstarten opretter din RAM disk (en partition i fstab skal eksistere).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Tmp er ikke sat op med tmpfs i Ubuntu. Mange video programmer bruger nemmelig Tmp til at gemme meget store filer.
Hvor langt er det lykkeds dig at komme med det? Hvis du finder ud af at sætte det op kan du blot skrive kommandoerne ind i et opstarts script eller fstab.
Hvor langt er det lykkeds dig at komme med det? Hvis du finder ud af at sætte det op kan du blot skrive kommandoerne ind i et opstarts script eller fstab.
-
AJenbo skrev:Tmp er ikke sat op med tmpfs i Ubuntu. Mange video programmer bruger nemmelig Tmp til at gemme meget store filer.
Det er rigtigt nok kun nogle distroer der bruger tmpfs for /tmp.
Ifølge Englelsk wikipedia, så:
On some Linux distributions (e.g. Debian, Ubuntu), /tmp is a normal directory but /dev/shm uses tmpfs.
Men man kan godt lave /tmp om til en tmpfs, hvis man har meget RAM.
Der er et godt link her: http://www.howtoforge.com/storing-files-directories-in-memory-with-tmpfs
/Lars
-
- Admin
Så vil jeg forslå følgende:
Kør følgende kommando:
Åben Opstartsprogrammer, tryk Tilføj, skriv "RamDisk" som navn, indsæt følgende linje:
Der vil nu være en genvej i din hjemme mappe til din egen mappe i RAM.
Du kan eventuelt også udvide den til at kopiere indholdet fra en mappe over på RamDisk ved opstart. Med hensyn til at sørge for at gøre det den anden vej ved nedlukning er jeg lidt mere usikker på hvad der er smartest.
Kør følgende kommando:
Kode: Vælg alt
mkdir /dev/shm/RamDisk && ln -s /dev/shm/RamDisk ~/RamDisk
Åben Opstartsprogrammer, tryk Tilføj, skriv "RamDisk" som navn, indsæt følgende linje:
mkdir /dev/shm/RamDisk
Der vil nu være en genvej i din hjemme mappe til din egen mappe i RAM.
Du kan eventuelt også udvide den til at kopiere indholdet fra en mappe over på RamDisk ved opstart. Med hensyn til at sørge for at gøre det den anden vej ved nedlukning er jeg lidt mere usikker på hvad der er smartest.
-
Beklager det lidt sene svar.
Men det her er genialt!:
Går ud fra at denne disk kun bruge de ram som mappen fylder, altså hvis der ligger 1 gb i mappen så bruger den 1 gb ram.
Er der nogen grund til at jeg ikke kan se mit ram forbrug stiger når jeg smider noget i mappen ?
Hvis jeg tilføjer linjen:
tmpfs /tmp tmpfs rw,size=256M 0 0
til /etc/fstab bliver min /tmp mappe så ikke flyttet til rammene under opstart?
Men det her er genialt!:
AJenbo skrev:Så vil jeg forslå følgende:
Kør følgende kommando:Kode: Vælg alt
Går ud fra at denne disk kun bruge de ram som mappen fylder, altså hvis der ligger 1 gb i mappen så bruger den 1 gb ram.
Er der nogen grund til at jeg ikke kan se mit ram forbrug stiger når jeg smider noget i mappen ?
Hvis jeg tilføjer linjen:
-
nicvan skrev:Beklager det lidt sene svar.
Men det her er genialt!:AJenbo skrev:Så vil jeg forslå følgende:
Kør følgende kommando:Kode: Vælg alt
Det er rigtigt.
Bemærk dog at kernen tildeler RAM i blokke (1 blok=1 page) á 4 KB, så du kan have uudnyttet diskplads inde i hver fil (intern fragmentering): http://en.wikipedia.org/wiki/Fragmentation_%28computing%29#Internal_fragmentation
Har du således 1024 filer der fylder imellem 1 byte og 1 KB, så fylder de 4 MB i RAM i stedet for et sted imellem 1024 bytes til 1 MB.
nicvan skrev:Er der nogen grund til at jeg ikke kan se mit ram forbrug stiger når jeg smider noget i mappen ?
Jeg har ikke brugt RAM disk før, men jeg gætter på at
free
... kommandoen viser det i kilobytes. (hvis du bruger free -m så kan du ikke ændringer indenfor den samme megabyte).
nicvan skrev:Hvis jeg tilføjer linjen:
Jo, men nogle web sider skriver at 256 MB så bliver en hård grænse, dvs at du får alle mulige problemer, muligvis alvorlige, med styresystemet hvis systemsoftware ikke kan allokere filer i /tmp fordi partitionen er fyldt op - har du mange små filer kan du måske løse det med en meget lille sektorstørrelse (512/1024/2048/4096 bytes?) når du opretter filsystemet.
Min vurdering er at tmpfs er en bedre ide - den bliver større når du har brug for det og når du sletter filer bliver den mindre. Du kan måske med fordel scripte dig til at slette de resultat-filer fra latex compileren du ikke skal bruge, så du konstant rydder op - sådan ca lige som man laver memory mangement i f.eks. C/C++. Resultater du kommer til at bruge lidt senere kan du kopiere over til den rigtige harddisk før dit script nuker indholdet af RAM disk mappen.
/Lars
-
- Admin
Mig bekendt skulle det gerne være sådan at hvis du løber trør for ram vil indholdet fra tmpfs bliver flyttet til swap i første omgang. Muligvis ses tmpfs ikke som brugt ram men som cache.
Følgende giver en mere bruger venlig visning, størrelsen vises i den største enhed, lige som man kender det fra mapper og filer.
Følgende giver en mere bruger venlig visning, størrelsen vises i den største enhed, lige som man kender det fra mapper og filer.
free -h
-
Fantastisk!
Siger mange tak for hjælpen !
Siger mange tak for hjælpen !