problemer med flash plugin (shockwave flash)
-
- IRC nickname: Danni
problemer med flash plugin (shockwave flash)
Hej
Jeg tror at dette er et emne andre har skrevet om. Jeg har installeret ubuntu på min fars computer og det virker fint, men jeg kan ikke se youtube eller dr.dk. Årsagen skulle i følge min computer være at der mangler en plugin shockwave. Jeg har prøvet både i firefox og chromium, men intet virker. Jeg har kigget lidt på de forskellige guides herinde, men det virker ret så kompleks at man skal bruge wine og installere andre ting eller installere en ældre version af flash for at få det til at virke. Jeg har installeret flash via softwarecenteret . Er der nogle der kan give mig en enkel forklaring på hvordan jeg løser dette problem? jeg skal nok have det forklaret meget enkelt.
på forhånd tak
-Danni
Jeg tror at dette er et emne andre har skrevet om. Jeg har installeret ubuntu på min fars computer og det virker fint, men jeg kan ikke se youtube eller dr.dk. Årsagen skulle i følge min computer være at der mangler en plugin shockwave. Jeg har prøvet både i firefox og chromium, men intet virker. Jeg har kigget lidt på de forskellige guides herinde, men det virker ret så kompleks at man skal bruge wine og installere andre ting eller installere en ældre version af flash for at få det til at virke. Jeg har installeret flash via softwarecenteret . Er der nogle der kan give mig en enkel forklaring på hvordan jeg løser dette problem? jeg skal nok have det forklaret meget enkelt.
på forhånd tak
-Danni
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: problemer med flash plugin (shockwave flash)
Jeg har svært ved at svare på hvad der er galt i din opsætning. Jeg synes det plejer at virke ud af æsken, hvis man vælger at installere 3.parts programmer under installationen. Muligvis skal man installere følgende efter installationen:
Alternativt kan du prøve at download chrome fra google. Den kommer med en lidt friskere flash som google selv vedligeholder: https://www.google.com/intl/da/chrome/browser/
Vælg den pakke der passer til din arkitektur (32 bit eller 64 bit).
Hvis du er i tvivl om du har installeret 32 eller 64 bit, så kan du (og nu refererer jeg til ubuntu 12.10, men gætter på at det ser nogenlunde ens ud på 13.04 - du har alligevel ikke fortalt hvilken du har) klikke på tandhjulet øverst i højre hjørne og vælge "about this computer". Din arkitektur står under OS type.
Det letteste er at bruge terminalen og skriveHvis der står x86_64 er du på 64 bit ellers er du på 32.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install flashplugin-installer
Alternativt kan du prøve at download chrome fra google. Den kommer med en lidt friskere flash som google selv vedligeholder: https://www.google.com/intl/da/chrome/browser/
Vælg den pakke der passer til din arkitektur (32 bit eller 64 bit).
Hvis du er i tvivl om du har installeret 32 eller 64 bit, så kan du (og nu refererer jeg til ubuntu 12.10, men gætter på at det ser nogenlunde ens ud på 13.04 - du har alligevel ikke fortalt hvilken du har) klikke på tandhjulet øverst i højre hjørne og vælge "about this computer". Din arkitektur står under OS type.
Det letteste er at bruge terminalen og skrive
uname -i
-
jeg bruger 32 bit. Jeg tror at du har ret i at det er fordi jeg ikke har installeret alle tredje parts programmerne fra begyndelsen Jeg prøvet din adresse i terminalen, men det har umiddelbart ikke virket på dr.dk. Hvordan installere man alle tredje parts programmer efter installationen ?
mvh
Danni
mvh
Danni
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du efterfølgende har installeret flashplugin-installer så burde det være det samme som at have valgt 3parts programmer under installationen (for så vidt flash angår). Prøv med Chrome og se om den virker der.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hvis at de andre forslag ikke virker, så har vi en guide her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/#13_5
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Nu har jeg prøvet de forskellige ting i forslår. Jeg har prøvet flash guiden og jeg har prøvet at geninstallere chromium og fire fox for den sags skyld. Min computer skriver når jeg går ind på dr.dk eller youtube at shockwave flash ikke kan indlæses. I min desperation har jeg istedet for ubuntu prøvet at indstaller lubuntu, men den skriver faktisk dette samme. Tænker at det muligvis kan have noget med min maskine at gøre? her er en beskrivelse af min maskine:
model: ST380011A (8.01)
Størrelse: 80 GB (80.026.361.856 bytes)
partionstype: Linux (Bootable)
indhold: Ext4 (version 1.0)
Tror i at der er noget i vejen med maskinen? den er ret gammel. Skal der evt installers windows og efterfølgende ubuntu eller hvad tænker i? Jeg har både prøvet at installer ubuntu med trejde parts programmer og har også gjort det med lubuntu nu. hvis jeg skal prøve at hente en ældre version af flash skal jeg nok have beskrevet meget enkelt hvad jeg skal gøre.
håber i gider at hjælpe
mvh
Danni
model: ST380011A (8.01)
Størrelse: 80 GB (80.026.361.856 bytes)
partionstype: Linux (Bootable)
indhold: Ext4 (version 1.0)
Tror i at der er noget i vejen med maskinen? den er ret gammel. Skal der evt installers windows og efterfølgende ubuntu eller hvad tænker i? Jeg har både prøvet at installer ubuntu med trejde parts programmer og har også gjort det med lubuntu nu. hvis jeg skal prøve at hente en ældre version af flash skal jeg nok have beskrevet meget enkelt hvad jeg skal gøre.
håber i gider at hjælpe
mvh
Danni
-
- Admin
Det er Chrome og ikke Chromium der har en indbygget flash afspiller.
https://www.google.com/intl/da/chrome/browser/
Youtube kan du i øvrigt sætte til at bruge html5 i stedet for flash:
http://www.youtube.com/html5
https://www.google.com/intl/da/chrome/browser/
Youtube kan du i øvrigt sætte til at bruge html5 i stedet for flash:
http://www.youtube.com/html5
-
okay, jeg har lige prøvet at installer chrome også og det hjalp desværre heller ikke . Den skrivre stadig at den ikke kan indlæse shockwave flash...
-
youtube virker faktisk fint når jeg køre det format, men ville stadig gerne kunne bruge flash
-
- Admin
Der er lidt underligt at det ikke virker med Chrome da flash er indbygget i den, der er noget noget mere generelt galt, men hvad er svært at regne ud...
-
Kan det være at jeg skal have opdateret mit grafik korts drivere?
-
- Admin
Flash kan køre uden grafikkort så det burde ikke være det. Kan du prøve at vise nøjagtig hvad hvad fejlbeskeden er?
-
Ja, den skriver opppe i toppen "shockwave flash. kunne ikke indlæses. Jeg prøvede for sjov at se om den kunne køre linux puppy fra USB pen, og det kunne den, og der kunne den også køre flash fra
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Prøv at kører (husk at scroll ned, så du får det hele med):
Kopier hele resultatet fra terminalen. Upload det på http://paste.ubuntu.com/ , og send linket herind i et indlæg.
Jeg er nødt til at læse det hele igennem, da jeg ellers ikke har en chance for at rette i scriptet.
if [[ `uname -m` == 'x86_64' ]]; then sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-downloader flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla adobe-flashplugin && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so ~/.wine/dosdevices/c:/windows/system32/Macromed/Flash /usr/lib/chromium-browser/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so /usr/share/ubufox/plugins/libflashplayer.so && sudo dpkg -r --force-remove-reinstreq flashplugin-nonfree && sudo apt-get install -y flashplugin-installer && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y ; else sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-downloader flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla adobe-flashplugin && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so ~/.wine/dosdevices/c:/windows/system32/Macromed/Flash /usr/lib/chromium-browser/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so /usr/share/ubufox/plugins/libflashplayer.so && sudo dpkg -r --force-remove-reinstreq flashplugin-nonfree && sudo apt-get install -y adobe-flashplugin && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y ;fi
Kopier hele resultatet fra terminalen. Upload det på http://paste.ubuntu.com/ , og send linket herind i et indlæg.
Jeg er nødt til at læse det hele igennem, da jeg ellers ikke har en chance for at rette i scriptet.
Med venlig hilsen Christian
-
- Admin
Det eneste jeg lige kan tilføje er at der også er nogle Mac brugere der er støt på problemet, her så det ud til at blive løst ved at opdatere flash. christian.arvals kommando skulle gerne geinstallere flash, så måske hjælper det.