Opsætning af Stockfish 3

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Chess999

Opsætning af Stockfish 3

Indlæg af Chess999 »

Kære Ubuntubrugere,

Jeg har fundet et skakprogram som er skabt til bl.a. Linux/Ubuntu, men jeg mangler vist lidt (basalt) kendskab til kommandorer i terminalen.

Jeg har downloadet det her fra: http://stockfishchess.org/download/ og har unzippet mv.

Jeg har fundet en vejledning på nettet - http://support.stockfishchess.org/kb/advanced-topics/compiling-stockfish-on-linux

og første skridt går fint, når jeg kopierer det ind i terminalen, men herefter forstår jeg ikke det med hardware: "Type the string that matches your hardware and OS".

Tænker jeg er tæt på at få det til at virke - er der mon en som kan hjælpe med de rette kommandoer.

God pinseferie og på forhånd tak for alle gode råd.

vh Torben
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Opsætning af Stockfish 3

Indlæg af Stra »

det betyder at du skal bruge den kommando som passer til din version af styresystemet, enten 32 eller 64 bit arkitektur.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Chess999

Indlæg af Chess999 »

Hej Stra,

Når jeg indsætter "make profile-build ARCH=x86-32" får jeg følgende besked retur: "*** Ingen regel til at skabe mål 'profile-build'. Stop." og jeg er sikker på det er 32-versionen jeg kører med-

skal jeg bruge en kommando foran "make profile-build ARCH=x86-32"?

vh Torben
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Du behøver ikke kompile den selv.

Spillet ligger i ubuntu softwarecenter :D eller installer via terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install stockfish
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Chess999

Indlæg af Chess999 »

Hej igen,

Det bragte mig et stykke vej. Jeg kan nu se i Softwarecenteret, at det er installeret - tak for det.

Og jeg har desuden protokoladapter og Xboard installeret, men jeg kan simpelthen ikke få det startet - ja, faktisk kan jeg ikke finde Stockfish??

Det burde vel være synligt under "Programmer", men her kan jeg kun se Xboard.

Jeg ved ikke om problemet er, at det skal køres fra terminalen - det kunne godt se sådan ud når man ser programbeskrivelsen i softwarecenteret, men så kommer det store spørgsmål:

hvordan kører jeg et program fra terminalen? Der må være nogle basale kommandoer, som skal til.

Det må da være muligt at lægge programmet i panel, så det blot er at trykke på et ikon, når det skal starte.

vh Torben
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu har jeg ikke installeret det program, men det burde kunne startes med:

Kode: Vælg alt

stockfish
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing